2019-07-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coma80
Tack! Känns riktigt kul! speciellt eftersom jag inte hade några förhoppningar då jag först stod som reserv.

Nån som har koll på Protrain vs MTR utbildningarna? Är den ene bättre än den andre?

Skulle köra på TCC i första hand och Protrain i andra hand, i tredje hand MTR. Men det är mina egna preferenser. MTR är ju ganska nya med sin utbildning, de andra har ju utbildat ganska länge nu. Verkar dock som det är lite småstruligt att få till praktikplatser ibland hos de alla.

Beror ju lite på var man bor och var man vill plugga också.
Citera
2019-07-06, 08:47
Medlem
Hur funkar det med Lia-platserna? Ska man kontakta företagen själv eller har skolan si och så många platser hos varje företag? Och hur fördelas dom? Lottning? Eller är det förutbestämt att person a får SJ, b får Green Cargo osv..?
Citera
2019-07-06, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Skulle köra på TCC i första hand och Protrain i andra hand, i tredje hand MTR. Men det är mina egna preferenser. MTR är ju ganska nya med sin utbildning, de andra har ju utbildat ganska länge nu. Verkar dock som det är lite småstruligt att få till praktikplatser ibland hos de alla.

Beror ju lite på var man bor och var man vill plugga också.

Ok, tack för intressant svar!

Undrar också lite över LIA precis som snurrelakaj om man kan fixa sånt själv? Tänker att det måste ju vara lättare och mindre "konkurrens" om platserna om man söker i en stad där utbildningen INTE ges?
Citera
2019-07-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ok, tack för intressant svar!

Undrar också lite över LIA precis som snurrelakaj om man kan fixa sånt själv? Tänker att det måste ju vara lättare och mindre "konkurrens" om platserna om man söker i en stad där utbildningen INTE ges?

Det kommer inte finnas tillräckligt med praktikplatser på orten där utbildningen är, så man får vara förberedd på att kunna vara i allt från Malmö till Kiruna typ, och alla andra andra orter i hela Sverige som tar emot praktikanter. När jag gick var det positivt om man kunde ordna praktikplats själv, vet inte om det ändrats nu på senare år. Jag tycker det är bra att nätverka själv och försöka ha kontakt med det företag på den ort som man vill arbeta på sedan, men ta tillfället i akt och prova på allt från persontåg, flygplatståg till godståg.
Citera
2019-07-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 68DAx42
Lönar sig att jämföra läkarundersökningen, fått pris från 6645 Avonova till 2550 Norvia. När jag kollade hade Norvia bara tre lediga tider nästa vecka innan semestern.
Ja!
Gjorde hos Norvia Kliniken, allt ingår
Citera
2019-07-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannaroosen
Ja!
Gjorde hos Norvia Kliniken, allt ingår

Najs, börjar du Protrain eller TCC i Stockholm?
Citera
2019-07-06, 17:35
Medlem
Jag läser på TCC i detta nu. När det gäller LIA inom TCC så är det inte eleverna själva som tar kontakt. (bestämt genom branschen för att undvika att flera 100 elever ska ringa ner gruppcheferna)

Du kan hamna precis vart som helst. (Allt från Ystad i söder till Kiruna i norr)
Citera
2019-07-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteHorse
Jag läser på TCC i detta nu. När det gäller LIA inom TCC så är det inte eleverna själva som tar kontakt. (bestämt genom branschen för att undvika att flera 100 elever ska ringa ner gruppcheferna)

Du kan hamna precis vart som helst. (Allt från Ystad i söder till Kiruna i norr)
Jag gick Protrain och samma där, man fick inte kontakta själv, sen hade ju vissa egna kontakter och inför sista LIA:n har ju de flesta jobb redan så då brukar det inte vara svårt.

Vi körde att vi önskade alternativ 1-3 av platserna som fanns till LIA 1, sen fördelade läraren oss. Till de andra kom vi överens i klassen. Men där gör ju alla olika.
Citera
2019-07-07, 13:53
Medlem
Motiverade Protrain likadant dvs att dom inte vill att mängder med folk ska ringa och härja om LIA platser lite överallt?

Annars vill ju vissa aktörer som tex Green Cargo att man ska kontakta dom för praktik.

http://www.greencargo.com/sv/jobba-hos-oss/#/586-aer-du-lokfoerarstudent-och-intresserad-av-att-jobba-pa-green-cargo
Citera
2019-07-07, 14:41
Medlem
Citat:
Motiverade Protrain likadant dvs att dom inte vill att mängder med folk ska ringa och härja om LIA platser lite överallt?

Annars vill ju vissa aktörer som tex Green Cargo att man ska kontakta dom för praktik.

http://www.greencargo.com/sv/jobba-hos-oss/#/586-aer-du-lokfoerarstudent-och-intresserad-av-att-jobba-pa-green-cargo
Ja precis! Att det blir för många samtal till företagen. Skolorna samarbetar ju med...tappat namnet nu, som samordnar LIA-platserna och delar ut till skolorna, sen räcker inte dem utan resten måste skolorna själva fixa.

Gc har väl sån förarbrist att de gärna vill knyta de som är intresserade till sig, vilket borde vara smart för att inte riskera att ställa upp med platser till elever som ändå inte kommer vilja söka jobb där.
Citera
2019-07-07, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jag gick Protrain och samma där, man fick inte kontakta själv, sen hade ju vissa egna kontakter och inför sista LIA:n har ju de flesta jobb redan så då brukar det inte vara svårt.

Vi körde att vi önskade alternativ 1-3 av platserna som fanns till LIA 1, sen fördelade läraren oss. Till de andra kom vi överens i klassen. Men där gör ju alla olika.

Låter bra! Har goda förhoppningar om att det löser sig bra för oss i Skåne med flera olika stationeringsorter och både SJ, Arriva, GC och Transdev att välja bland
Citera
2019-07-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Låter bra! Har goda förhoppningar om att det löser sig bra för oss i Skåne med flera olika stationeringsorter och både SJ, Arriva, GC och Transdev att välja bland
Det tror jag också, vi hade överlägset flest platser i Skåne, och då läste jag ju i Mjölby så då erbjöd de flitigt med platser trots att de vet att de flesta inte lär vilja flytta dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in