2019-06-23, 11:43
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 68DAx42
Tack för bra svar, uppskattas!

Green Cargo använder samma tester nu som Protrain, jag är redan godkänd av psykologen och antagen till YH-utbildningen. Ändå ganska bra deal att utbilda sig till växlare/radiolok med full lön istället för CSN. Men man offrar valfrihet att söka jobb man kanske är mer intresserad av och den långa praktikperioden är bra möjlighet testa olika, så... svårt!

Om man kör godståg jämfört med persontåg, är det ofta längre sträckor/längre skift och färre stopp eller hus skulle ni beskriva fördelar nackdelar?
Största nackdelarna är att man är borta mer och att arbetstiderna kan vara mer oregelbundna. Sen är det väl som nämnts tidigare inte lika bra anställningstrygghet.

Fördelarna är mer variation (speciellt om man inkluderar radioväxling), att godståg kan komma fram tidigt och att man slipper hantera upprörda passagerare när det händer något.
Citera
2019-06-23, 12:30
Bannlyst
Måste man utbildad sej på dom olika tåg typerna som finns i Sverige? Det är väl skillnad att köra ett X2 tåg eller ett RA lok? Är det bilförare, får man köra Volvo 240 så får man Volvo XC90?
Citera
2019-06-23, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Måste man utbildad sej på dom olika tåg typerna som finns i Sverige? Det är väl skillnad att köra ett X2 tåg eller ett RA lok? Är det bilförare, får man köra Volvo 240 så får man Volvo XC90?

Ja, du måste ha en specifik typutbildning för varje tåg/loktyp du ska köra. Dessa har man sedan inskrivet i sitt KI(kompletterande intyg). Jämför med piloter som måste ha utbildning för de typer av plan de får flyga.

Det skiljer ganska mycket mellan olika fordonstyper.
Man får ju oftast sin typutbildning på fordon av den arbetsgivare man arbetar för. Har man inte kört en viss typ av fordon på lång tid behöver man också kortare eller längre ny utbildning.
Citera
2019-06-23, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Ja, du måste ha en specifik typutbildning för varje tåg/loktyp du ska köra. Dessa har man sedan inskrivet i sitt KI(kompletterande intyg). Jämför med piloter som måste ha utbildning för de typer av plan de får flyga.

Det skiljer ganska mycket mellan olika fordonstyper.
Man får ju oftast sin typutbildning på fordon av den arbetsgivare man arbetar för. Har man inte kört en viss typ av fordon på lång tid behöver man också kortare eller längre ny utbildning.

Är det stor skillnad att köra olika typer av tåg?
Citera
2019-06-23, 14:12
Medlem
Citat:
Är det stor skillnad att köra olika typer av tåg?

Det kan vara ganska stor skillnad. Men det är inte bara körmässigt man behöver utbildning. Man ska kunna hantera fordonet allt från klargöring, drift och körning, felsökning och avställning. Man behöver veta var olika saker sitter och vad de gör. Det är även skillnad på att köra och hantera olika typer av fordon under körning.
Gäller det ett motorvagnståg som t.ex X2, X40, X60 mfl så utbildas man på hela tågsättet, gäller det loktåg då är det i regel loktypen du utbildas på, t.ex. Rc. Vagnar är lite olika, men de har man inte i sitt KI, men de kan bromsa lite olika osv. Godsvagnar utbildas man inte på för varje olika littera, men man brukar ha teknisk vagnstjänst-utbildning.
Citera
2019-06-23, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det kan vara ganska stor skillnad. Men det är inte bara körmässigt man behöver utbildning. Man ska kunna hantera fordonet allt från klargöring, drift och körning, felsökning och avställning. Man behöver veta var olika saker sitter och vad de gör. Det är även skillnad på att köra och hantera olika typer av fordon under körning.
Gäller det ett motorvagnståg som t.ex X2, X40, X60 mfl så utbildas man på hela tågsättet, gäller det loktåg då är det i regel loktypen du utbildas på, t.ex. Rc. Vagnar är lite olika, men de har man inte i sitt KI, men de kan bromsa lite olika osv. Godsvagnar utbildas man inte på för varje olika littera, men man brukar ha teknisk vagnstjänst-utbildning.

Vad är det äldsta loket du har kört? RA?
Citera
2019-06-23, 14:24
Medlem
Citat:
Vad är det äldsta loket du har kört? RA?

Nej, så gamla lok har jag inte kört, bara varit uppe och tittat i de. Lite annat mot dagens fordon :-) Ra körs ju med en ratt för att styra motorströmmen :-)
Citera
2019-06-24, 16:09
Medlem
bowlingjockes avatar
Nu när man fått bekräftelse på mejlet att man har tackat ja till utbildningsplatsen så börjar det kännas mer på riktigt nu. Kan ännu inte fatta att man var en av de 10% typ som sökte som gick vidare.
Det verkar vara en liten tendens till att de som går vidare hänger här i tråden, så jag har väl er att tacka.
Nu får man väl bara hoppas man klarar läkartesterna.
Synen vet jag är gränsfall att klara utan glasögon, då det var på håret med CE DE-körkortet. Färg och hörsel borde jag vara grön på (eller vänta, hur ser man skillnaden på grönt och rött?)
Det jag däremot gruvar mig över lite är kanske pulsen... då jag är överviktig. Borde man väl kunna påverka en tid innan kanske? Jag skulle inte förlåtit mig själv ifall jag föll pga hälsan. Nu har jag verkligen en sporre att ta tag i den.. Nu!

Har för övrigt kommit in på Protrain i Borlänge.
Citera
2019-06-24, 18:57
Medlem
Yesss vart antagen för MTRs utbildning i höst!!! Nu är det bara hälsoundersökningen, är det något man bör oroa sig för?
Citera
2019-06-24, 19:22
Medlem
Grattis allihopa!

Själv väntar jag fortfarande på min bekräftelse men det kommer väl i dagarna...
Citera
2019-06-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannaroosen
Yesss vart antagen för MTRs utbildning i höst!!! Nu är det bara hälsoundersökningen, är det något man bör oroa sig för?

MTRs YH eller interna betalda pendeltågskurs?

Har du inte någon sjukdom, inte äter några förbjudna mediciner, god syn och hörsel (med eller utan hjälpmedel) och inte druckit för mycket alkohol så är det nog ganska lugnt.

Beror lite på ålder också, de tar EKG över en viss ålder. Annars är det som en hälsokontroll där man kollar synen, hörseln, mm.
CDT-prov tas oftast (blodprov hur mycket alkohol man druckit senaste tiden)
Blodsocker (blodprov)
Drogtest (Urinprov tror jag)
Citera
2019-06-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Nu när man fått bekräftelse på mejlet att man har tackat ja till utbildningsplatsen så börjar det kännas mer på riktigt nu. Kan ännu inte fatta att man var en av de 10% typ som sökte som gick vidare.
Det verkar vara en liten tendens till att de som går vidare hänger här i tråden, så jag har väl er att tacka.
Nu får man väl bara hoppas man klarar läkartesterna.
Synen vet jag är gränsfall att klara utan glasögon, då det var på håret med CE DE-körkortet. Färg och hörsel borde jag vara grön på (eller vänta, hur ser man skillnaden på grönt och rött?)
Det jag däremot gruvar mig över lite är kanske pulsen... då jag är överviktig. Borde man väl kunna påverka en tid innan kanske? Jag skulle inte förlåtit mig själv ifall jag föll pga hälsan. Nu har jag verkligen en sporre att ta tag i den.. Nu!

Har för övrigt kommit in på Protrain i Borlänge.

Du får ju ha korrigerad syn med glasögon eller linser, bara du klarar synkraven med dessa, du måste ha med dessa och receptet(tror jag) till läkarkontrollen. Använder du synhjälpmedel?

Eventuell övervikt spelar nog ingen roll, så länge det inte påverkar eventuellt EKG, blodtrycket eller blodsocker. Det är nog lugnt ska du se, tänk på att det är fasteblodprov för blodsockret.
Gå dit utvilad och försök ta det lugnt, det är nog inget man kan påverka annars mer än att inte äta inom den tid som anges före hälsokontrollen och försöka ta det lugnt, kaffe och energidrycker t.ex höjer väl blodtrycket, så undvik dessa även ett tag innan.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-06-24 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in