2015-05-24, 22:03
Medlem
Om man har något förhöjt blodtryck men äter medicin för det, vad säger läkarna om det?
Citera
2015-05-25, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karemil
Om man har något förhöjt blodtryck men äter medicin för det, vad säger läkarna om det?

Sökte snabbt, och hittade detta i ett tidigare inlägg i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av KE1cSL
Hälsokraven finns i Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2011:61 och 2013:52.

I TSFS 2013:52, 3§ kan man läsa "En förare får inte lida av sjukdom eller tillstånd som kan påverka
medvetandet eller medföra nedsatt uppmärksamhet, vakenhet, omdöme eller
koncentration. [...] Till sådana sjukdomar eller tillstånd räknas alltid: [...] 9. ADHD, autismspektrumtillstånd och likartade tillstånd,"

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/TSFS-i-nummerordning/2011/?rulenumber=2011_58

Med andra ord så kommer Transportstyrelsen att neka dig ett förarbevis om du har en diagnos för en sjukdom eller ett tillstånd inom autismspektrat. Det går visserligen att söka dispens för de medicinska kraven, men de är främst tänkta för personer som redan jobbar inom branschen och t ex drabbas av en hörselnedsättning eller högt blodtryck efter ett antal år i yrket. Även om det teoretiskt kan vara möjligt att söka dispens för ett medicinskt eller psykologiskt krav vid ansökan om förarbeviset, är det ytterst sällsynt att något sådant sker.

Dina möjligheter hänger alltså på om du har en diagnos som säger att du har en sjukdom i autismspektrat eller ej. Har du en gammal diagnos, men är säker på att du inte har det idag kan du genomgå en ny utredning. Visar den att du är fri från sådana sjukdomar är ju allt OK. Även om du har en egen "friskdiagnos" kan Transportstyrelsen välja att låta en av sina egna medicinskt sakkunniga göra en egen utredning av dig om man är tveksamma. Den utredningen får i alla fall Transportstyrelsen bekosta själva -den slipper du att betala. Du måste fortfarande genomgå hela antagningsprocessen, med urvalstester hos utbildningsanordnaren.
Citera
2015-05-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Sökte snabbt, och hittade detta i ett tidigare inlägg i tråden.

Tack för svaret!

Den här texten hittar jag lite längre ned i punkt 3 i TSFS 2013:52

"1.hjärtsjukdom, obehandlat eller inte framgångsrikt behandlat högt blodtryck eller symptomgivande lågt blodtryck eller kärlsjukdomar med risk för medvetandestörningar,"

Så det var mest frågan om någon här har praktisk erfarenhet av behandlat högt blodtryck?
Hur läkare ställer sig till det alltså.
Citera
2015-05-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Problemet för oss som bor i storstäder är att vi har eget boende som vi inte vill säga upp. Jag som bor i Stockholm (första hand) vill absolut inte bli av med mitt boende. Även om jag skulle klara övriga tester och få möjlighet att få flytta till Mjölby så äre fan tveksamt om man verkligen vill göra denna uppoffring!

Förstår hur du menar! Jag bor ju också i en storstad, i Göteborg och det är ju inte lätt få första hand så man håller hårt i sina lyor men du har ju alltid rätt att få hyra ut din lägenhet i andra hand om du lyckas komma in på studier på annan ort, du måste inte säga upp! Själv bor jag i bostadsrätt men hade ju turen att komma in på tcc utbildning här i Göteborg så jag slipper flytta. Men jag håller tummarna för att du också kommer in på skolan nära dig så du slipper få dilemmat
Citera
2015-05-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormbound
Förstår hur du menar! Jag bor ju också i en storstad, i Göteborg och det är ju inte lätt få första hand så man håller hårt i sina lyor men du har ju alltid rätt att få hyra ut din lägenhet i andra hand om du lyckas komma in på studier på annan ort, du måste inte säga upp! Själv bor jag i bostadsrätt men hade ju turen att komma in på tcc utbildning här i Göteborg så jag slipper flytta. Men jag håller tummarna för att du också kommer in på skolan nära dig så du slipper få dilemmat

Har du fått besked att du kommit in?
Citera
2015-05-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubba-bubba
Har du fått besked att du kommit in?

Det officiella antagningsbeskedet skickas ut v 26, men jag har ändå redan nu fått bekräftelse från Lena via mejl (på egen förfrågan) att mina resultat från psykologtest plus test av personlighetsmässiga faktorer tillsammans är så höga gentemot övriga sökanden att hon redan nu kunde lova mig att det räcker för en plats i Göteborg.
Citera
2015-05-26, 07:46
Medlem
Citat:
Det officiella antagningsbeskedet skickas ut v 26, men jag har ändå redan nu fått bekräftelse från Lena via mejl (på egen förfrågan) att mina resultat från psykologtest plus test av personlighetsmässiga faktorer tillsammans är så höga gentemot övriga sökanden att hon redan nu kunde lova mig att det räcker för en plats i Göteborg.

Grattis hoppas att jag också ska komma in
Citera
2015-05-26, 09:12
Medlem
Citat:
Grattis hoppas att jag också ska komma in

Tack! Håller tummarna för dig med hör gärna av dig här i tråden eller via PM så fort du vet! Vore ju kul få ett hum om blivande kursare
Citera
2015-05-26, 12:36
Medlem
Citat:
Tack! Håller tummarna för dig med hör gärna av dig här i tråden eller via PM så fort du vet! Vore ju kul få ett hum om blivande kursare

Vad tror du, kommer man in om man har utan förbehåll?
Citera
2015-05-26, 15:49
Bannlyst
Yes, klarade förtestet nyss

Jag fick nu göra om Siffror, och det var enbart det jag klarade nu så det var inte hela provet. Det var bara siffror jag fick grå på sist och nu gick det helt galet bra. Det enda tipset jag har är att ge fan i att dubbelkolla, och även säga siffrorna lite högt för dig själv så du inte glömmer dom. Siffror verkar vara den delen som många anser är lättast men som många verkar få göra om. Det är 7 sidor, och har man kommit till sida 4 utan några fel så har man garanterat klarat det

Fan vad glad man är nöh som är vidare i urvalet, men det e långt ifrån över
Citera
2015-05-26, 16:24
Medlem
Citat:
Vad tror du, kommer man in om man har utan förbehåll?

Det tror jag nog du gör! Lena nämnde förra veckan att vi som sökt i Göteborg kommer få mer info utskickat i mail den 28e vilket är nu på torsdag alltså. Får väl se vad som sägs då! jag har bokat läkarundersökningen till den 16e juni! Lite nervös för att nåt skit ska komma fram då även om jag inte borde va det, gjorde ju senaste undersökningen 2012 för spårvagn och då var jag "felfri", men man vet ju aldrig..
Citera
2015-05-26, 21:03
Medlem
Tester som utförs med papper och penna, vad är det mest troligt att kandidaterna åker på för slags uppgifter?

Någon med förstahandserfarenhet av andra/tredje urvalet hos valfri utbildningssamordnare får ju gärna svara, annars lämnar jag ämnet fritt för spekulation. Alltså inte datoriserade tester.

Mina gissningar blir iallafall någonting spatialt, med 3D-former ur olika perspektiv.

Eller nått sånt här? http://www.frsdevelopment.com/traindriver/wp-content/uploads/2012/04/dots.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in