2019-07-04, 23:38
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Haha! Om det nu är betryggande så sa min läkare att i princip alla går igenom en sådan undersökning utan anmärkning. Bra att du fått tid!

Han sa förresten att besked på mina prover antagligen kommer redan imorgon så en vecka ska du nog inte behöva vänta. Men som han också sa, har du inte problem med alkohol eller droger så är ju proverna bara en formalitet.
Ja, det gick förvånansvärt snabbt.
Nej, vet att jag är grön där. Snarare blodsocker, blodtryck och sånt som man egentligen inte vet. Men känner ju mig frisk så det borde ju gå bra.

Hon som tog emot bokningen frågade först om jag ville ha en tid efter sommaren eftersom utbildningen började i oktober. Nej, jag vill nog få det överstökat så snabbt som möjligt. Hon asgarvade och jag lite nervöst "Heh..heh..heh.", och hon började kolla på tider nästa vecka.
Tur man jobbat som en gris och har en budget. 6,5k svider ju. Skönt det är 5 år till nästa gång som sagt för oss ungtuppar.

Det beror kanske på ifall de kollas på plats eller inte. Hon sa att dessa prover skickas till Falun och Stockholm för laboration.
Citera
2019-07-05, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Gott! Vi drar igång 9:e september

Skönt förresten att man är någorlunda ung så man inte behöver göra om den här proceduren förrän om 5 år

Ledsen att förstöra nöjet, men tyvärr är det ändrat till var tredje år nu sedan några år, det var tidigare var femte år upp till 50-någonting. Nu är det var tredje upp till 55 år, och därefter varje år. Så länge vi inte krävs att betala den själva är det väl ok, men man vet aldrig hur det ser ut i framtiden.

Även vid längre frånvaro från arbetet eller efter olyckor och tillbud kan man behöva göra om hälsokontrollen, eller vid nyanställning hos vissa operatörer för att företaget vill försäkra sig om att man fortfarande uppfyller hälsokraven innan man börjar anställningen.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-07-05 kl. 03:39.
Citera
2019-07-05, 08:10
Medlem
Då blev även jag antagen idag. Stod som 6:e reserv och trodde inte jag skulle få en plats.
Citera
2019-07-05, 13:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coma80
Då blev även jag antagen idag. Stod som 6:e reserv och trodde inte jag skulle få en plats.

Gratulerar!

Välkommen till en bransch med bra löner, mycket god anställningstrygghet och bra framtidsutsikter. Du har vunnit högsta pris i lotteriet och kommer aldrig behöva oroa dig för att bli arbetslös eller slava för pisslön och noll uppskattning. Karriärmöjligheterna är även stora för lokförare som jobbat några år och som visar framfötterna.
Citera
2019-07-05, 22:23
Medlem
Nån mer som inte fått välkomstbrevet från Protrain efter antagningen?
Citera
2019-07-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Är det inte många som hoppar framför tåg? det första jag tänker på som lokförare är att det är stor risk att köra på folk som tar livet av sig fyfan.. visst många kanske inte bryr sig ? men glömmer aldrig den lokförare som körde på en snubbe som hoppa framför tåget för några år sedan han bara drog ner solgardinen och satte sig på golvet totalt borta han vägra öppna dörren , när dom äntligen fick ut honom var han ett vrak..

Vanligare än vad man tror, ja. Därav den högre lönen för vad man egentligen gör.
Citera
2019-07-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Gratulerar!

Välkommen till en bransch med bra löner, mycket god anställningstrygghet och bra framtidsutsikter. Du har vunnit högsta pris i lotteriet och kommer aldrig behöva oroa dig för att bli arbetslös eller slava för pisslön och noll uppskattning. Karriärmöjligheterna är även stora för lokförare som jobbat några år och som visar framfötterna.

Härlig att höra!
Citera
2019-07-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellge82
Nån mer som inte fått välkomstbrevet från Protrain efter antagningen?

Inte ett ljud. Mejlade idag för att höra hur det går, autoreply att "det kan dröja några dagar". Innan de svarar på mejl alltså.
Citera
2019-07-05, 23:08
Medlem
Lönar sig att jämföra läkarundersökningen, fått pris från 6645 Avonova till 2550 Norvia. När jag kollade hade Norvia bara tre lediga tider nästa vecka innan semestern.
Citera
2019-07-06, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Gratulerar!

Tack! Känns riktigt kul! speciellt eftersom jag inte hade några förhoppningar då jag först stod som reserv.

Nån som har koll på Protrain vs MTR utbildningarna? Är den ene bättre än den andre?
Citera
2019-07-06, 06:58
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 68DAx42
Lönar sig att jämföra läkarundersökningen, fått pris från 6645 Avonova till 2550 Norvia. När jag kollade hade Norvia bara tre lediga tider nästa vecka innan semestern.
Är du verkligen säker på att allt ingår då?
Citera
2019-07-06, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Är du verkligen säker på att allt ingår då?

Alla prover + intyg ingår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in