2019-06-19, 08:23
Medlem
Ni som kommit in på Protrain, har ni även sökt till MTR?
Citera
2019-06-19, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coma80

Nej inte jag iaf
Citera
2019-06-19, 17:28
Medlem
Vi som har sökt till Borlänge verkar få vänta ytterligare en dag innan man får besked. Det har varit en oerhörd lång väntan nu när man har fått se att ni andra har fått besked redan. Aja den som väntar på något gott....
Citera
2019-06-19, 18:06
Medlem
Citat:

Nej.
Citera
2019-06-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Jag tycker att det känns som att man börjar komma ikapp nu, tror inte att det anställs lika många längre, så lite mättat börjar det nog bli. Läste att pendeltågen i Stockholm, som haft ganska många inhyrda lokförare från bemanningsföretag, kommer att fasa ut dessa under hösten/vintern, så även där börjat det bli balans på egna lokförare. Man utbildar i stor regi egna lokförare.

Jobb går nog att få, men kanske inte på alla stationeringsorter, man får nog vara beredd på att kanske behöva flytta för jobb när man blir examinerad.
Samtidigt pratas det om nya utländska operatörer som vill utmana SJ AB på de lönsamma sträckorna, så det kommer säkert nya arbetsgivare också.
Känns som att man är extremt beroende av antalet tåg/operatörer. Hur många lokförare kan man behöva liksom? Tråden är 12 år gammal. Får alla som tar sig igenom utbildningen jobb?
Citera
2019-06-19, 19:11
Medlem
Klarade psykologen, nästa vecka får jag veta om man blir antagen eller reserv!
Citera
2019-06-19, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannaroosen
Klarade psykologen, nästa vecka får jag veta om man blir antagen eller reserv!

Vilken ort har du sökt till? Protrain, TCC eller MTR?
Citera
2019-06-19, 19:50
Medlem
Citat:
Vilken ort har du sökt till? Protrain, TCC eller MTR?
MTR
Citera
2019-06-20, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Känns som att man är extremt beroende av antalet tåg/operatörer. Hur många lokförare kan man behöva liksom? Tråden är 12 år gammal. Får alla som tar sig igenom utbildningen jobb?

Som sagt, beror nog på var i landet man tänkt arbeta. Det känns även som att en lågkonjunktur är i antågande, och då brukar godstrafiken drabbas av minskade volymer på tåg. Så helt garanterad jobb är man ju inte. KY(YH)-utbildning till lokförare har dock funnits i snart 20 år, så tråden skulle lika gärna kunnat varit 20 år, det går ändå i cykler att det ibland behövs fler lokförare och ibland färre.

Jag personligen rekommenderar ändå att gå en KY(YH som den heter idag) istället för företagens interna utbildningar. Vad jag hört går det inte att söka lokförarjobb hos andra operatörer sedan om man gått en snabbutbildning internt, då det fattas för mycket allmänt och det är inte säkert att man kan få det kompletterat på något enkelt sätt.

Och som det hela tiden frågas i dessa trådar, nej lokförare kommer inte försvinna inom överskådlig framtid.
Citera
2019-06-20, 10:02
Medlem
De brukar väl dessutom vara ganska snabba på att "korrigera" så att antalet skolor som får köra utbildningen ska stämma överens med behovet. Nästan alla om inte alla skolor har väl intag och kursstart till hösten 2019.
Citera
2019-06-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Som sagt, beror nog på var i landet man tänkt arbeta. Det känns även som att en lågkonjunktur är i antågande, och då brukar godstrafiken drabbas av minskade volymer på tåg. Så helt garanterad jobb är man ju inte. KY(YH)-utbildning till lokförare har dock funnits i snart 20 år, så tråden skulle lika gärna kunnat varit 20 år, det går ändå i cykler att det ibland behövs fler lokförare och ibland färre.

Jag personligen rekommenderar ändå att gå en KY(YH som den heter idag) istället för företagens interna utbildningar. Vad jag hört går det inte att söka lokförarjobb hos andra operatörer sedan om man gått en snabbutbildning internt, då det fattas för mycket allmänt och det är inte säkert att man kan få det kompletterat på något enkelt sätt.

Och som det hela tiden frågas i dessa trådar, nej lokförare kommer inte försvinna inom överskådlig framtid.
Jag känner flertalet på SJ som gått utbildningen hos MTR, så hittills har det gått bra iallafall.
Citera
2019-06-20, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jag känner flertalet på SJ som gått utbildningen hos MTR, så hittills har det gått bra iallafall.

MTRs interna eller MTRs YH? Vad jag hörde anställde inte SJ någon som gått MTRs interna p.g.a. olika orsaker, men det är ju bara ryktesvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in