Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 06:54
  #2533
Medlem
Riktigt illa skött tycker jag om ni har blivit skickade för att betala er egen hälsoundersökning utan att man blir garanterad en plats om man klarar hälsokraven.

Så brukar inte de andra mer etablerade utbildarna göra, vad jag sett och hört iallafall.
Men det är ju ännu bara början av december, de kanske hör av sig ännu.
Citera
2017-12-07, 08:59
  #2534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vreeswijk
Fick du den informationen från MTR själva? Stor chans att jag är rökt i sådana fall, då jag enligt psykologen låg på gränsen på ett av testmomenten och jag var inte direkt flitigast i klassen när jag gick på gymnasiet. Aja, bara att försöka igen. Dåligt skött av dem att skicka iväg än på hälsoundersökning... kunde dem inte sålla ut ansökningarna innan liksom..

Ja jag frågade dem då jag ville veta om jag blivit antagen i och med att jag skulle göra en hälsoundersökning. Proven gick bra och betygen är det inget fel på så jag tror jag har en hygglig chans i alla fall, men det återstår att se!
Citera
2017-12-09, 13:25
  #2535
Medlem
Jag skrev TCC:s webbtest i november och var nere i Hallsberg för prov 1 av totalt 2 häromveckan. Själva testet var väldigt kort. Först fick vi ägna cirka 4 minuter åt att lösa tio uppgifter inom ett område som anses ha relevans för lokförare. Sedan fick vi ägna tre minuter åt att lösa tio andra uppgifter inom ett annat område. Sedan var det ett kortare psykologsamtal på 15-20 minuter för alla som var där. Som jag förstår det är provtillfälle 2 tänkt att innefatta betydligt mer.

Av psykologens anteckningar kunde jag se att jag hade tio rätt av tio på båda de två korta testen men jag blev ändå placerad som reserv och får inte åka ner och delta vid nästa provtillfälle.

Jag misstänker att mitt problem inte är vad som framkom under psykologsamtalet utan att jag engagerade mig inom invandringspolitiken för cirka tio år sedan. Det i sig behöver väl kanske inte ses som ett problem, men som en given följd av engagemanget mot invandring har det ju blivit en del tidningsartiklar genom åren som i stort sett alla syftar till "karaktärsmord" och att framställa mig som en allmänt dålig människa. I regionen där jag bor är det kanske inte så många som bryr sig om det, men när jag i jobbsammanhang ibland har med människor på andra platser att göra så har de hänt vid ett par tillfällen att de googlat upp mig på nätet och blivit förskräckta...

Jag är förvisso även äldre än de flesta andra sökande vilket kanske kan vara en faktor. Jag vet inte om det vore smartare för mig att nämna mitt engagemang på ett tydligare sätt i intervjusituationer, det lär ju ändå framgå när personer som sysslar med rekrytering förr eller senare sätter sig och googlar...

Jag får fundera om det finns någon framkomlig väg till lokföraryrket för mig.
Citera
2017-12-09, 15:35
  #2536
Medlem
Tror inte din bakgrund inom invandringspolitiken spelade någon roll, kan ju vara helt andra orsaker till reservplats. Även om testerna gick jättebra kan det ju vara något annat som gjorde att det blev reservplats, t.ex de andra kanske också klarade testerna lika bra och även "klickade" bra hos psykologen?

Ge inte upp.
De brukar ju vilja ha folk i olika åldrar och med olika bakgrund.
Citera
2017-12-09, 17:28
  #2537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agge2
Jag skrev TCC:s webbtest i november och var nere i Hallsberg för prov 1 av totalt 2 häromveckan. Själva testet var väldigt kort. Först fick vi ägna cirka 4 minuter åt att lösa tio uppgifter inom ett område som anses ha relevans för lokförare. Sedan fick vi ägna tre minuter åt att lösa tio andra uppgifter inom ett annat område. Sedan var det ett kortare psykologsamtal på 15-20 minuter för alla som var där. Som jag förstår det är provtillfälle 2 tänkt att innefatta betydligt mer.

Av psykologens anteckningar kunde jag se att jag hade tio rätt av tio på båda de två korta testen men jag blev ändå placerad som reserv och får inte åka ner och delta vid nästa provtillfälle.

Jag misstänker att mitt problem inte är vad som framkom under psykologsamtalet utan att jag engagerade mig inom invandringspolitiken för cirka tio år sedan. Det i sig behöver väl kanske inte ses som ett problem, men som en given följd av engagemanget mot invandring har det ju blivit en del tidningsartiklar genom åren som i stort sett alla syftar till "karaktärsmord" och att framställa mig som en allmänt dålig människa. I regionen där jag bor är det kanske inte så många som bryr sig om det, men när jag i jobbsammanhang ibland har med människor på andra platser att göra så har de hänt vid ett par tillfällen att de googlat upp mig på nätet och blivit förskräckta...

Jag är förvisso även äldre än de flesta andra sökande vilket kanske kan vara en faktor. Jag vet inte om det vore smartare för mig att nämna mitt engagemang på ett tydligare sätt i intervjusituationer, det lär ju ändå framgå när personer som sysslar med rekrytering förr eller senare sätter sig och googlar...

Jag får fundera om det finns någon framkomlig väg till lokföraryrket för mig.


Hur var testerna utformade när du var där och vad testa dom?

Var det spatial tester, ordförståelse och läsförståelse? Gjordes alla tester på datorn?

Med vänliga hälsningar!!!
Citera
2017-12-09, 19:52
  #2538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojja83
Hur var testerna utformade när du var där och vad testa dom?

Var det spatial tester, ordförståelse och läsförståelse? Gjordes alla tester på datorn?

Med vänliga hälsningar!!!

Jag vill inte avslöja för mycket, jag vet att de har en sista uttagningsomgång nu den 15:e tror jag. Hur som helst var det väldigt lite tester. Jag trodde det skulle vara ett test där man fick uppgifter på en dator och någon sa något i hörlurar, som jag läst om tidigare i tråden. Av den anledningen så satsade jag på att vara ordentligt utvilad och hade laddat med lite fika ifall det skulle vara tuffa tester som drog ut på tiden.

Det är mest fokus på att samtala om hur du levt ditt liv hittills och agerat i olika situationer, förmodligen eftersom hur du agerat hittills rimligen kommer återspegla hur du kommer agera ifall du får bli lokförare.
Citera
2017-12-12, 11:17
  #2539
Medlem
Då va man antagen hos MTR och gör comeback i skolbänken i februari! Nån mer som fått besked?
Citera
2017-12-12, 18:39
  #2540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helmethair
Då va man antagen hos MTR och gör comeback i skolbänken i februari! Nån mer som fått besked?

Grattis! Själv fick jag besked från MTR att jag står som reserv, slutgiltigt besked går ut 22 december.
Är lite förvånad då den yrkespsykologiska delen gick bra enligt psykologen och även hälsoundersökningen, som jag betalade.
Citera
2017-12-16, 03:17
  #2541
Medlem
Qxxys avatar
Hur ser arbetsmarknaden ut för nyutbildade lokförare? Jobbar man på samma ort eller skickar dom iväg er till olika orter varje år?
Citera
2017-12-16, 03:50
  #2542
Medlem
Jobbar du för bemanningsföretag skickas du runt för det mesta till andra orter men arbetar du för något företag som har lokförare stationerade på en viss ort där du jobbar så är det på det stället du börjar och slutar dina turer.
Citera
2017-12-16, 23:48
  #2543
Medlem
Qxxys avatar
Hur ofta är det att man arbetar och bor på samma ort? Hur ser lönen ut? Är det lätt att hitta jobb efter utbildningen?
Citera
2017-12-17, 01:54
  #2544
Medlem
Klarar man examen med bra omdömen från LIORna skulle jag säga att det är mycket lätt att få jobb, i stort sett alla tågoperatörer anställer lokförare nu. Ingångslönen ligger nog runt 25.000:- i genomsnitt, slutlönen efter två år ligger mellan 34.000:- och 40.000:-
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback