2019-06-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
MTRs interna eller MTRs YH? Vad jag hörde anställde inte SJ någon som gått MTRs interna p.g.a. olika orsaker, men det är ju bara ryktesvägen.
Jaha, finns det olika? Haha hade jag ingen aning om, YH säkert. Vad är den interna för nåt? Nån kortare variant? Får man göra så?
Citera
2019-06-20, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jaha, finns det olika? Haha hade jag ingen aning om, YH säkert. Vad är den interna för nåt? Nån kortare variant? Får man göra så?

Ja, YHn måste uppfylla samma krav som för de andra YH, men den interna utbildningen är endast inriktad på pendeltågen, så det fattas ju en del som YH läser. Den är kortare. MTRs YH ska vara lika som andra YH.
Citera
2019-06-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ja, YHn måste uppfylla samma krav som för de andra YH, men den interna utbildningen är endast inriktad på pendeltågen, så det fattas ju en del som YH läser. Den är kortare. MTRs YH ska vara lika som andra YH.
Låter ju inte som någon vidare bra idé? Det förklarar ju verkligen att ändra företag inte skulle vilja anställa dem..
Citera
2019-06-21, 00:16
Medlem
Synpunkter på Green Cargo och deras internutbildning till radioloksförare med möjlighet vidareutbilda sig till lokförare? Är det ekonomiskt vettigare än att att plugga på YH?
Citera
2019-06-21, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 68DAx42
Synpunkter på Green Cargo och deras internutbildning till radioloksförare med möjlighet vidareutbilda sig till lokförare? Är det ekonomiskt vettigare än att att plugga på YH?

Blir du garanterad att få bli riktig lokförare, eller blir man först radioloksoperatör och därefter vid behov lokförare längre fram?
Man blir väl bunden att arbeta för de några år om utbildningen är under lön, precis som andra interna utbildningar.

Jag skulle satsa på YH så man får prova på olika fordon och företag, det var så jag själv utbildade mig en gång i tiden. Värdefullt att få prova på olika typer av trafik innan man söker arbete när man är examinerad. Men det beror på situation i livet, kanske kan man inte leva på studiemedel just då, och då kan en betald utbildning kännas bra. Så det är lite hur du känner, vill du arbeta med gods kan det ju vara en bra väg ändå med GCs utbildning, men kolla så det finns goda möjligheter att få bli lokförare och inte bara stanna kvar som växlare/radioloksoperatör. Lönen som växlare/radioloksoperatör är mindre än lokförarlön, och det är svårt att söka arbete inom andra järnvägsföretag som inte har växlare/radioloksoperatörer innan du blivit lokförare.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-06-21 kl. 08:10.
Citera
2019-06-21, 19:09
Medlem
Gauzes avatar
Citat:

Man blir inte garanterad någon lokförarutbildnlng, men än så länge så är behovet stort och dom som vill verkar få chansen. En teori jag har (har inte någon fakta, utan bara egna och andras uppfattningar) är att om man jobbar ett par år som radioloksoperatör, så räknas det in när du sen gör psykologdelen. Kan tänka mig att om du har klarat 2-3 år som ROP och gör bra ifrån dig din andra runda hos psykologen (pricktest osv), så är kraven inte lika höga som på dom som kommer direkt utifrån.

Man är inte bunden till att arbeta för GC över huvud taget, konstigt nog..
Senast redigerad av Gauze 2019-06-21 kl. 19:11.
Citera
2019-06-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gauze
Man blir inte garanterad någon lokförarutbildnlng, men än så länge så är behovet stort och dom som vill verkar få chansen. En teori jag har (har inte någon fakta, utan bara egna och andras uppfattningar) är att om man jobbar ett par år som radioloksoperatör, så räknas det in när du sen gör psykologdelen. Kan tänka mig att om du har klarat 2-3 år som ROP och gör bra ifrån dig din andra runda hos psykologen (pricktest osv), så är kraven inte lika höga som på dom som kommer direkt utifrån.

Man är inte bunden till att arbeta för GC över huvud taget, konstigt nog..

Ja, eller om de gör som förut, att de gör lokförartesterna redan vid uttagning till växlare/rop. Vet att de gör/gjorde så för ett gäng år sedan, just för smidig utbildning till lokförare när det var aktuellt.
Dock om det blir en lågkonjunktur inom några/något år brukar godset drabbas ganska hårt, senast var väl 2009, då en del blev varslade precis efter att de blivit anställda, så det är något att väga in också vid val av utbildningsvariant för att bli lokförare.

Upphandlad trafik genom trafikhuvudmännen är väl de säkraste arbetstillfällena när det blåser lågkonjunktur då folk fortfarande kommer pendla.

Måste samtidigt skriva att godstrafik är oerhört lärande och nyttigt att göra praktik/arbeta några år inom, här lär man sig att vara lokförare från grunden. Så det är ingen dålig början även om man bara tänkt dig köra persontrafik sedan, att köra gods ett tag först.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-06-21 kl. 19:48.
Citera
2019-06-22, 10:46
Medlem
Gauzes avatar
Citat:
Ja, eller om de gör som förut, att de gör lokförartesterna redan vid uttagning till växlare/rop.

Så är det fortfarande. Tänkte främst på dem som kanske inte riktigt nådde upp till resultatet på första försöket.
Citera
2019-06-22, 13:25
Medlem
Tack för bra svar, uppskattas!

Green Cargo använder samma tester nu som Protrain, jag är redan godkänd av psykologen och antagen till YH-utbildningen. Ändå ganska bra deal att utbilda sig till växlare/radiolok med full lön istället för CSN. Men man offrar valfrihet att söka jobb man kanske är mer intresserad av och den långa praktikperioden är bra möjlighet testa olika, så... svårt!

Om man kör godståg jämfört med persontåg, är det ofta längre sträckor/längre skift och färre stopp eller hus skulle ni beskriva fördelar nackdelar?
Citera
2019-06-22, 18:40
Medlem
Citat:
Tack för bra svar, uppskattas!

Green Cargo använder samma tester nu som Protrain, jag är redan godkänd av psykologen och antagen till YH-utbildningen. Ändå ganska bra deal att utbilda sig till växlare/radiolok med full lön istället för CSN. Men man offrar valfrihet att söka jobb man kanske är mer intresserad av och den långa praktikperioden är bra möjlighet testa olika, så... svårt!

Om man kör godståg jämfört med persontåg, är det ofta längre sträckor/längre skift och färre stopp eller hus skulle ni beskriva fördelar nackdelar?

Du missar att lönen för växlare och rop är lägre än för lokförare, så efter några år går det väl jämnt upp.
Citera
2019-06-22, 20:45
Medlem
6K/mån om lönestatistiken på internet stämmer.
Citera
2019-06-23, 11:06
Medlem
Citat:
6K/mån om lönestatistiken på internet stämmer.

Ja om man bara räknar Green Cargo, blir nog nästan 10k i skillnad om man jämför med lokförare som kör pendel i Skåne eller Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in