Citat:
Ursprungligen postat av
Quietdrive
Berätta mer om testet. Var det svårt eller enkelt bara man tar det lugnt och tänker logiskt? Kan man förbereda sig? Vad gick det ut på?
Saxat från instruktionsmejlet jag fick innan jag gjorde testet:
Citat:
KOM IHÅG!
• Det är inte meningen att du ska hinna med alla uppgifter
• Det är viktigt att du arbetar noggrant, men ändå inte för långsamt
• Du får givetvis göra fel, men inte för många fel
• Kom ihåg att det är bättre att du hoppar över en uppgift än att du chansar för mycket
• Det är också bättre att du hoppar över en uppgift än att du fastnar och tiden bara går
Hur förtestet är upplagt
Förtestet består av fem deltest: svenska (2 deltest), matte, detaljer samt en skriftlig uppgift. När du loggat in kommer en instruktion till varje deltest. Förutom instruktionen finns övningsexempel, som visar vad uppgiften går ut på. Sedan följer ett par övningsuppgifter, som du får jobba med själv. Tiden för instruktionen och övningarna på samtliga deltest är 3 minuter. Provtiden för de olika deltesten varierar mellan 3 och 10 minuter.
Vad gäller matten var det främst talserier av enklare slag där addition, subtraktion, multiplikation och division användes.
Spana in
testportalen.se om du vill öva innan.
I svenskan ingick bland annat ordförståelse, där det stod ett ord som du av fyra olika alternativ skulle finna en synonym till.
På slutet skulle man skriva fritt om varför man sökt sig till lokföraryrket/varför man tror att man är lämpad att jobba som lokförare
(jag tror detta var den ovan nämnda "skriftliga uppgiften").
Jag vill minnas att man hade tio minuter på sig att skriva, vilket jag klantade mig lite på då jag först skrev en kortare presentation av mig själv ganska snabbt, sedan satt jag och funderade på om jag kunde lägga till något mer, varpå jag glömde tidsbegränsningen och påbörjade en ny mening när tiden plötsligt tog slut.
Det viktigaste att ha i åtanke är att det går på tid (hur lång tid du har på dig för varje delprov framgår tydligt i instruktionen innan).
Jobba snabbt och effektivt, kommer du till en fråga som du snabbt märker kommer ta mycket längre tid att lösa än övriga frågor kan du lika gärna hoppa över den.
Lycka till!