2019-07-16, 01:59
Bannlyst
Skandal att dom flög med denna model.

OLYCKOR MED GA8 AIRVAN
2008: Australien
Från 4 500 meters höjd störtade planet i havet tillsammans med piloten. Orsaken bakom olyckan har aldrig kunnat klargöras då vrakdelar efter planet saknas och det inte bar på någon svart låda.

2010: Swindon, Storbritannien
Med åtta fallskärmshoppare ombord förlorade piloten kontroll över planet under starten. Anledningen tros ha varit frost i motorn. I samband med kraschen fick en av fallskärmshopparna en whiplashskada och piloten var tvungen att föras till sjukhus i helikopter med svåra skador i benen.

2010: Tasmanien, Australien
Planet med sex passagerare skulle flyga en kort sträcka då piloten flög rakt in i ett moln under landning. När planet kom ut ur molnet hade planet kommit alldeles för nära marken och snuddade vid trätopparna innan det kraschade i marken. En av passagerarna fick lindriga skador i samband med olyckan.

2010: New South Wales, Australien
Efter att piloten felbedömt avståndet till marken vid landning snuddade planet vid en hangar och kraschade mot marken. Vid landningen förlorade piloten kontrollen över planet som krockade med ytterligare en hangar i metall. Piloten klarade sig men skadades under landningen.

2014: Cayenne, Sydamerika
Det var under en testflygning som piloten upptäckte ett motorfel direkt efter start och kunde göra en säker nödlandning. Efter att en mekaniker tittat på planet bestämde man sig för att göra ytterligare en testflygning. Den här gången förlorade motorn ström tre minuter efter start och då piloten gjorde ytterligare en nödlandning förlorade planet sitt underrede. Trots att piloten klarade sig från olyckan utan skador träffade det avslitna underredet mekanikern som fick allvarliga skador.
Citera
2019-07-16, 01:59
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Vänster vinge har gått av vilket tvingade planet i en skarp vänstersväng pga att motorn drog planet framåt, tillslut planar farten ut och planet faller istället rakt ner.
Vinge har i sin tur träffat bakpartiet och de delar som hittats utspridda har slagits lös, eftersom det går att göra en ritning av hur delarna landat av planets färd i djup kurva.

Tillverkaren av flygplanet uppmanade i maj 2018 till inspektion av vingfästen. Kan vingfästen ha att göra med att en vinge går av?
Citat:
Användare av flygplanet uppmanades att inspektera delar av vingfästena till utvalda modeller av GA8:an, framgår i ett dokument från tillverkaren.

/.../

I direktiven som skickades ut från företaget uppmanades användare av flygplanet att inspektera vissa delar av vingfästena till utvalda modeller av GA8:an. Enligt direktiven skulle användare av flygplanen leta efter bland annat korrosion, repor, sprickor och bucklor i mekaniken och vid de skyddande lagren och i fästena.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/tillverkaren-varnade-for-metalltrotthet-i-olycksplanet-redan-2018
Senast redigerad av Gospel.of.Luke 2019-07-16 kl. 02:03.
Citera
2019-07-16, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det låter osannolikt jag vet, men jag skulle inte helt avfärda det eftersom att dom som var först på plats väljer orden "gående motor". Helt jävla otroligt vore det ändå inte, om motorn puttrade på tomgång ännu när dom kom fram. Framdelen av planet är inte i bitar av vad jag kan se på bilderna.

Osannolikt ja visst. Men så säger dom iallafall. Inget motorhaveri uppe i luften drar jag som slutsats av det uttalandet plus flygexperter som uttalat sig om att det är inga problem att glidflyga detta plan och landa ifall motorn slocknar.

Det talar starkt emot någon form av motorhaveri.

Vem säger det? Någon på haverikommissionen som inte ens var i Umeå?

Jag känner de som bor 100-200m från planet, motorn var DÖD när de första kom fram till planet.

Det finns även ett vittnesmål från Sten som kom fram till planet först i i tervju med VK.

-När Sten kom fram pyste det lite runt motorn. Han gick ett varv runt planet för att göra en riskbedömning.
Senast redigerad av KLR 2019-07-16 kl. 02:06.
Citera
2019-07-16, 02:05
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det låter osannolikt jag vet, men jag skulle inte helt avfärda det eftersom att dom som var först på plats väljer orden "gående motor". Helt jävla otroligt vore det ändå inte, om motorn puttrade på tomgång ännu när dom kom fram. Framdelen av planet är inte i bitar av vad jag kan se på bilderna.

Osannolikt ja visst. Men så säger dom iallafall. Inget motorhaveri uppe i luften drar jag som slutsats av det uttalandet plus flygexperter som uttalat sig om att det är inga problem att glidflyga detta plan och landa ifall motorn slocknar.

Det talar starkt emot någon form av motorhaveri.

Motorn är väl ansluten direkt till propellern så att motorn skulle hålla igång när propellern går i backen kan inte heller vara möjligt. Sedan skulle inte motorn fått bränsle i 20 min innan räddningspersonalen kom fram. Detta måste vara haveriets största skröna.
Citera
2019-07-16, 02:07
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
OK, beklagar.

Men då har vi 10 pers på listan på omkomna, eller har jag fattat fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Rasm*s N ska ha varit med också. Och vem är pilot om Alex*nder är copilot?

Då är det väl troligt att det är Ra*mu* (s) som omkommit inte P**t*r (e) Det är ju sju namn på killar det var ju två kvinnor också...
Citera
2019-07-16, 02:07
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Jag känner de som bor 100-200m från planet, motorn var DÖD när de första kom fram till planet.

Det finns även ett vittnesmål från Sten som kom fram till planet först.

-När Sten kom fram pyste det lite runt motorn. Han gick ett varv runt planet för att göra en riskbedömning.

Vi kan oavsett det konstatera att vid motorhaveri är det inga problem att glidflyga och landa säkert. Frågan var om detta handlar om motorhaveri uppe i luften som orsak till kraschen.

1. Man glidflyger isåntfall och landar.
2. Piloten skulle isåntfall meddelat motorhaveri över radion.

Då har jag bortsett från eventuella felaktiga vittnesuppgifter om gående motor.
Citera
2019-07-16, 02:10
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:

Det finns även ett vittnesmål från Sten som kom fram till planet först i i tervju med VK.

Ve inte vem men någon ur räddningspersonalen har gjort detta uttalnde att planet låg med motorn igång när han kom till platsen ca 20 min efter nedslag.
Citera
2019-07-16, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Ja det finns ingen möjlighet att kärran skulle ligga i småbitar med motorn igång. Det har dock inte varit ett motorhaveri då hade det inte gått så fort i backen och det hade gått att segelflyga och alla hade hunnit hoppa.

Planet har tappat vingen och då har planet inte gått att manövrera. Som jag skrivit tidigare stämmer det också med vittnen som hört en smäll och ojämnt motorljud och sedan har många sett och finns på film att det störtade mot backen i hög hastighet med bara en vinge.

Dom som var på olycksplatsen rapporterade att motorn var igång. Då var den igång (tomgång). Något annat har inte uppgetts.
Citera
2019-07-16, 02:11
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna

OLYCKOR MED GA8 AIRVAN
Från 4 500 meters höjd störtade planet i havet tillsammans med piloten. Orsaken bakom olyckan har aldrig kunnat klargöras då vrakdelar efter planet saknas och det inte bar på någon svart låda.

Med åtta fallskärmshoppare ombord förlorade piloten kontroll över planet under starten. Anledningen tros ha varit frost i motorn. I samband med kraschen fick en av fallskärmshopparna en whiplashskada och piloten var tvungen att föras till sjukhus i helikopter med svåra skador i benen.

Planet med sex passagerare skulle flyga en kort sträcka då piloten flög rakt in i ett moln under landning. När planet kom ut ur molnet hade planet kommit alldeles för nära marken och snuddade vid trätopparna innan det kraschade i marken. En av passagerarna fick lindriga skador i samband med olyckan.

Efter att piloten felbedömt avståndet till marken vid landning snuddade planet vid en hangar och kraschade mot marken. Vid landningen förlorade piloten kontrollen över planet som krockade med ytterligare en hangar i metall. Piloten klarade sig men skadades under landningen.

Det var under en testflygning som piloten upptäckte ett motorfel direkt efter start och kunde göra en säker nödlandning. Efter att en mekaniker tittat på planet bestämde man sig för att göra ytterligare en testflygning. Den här gången förlorade motorn ström tre minuter efter start och då piloten gjorde ytterligare en nödlandning förlorade planet sitt underrede. Trots att piloten klarade sig från olyckan utan skador träffade det avslitna underredet mekanikern som fick allvarliga skador.

Vadå skandal? Minst 3/5, möjligen 4/5 av dom olyckorna är ju på grund av human error? Inte pga flygplansmodellen.
Citera
2019-07-16, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna

OLYCKOR MED GA8 AIRVAN

Det va en del olyckor men man kan väl inte klaga på planet om det är inkompetenta piloter som flyger dem?
Citera
2019-07-16, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Ja vid ett motorstopp hade alla hunnit hoppa. Nu som du skriver hade piloten ingen chans att rädda situationen och ingen kunde hoppa.
Ja om det hade rört sig om ett motorstopp på den höjden som planet befann sig på, utan andra skador på flygplanet, så skulle det ta relativt lång tid (minuter) i glidflykt innan planet når marken. Då hade man sannolikt försökt nödlanda kontrollerat på Umeå flygplats, som planet vid tillfälle befanns sig rätt nära. Så ett ”vanligt” motorstopp är inte troligt.
Citera
2019-07-16, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter225
Med lång erfarenhet i luften vill jag bara tillägga detta till tråden med anledning av att det förekommer en del inlägg om pilotens erfarenhet osv.

Om det nu skulle vara så, som mycket pekar på, att flygplanet har brutits sönder under flygning, tex att ena vingen gått av eller att stabilisatorn har fått stora skador, så spelar pilotens erfarenhet ingen roll alls. Flygplanet hamnar i så fall i en spinn som inte går att ta sig ur. Bedömt utifrån de filmer som finns på haveriet så är flygplanet i ett sådant skick och ligger i ett sådant flygläge där pilotens erfarenhet inte har någon betydelse alls för att reda ut situationen.

Jag är övertygad om att piloten ombord gjorde allt i sin makt för att reda ut den olyckliga situationen.

Såklart, men en riktigt erfaren duktig pilot kanske aldrig behöver påfresta ett plan som kanske redan är skört eller slitet. Kanske kan hålla större marginaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in