2015-09-17, 16:03
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungstiger
Går det att få jobb efter utbildningen utan körkort eller kräver de flesta företagen att man redan har B-körkort? Är 19 och ska ta körkort men har inte pengar till det just nu.
Vissa bolag har det som krav och andra inte. Jag jobbade på TGOJ och där hade vi ett antal lokförare som inte hade körkort, så dom fick passresor i tåg och taxi såklart.
Citera
2015-09-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Vissa bolag har det som krav och andra inte. Jag jobbade på TGOJ och där hade vi ett antal lokförare som inte hade körkort, så dom fick passresor i tåg och taxi såklart.

Jag har ej körkort och det går bra. Dock så begränsar det lite vart man kan jobba. Det blir svårare att få jobb på de mindre bolagen. Men köra pendel eller liknande ska inte vara något problem.
Citera
2015-09-18, 11:09
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Får alla jobb, ergo fortfarande brist på utbildade?
Green cargo kommer att behöva anställa massor av folk de närmaste åren då många i personalen går i pension. Det är komiskt att se hur jävla illa planerat det är på företaget. SJ lär väl också behöva fler pga samma anledning, men när det kommer till SJ så funderar jag också på hur mycket av sin trafik dom kommer att tappa till andra operatörer.
Citera
2015-09-19, 11:47
Medlem
Quietdrives avatar
Jag funderar på att söka lokförarutbildningen. Ansökningstiden går ut den 15:e oktober.
Jag har behörigheten som krävs och arbetslivserfarenhet i 10 år inom annat yrke, men inte mycket mer än så. Kan ingenting om tåg eller nåt sånt. Tror jobbet skulle passa mig då jag är självständig och inte har några problem att jobba mycket ensam.

Nån som gått utbildningen nyligen och kan svara på hur stora chanserna är att komma in på utbildningen? Mjölby, Hallsberg eller Huddinge är väl platserna som är aktuella.
Är det t.ex 2000 sökande på 40 platser vi snackar om?
Citera
2015-09-19, 13:05
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Jag funderar på att söka lokförarutbildningen. Ansökningstiden går ut den 15:e oktober.
Jag har behörigheten som krävs och arbetslivserfarenhet i 10 år inom annat yrke, men inte mycket mer än så. Kan ingenting om tåg eller nåt sånt. Tror jobbet skulle passa mig då jag är självständig och inte har några problem att jobba mycket ensam.

Nån som gått utbildningen nyligen och kan svara på hur stora chanserna är att komma in på utbildningen? Mjölby, Hallsberg eller Huddinge är väl platserna som är aktuella.
Kan bara svara för Mjölby men skulle säga att chanserna att komma in är väldigt goda sålänge du klarar testerna. Klassen som senast började i Mjölby är inte ens fullsatt, de hittade inte folk för att fylla alla 30 platser och sen var det några som droppa av efter intagningsbeskeden så klassen är under 20 pers.
Citera
2015-09-19, 14:17
Medlem
Quietdrives avatar
Tack för svaret. Nu känner jag viss hopp iaf.
Man får hoppas att man inte är helt efterbliven i testerna...
Citera
2015-09-19, 14:42
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Kan ingenting om tåg eller nåt sånt. Tror jobbet skulle passa mig då jag är självständig och inte har några problem att jobba mycket ensam.

Jag har också sökt till Mjölby, har klarat testet man gjorde hemifrån och inväntar nu nästa steg.

Kan heller inte något om tåg eller fordon i största allmänhet.
Ni som gått utbildningen, bör man vara något insatt inom teknik, t.ex. sådant som rör motorer och liknande, eller får man allt, inklusive det mest grundläggande, under utbildningen?
Citera
2015-09-19, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Jag har också sökt till Mjölby, har klarat testet man gjorde hemifrån och inväntar nu nästa steg.

Kan heller inte något om tåg eller fordon i största allmänhet.
Ni som gått utbildningen, bör man vara något insatt inom teknik, t.ex. sådant som rör motorer och liknande, eller får man allt, inklusive det mest grundläggande, under utbildningen?

Du lär dig det du behöver under utbildningen. Man läser grundläggande elektronik men inget speciellt avancerat. Visst kan det vara en fördel om du är intresserad av teknik men det är inget måste.
Citera
2015-09-19, 20:50
Medlem
Quietdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt

Berätta mer om testet. Var det svårt eller enkelt bara man tar det lugnt och tänker logiskt? Kan man förbereda sig? Vad gick det ut på?
Citera
2015-09-20, 08:25
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Berätta mer om testet. Var det svårt eller enkelt bara man tar det lugnt och tänker logiskt? Kan man förbereda sig? Vad gick det ut på?

Saxat från instruktionsmejlet jag fick innan jag gjorde testet:
Citat:
KOM IHÅG!
• Det är inte meningen att du ska hinna med alla uppgifter
• Det är viktigt att du arbetar noggrant, men ändå inte för långsamt
• Du får givetvis göra fel, men inte för många fel
• Kom ihåg att det är bättre att du hoppar över en uppgift än att du chansar för mycket
• Det är också bättre att du hoppar över en uppgift än att du fastnar och tiden bara går

Hur förtestet är upplagt
Förtestet består av fem deltest: svenska (2 deltest), matte, detaljer samt en skriftlig uppgift. När du loggat in kommer en instruktion till varje deltest. Förutom instruktionen finns övningsexempel, som visar vad uppgiften går ut på. Sedan följer ett par övningsuppgifter, som du får jobba med själv. Tiden för instruktionen och övningarna på samtliga deltest är 3 minuter. Provtiden för de olika deltesten varierar mellan 3 och 10 minuter.

Vad gäller matten var det främst talserier av enklare slag där addition, subtraktion, multiplikation och division användes.
Spana in testportalen.se om du vill öva innan.

I svenskan ingick bland annat ordförståelse, där det stod ett ord som du av fyra olika alternativ skulle finna en synonym till.

På slutet skulle man skriva fritt om varför man sökt sig till lokföraryrket/varför man tror att man är lämpad att jobba som lokförare
(jag tror detta var den ovan nämnda "skriftliga uppgiften").
Jag vill minnas att man hade tio minuter på sig att skriva, vilket jag klantade mig lite på då jag först skrev en kortare presentation av mig själv ganska snabbt, sedan satt jag och funderade på om jag kunde lägga till något mer, varpå jag glömde tidsbegränsningen och påbörjade en ny mening när tiden plötsligt tog slut.

Det viktigaste att ha i åtanke är att det går på tid (hur lång tid du har på dig för varje delprov framgår tydligt i instruktionen innan).
Jobba snabbt och effektivt, kommer du till en fråga som du snabbt märker kommer ta mycket längre tid att lösa än övriga frågor kan du lika gärna hoppa över den.

Lycka till!
Senast redigerad av Fridfullt 2015-09-20 kl. 08:39.
Citera
2015-09-21, 08:02
Medlem
Citat:

8% ungefär är det som klarar urvalstesterna så det kan väl ge en viss känsla för hur svårt det är att komma in.
Citera
2015-09-21, 10:09
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caracarn
Angående testerna så skulle det vara kul att se om nån lyckas slå mitt rekord jag satte på uppgiften där man ska plussa tal och komma ihåg det översta talet - lyckades med bedriften att göra 732 stycken (3 fel) på de 20 minuter man satt där. Hade varit intressant att prova det igen utan pressen att prestera och se hur många man kan lyckas med.

Har du lust att närmare förklara hur uppgiften går till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in