2019-07-15, 15:18
Medlem
CarolynHaxs avatar
Enligt polisen i Umeå hade den person som hade dubbla medborgarskap också amerikanskt medborgarskap.
Citera
2019-07-15, 15:18
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Där var du ju! Ja, det blir ju "svammel" i sådana här trådar, p.g.a. att folk är upprörda och måste få prata om det och spekulera.

Tur att det inte var någon du kände i alla fall. Men man måste väl bli lite nervös när sådant här händer - inför sina kommande hopp? Just att det hände i Sverige också. Man tror ju att all teknik ska vara så säker i Sverige - både hängslen och livrem och enorma säkerhetsmarginaler för allting.
Det är klart man får sig en extra tankeställare när det värsta händer. Samtidigt är detta inte något som jag bara tänker på nu, utan det är en del av risk- och säkerhetstänket i stort, iaf. för min del.
När jag sitter planet som hoppmästare, tänker jag ofta på hur jag skulle kunna rädda mina elevers om mitt eget liv om något gick på tok på vägen upp. Jag läser haveri- och incidentrapporter både från småflyg och fallskärmshoppning för att få en bättre förståelse för riskerna, och för att kunna lära mig av andras misstag och därmed bli en säkrare hoppare.
Citera
2019-07-15, 15:20
Medlem
Varje gång någon frågar i tråden ungefär "varför hoppade ingen?" så kommer alltid massa svar om G-krafter och att det inte går att hoppa ur ett plan i spinn i fritt fall. Nej, det tror fan att det inte går att hoppa från planet som finns på film. Men frågan kvarstår ju: Varför var det omöjligt att hoppa under de ca 30 sekunder planet flög någorlunda rakt och sjönk från 4000 till 2000 meter? Dvs före planet gick sönder rejält och föll fritt i spinn och piloten rimligen kämpade för att rädda situationen.
G-krafter där också tillräckliga för att inte orka fram till öppningen? Eller finns det risk för att de ombord inte förstod allvaret?
Och följdfråga: På vilken sida satt dörren? Höger eller vänster? (Vid gir vänster blir det förstås svårare att nå utgången om den sitter till höger).
Tycker inte riktigt dessa detaljer fått något svar (eller så har jag missat det när jag hoppade över massa inlägg om Emil i Lönnerberga och andra sidospår - ber i så fall om ursäkt för detta inlägg)
Citera
2019-07-15, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu dementerar han det i Aftonbladet och säger att DN dragit egna slutsatser. Stabilt.
Presskonferens kl 17.00.

Citat:
– Det stämmer. En del av ena vingen fanns inte vid vraket utan den har hittats på annan plats. Den har brutits av i luften, säger Peter Swaffer till DN.
Men till Aftonbladet vill samma person varken dementera eller bekräfta uppgiften.
– Nej, det är ingenting som jag kan kommentera, de har nog dragit sina egna slutsatser. Vi kommer hålla en presskonferens klockan 17.
Så du tycker inte att påståendet stämmer?
– Nej. Det får stå för dem
, säger Peter Swaffer, avdelningschef för luftfart på Statens haverikommission.

Den här mannen går ju inte lita på för fem öre. Det som är sant ena sekunden är inte sant i andra. Hur är det möjlig med sådan inkompetent kommunikation från en myndighet? Påminner om Baghdad Bob..
Citera
2019-07-15, 15:24
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu dementerar han det i Aftonbladet och säger att DN dragit egna slutsatser. Stabilt.

Presskonferens kl 17.00.
Dementerar Swaffer att vingen brutits av i Aftonbladet? Verkar ju helsnurrigt.
Citat:
Olycksplanets vinge bröts i luften. Det bekräftar Peter Swaffer från Statens haverikommission för Dagens Nyheter.

– Det stämmer. En del av ena vingen fanns inte vid vraket utan den har hittats på annan plats. Den har brutits av i luften, säger han till DN.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/haverikommissionen-vingen-brots-i-luften
Senast redigerad av Gospel.of.Luke 2019-07-15 kl. 15:27.
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Hur kunde ett fullastat flygplan ha för hög fart?? Det är ingen stridsflygplan.
Vingarna skall inte lossna av på grund av en kraftig sväng även på ett sådant lego-flygplan.
Oljudet som vittnena hörde från marken berodde på att motorn började pompagera dvs fått in luft.

Nej, du har fel.
Jag har flugit( ganska mycket olika grejer) i ca 30år.

Jag har tittat på webtrack( den bästa data vi har, so far om olyckan).

Maskinen gjorde först en mycket tvär sväng, mycket möjligt att den hamnade inverterat i sb med det och sedan for den med i storleksordningen 60 grader nos ned i en relativt rak rörelse( inte spinn) och farten ökade mycket fort. Det gör flygplan som dyker väldigt brant, ökar farten alltså. Om de fortfarande är hela.

När maskinen hade tappat runt 2000m höjd/halva höjden bröts den sönder, om det var en ren överbelastning i G eller överfarten( över tillåten fart, med stor sannolikhet) eller kanske troligast, en kombination så lossnade de delar vi sett på bild. Däri även en del av en huvudvinge. Från den tidpunkten tappade maskinen all horisontell fart och gjorde någon form av spinrörelse. Om det var med nosen ned eller med kvarvarande vinge uppåt lämnar jag till andra att reda ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Varje gång någon frågar i tråden ungefär "varför hoppade ingen?" så kommer alltid massa svar om G-krafter och att det inte går att hoppa ur ett plan i spinn i fritt fall. Nej, det tror fan att det inte går att hoppa från planet som finns på film. Men frågan kvarstår ju: Varför var det omöjligt att hoppa under de ca 30 sekunder planet flög någorlunda rakt och sjönk från 4000 till 2000 meter? Dvs före planet gick sönder rejält och föll fritt i spinn och piloten rimligen kämpade för att rädda situationen.
G-krafter där också tillräckliga för att inte orka fram till öppningen? Eller finns det risk för att de ombord inte förstod allvaret?
Och följdfråga: På vilken sida satt dörren? Höger eller vänster? (Vid gir vänster blir det förstås svårare att nå utgången om den sitter till höger).
Tycker inte riktigt dessa detaljer fått något svar (eller så har jag missat det när jag hoppade över massa inlägg om Emil i Lönnerberga och andra sidospår - ber i så fall om ursäkt för detta inlägg)
Det har väl stått många gånger i tråden om du har sökt. Om stjärten har lossnat så ställer sig planet på nosen. Då ramlar alla hopparna fram mot instrumentpanelen. Dörren lir nästan uppe i taket. Dörrsidan ser du på alla bilder.
Citera
2019-07-15, 15:25
Medlem
D.E.I.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooBagWithShit
Att klubben flög med ett plan vars luftvärdighetsintyg gick ut för två dagar sen (2019-07-12) kan komma stå dyrt för klubben. Försäkringsbolaget tar nog inte över ansvar för alla tänkbara ersättningar anhöriga m.m. ska ha.

Det räcker att godkända papper finns i kärran. Har inte sett ännu att luftvärdigheten faktiskt löpt ut utan att förnyas.

Puck2a på den såg jag nu
Senast redigerad av D.E.I. 2019-07-15 kl. 15:44.
Citera
2019-07-15, 15:25
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men man måste väl även ta hänsyn till om en av personerna väger 140 kg? Så att man sätter honom precis på tyngdpunkten t.ex..

Självklart. Hoppare över 100kg är dock inte jättevanligt. 45-100, och givetvis tar man hönsyn till det.
Citera
2019-07-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Samma tanke jag har, angående uteblivna anrop till tornet..
Allt har ju inte skett på en sekund, nånting måste ju först gått snett innan fritt fall börjar.
Hur stökigt det än må vara bland hopparna, så sitter ju piloten fast i sitt bälte och busenkelt borde hinna ett "mayday" iaf.
Att det blir tyst, ger min känsla av att det då redan hänt nåt med piloten?
Citera
2019-07-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det har väl stått många gånger i tråden om du har sökt. Om stjärten har lossnat så ställer sig planet på nosen. Då ramlar alla hopparna fram mot instrumentpanelen. Dörren lir nästan uppe i taket. Dörrsidan ser du på alla bilder.
2 fel blir inte rätt. Läs tråden igen innan du rättat folk. Nej det föll inte med nosen först och nej de föll inte till instrumentpanelen
Citera
2019-07-15, 15:28
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Den här mannen går ju inte lita på för fem öre. Det som är sant ena sekunden är inte sant i andra. Hur är det möjlig med sådan inkompetent kommunikation från en myndighet? Påminner om Baghdad Bob..

Eller att journalister fritt tolkar svar? Jag tror nog att haverikommissionen vet vad de gör. Antagligen blir det rörigt när media pockar på och ställer frågor som ingen ännu kan svara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in