2019-06-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja, möjligt. Men varför finns det inte på Youtube eller liknande? Varför nämns det i press för första gången i Anrells Sportgrodor? Varför kan ingen skaka fram det ur pappas VHS-samling? Varför hittar man inte ens döda länkar till citatet.

Den som på allvar tror att Glorkas missade det, ljuger eller på annan sätt misstror hans insats, föreslår jag en tur till KB.

Jag får iofs intrycket av Glorkas referat att han inte såg hela sammandraget. Bara efter målen och utvisningen.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Vi låter honom svara.

Ska säga att även om han inte såg den bänkbilden så tror jag fortfarande inte att det sägs där. Hur många sådana här situationer har vi haft tidigare med bergsäkra tips som pekar ut specifika händelser som ursprunget men som överbevisats? 20? 30?

Kan man ens kalla detta bänkbild?
Från aktuella sändningen:

https://i.imgur.com/NyNAFy4_d.webp?m...idelity=medium
Senast redigerad av avec 2019-06-16 kl. 20:44.
Citera
2019-06-16, 20:27
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Jag får iofs intrycket av Glorkas referat att han inte såg hela sammandraget. Bara efter målen och utvisningen.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Vi låter honom svara.

Ska säga att även om han inte såg den bänkbilden så tror jag fortfarande inte att det sägs där. Hur många sådana här situationer har vi haft tidigare med bergsäkra tips som pekar ut specifika händelser som ursprunget men som överbevisats? 20? 30?

https://i.imgur.com/NyNAFy4_d.webp?m...idelity=medium

Kul att tråden lever!
Personligen tycker jag alltid det är välkommet med nya tips, oavsett hur långsökta.

Ang. VM 94, Brasilien - Kamerun:
Som jag minns det så tittade jag inte på sammandraget i sin helhet men gav det ändå ganska mycket tid- i synnerhet runt de två målen i andra halvlek. (Första halvlek fanns ej med av nån anledning.)
Runt målen såg vi typ 5 min innan och 10 minuter efter, men det var extremt lite bänkbilder och vi hörde inget citat. Den där bilden som postades ovan kunde jag inte se, ska testa från stationär dator sen.

Men som jag förstod det av det nya ...spiksäkra tipset... så är det radiosportens livesändning från bra-kam som det kunde vara? Den är inte granskad i tråden men finns på KB som det verkar:

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=...94+typ%3Aradio

”P4 1994-06-24, radiosporten kl 22:03-4:00
Tablåinnehåll: Med VM-fotboll: Brasilien-Kamerun, telefonväkteri och matchen Sverige-Ryssland”

Självaste midsommarafton 1994, minns att jag var i dalarna på nån herrgård. Varm dag.

Inte så kul att lyssna igenom utan bild men det är helt klart görbart om nån orkar.
Senast redigerad av Glorkas 2019-06-16 kl. 20:50.
Citera
2019-06-16, 20:39
Medlem
Glorkass avatar
Anledningen till att radiosporten inte känns glödhett är ju att man tappar kopplingen bänkbild-plump sägning. Det är ju en delvis optisk premiss med mörk uppsyn-mörk hud.

Men visst, det var inte ovanligt att man vid den här tiden slog av ljudet på tv:n och körde radiosportens ljud, dels eftersom kommentatorerna i radion var proffsiga men också för att de pratade mer, de rapporterade allt som skedde.

Idag är det som bekant ingen bra idé då lagg skulle göra att man låg typ 10-40 sekunder fel. Men på den analoga tiden gick det bra, på sin höjd en sekunds diff mellan SR och TV-sändningen.

Framförallt skedde detta när TV3 tog över hockey-VM, då dög inte treans trista kommentatorer för farsan utan det blev mute på tv:n minns jag.
Citera
2019-06-16, 20:48
Medlem
Glorkass avatar
Vill man hitta citatet - om det nu ens finns nåt att hitta vilket ju verkar väldigt osannolikt - så tror jag man gör bäst i att fokusera på VM 1994 och inte VM 1990.

Varför? Jo, det finns inga belägg för att nån snackat om detta innan hösten -94, och den första utgåvan av citatet pekar just mot VM 94.

Och när jag själv hörde det första gången, troligen nångång våren 1995, av en kamrat som läst det i anrells bok eller spalt, så var det tydligt att ingen annan hade hört det förr. Han drog det på en hemmafest inför 15 pers och alla garvade högt och hörde det uppenbarligen för första gången. Men ok, vi var 16-17 då och hade alltså varit 11-12 år vid VM 90. Men ändå!
Citera
2019-06-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Kul att tråden lever!
Personligen tycker jag alltid det är välkommet med nya tips, oavsett hur långsökta.

Ang. VM 94, Brasilien - Kamerun:
Som jag minns det så tittade jag inte på sammandraget i sin helhet men gav det ändå ganska mycket tid- i synnerhet runt de två målen i andra halvlek. (Första halvlek fanns ej med av nån anledning.)
Runt målen såg vi typ 5 min innan och 10 minuter efter, men det var extremt lite bänkbilder och vi hörde inget citat. Den där bilden som postades ovan kunde jag inte se, ska testa från stationär dator sen.

Men som jag förstod det av det nya ...spiksäkra tipset... så är det radiosportens livesändning från bra-kam som det kunde vara? Den är inte granskad i tråden men finns på KB som det verkar:

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=...94+typ%3Aradio

”P4 1994-06-24, radiosporten kl 22:03-4:00
Tablåinnehåll: Med VM-fotboll: Brasilien-Kamerun, telefonväkteri och matchen Sverige-Ryssland”

Självaste midsommarafton 1994, minns att jag var i dalarna på nån herrgård. Varm dag.

Inte så kul att lyssna igenom utan bild men det är helt klart görbart om nån orkar.

Problemet är väl att matchen Brasilien -Kamerun inte kommenterades där?

2a halvlek Sverige - Brasilien med eftersnack finns på Youtube förövrigt.

https://youtu.be/uf6tz-K5La8
Senast redigerad av avec 2019-06-16 kl. 22:15.
Citera
2019-06-16, 22:14
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Problemet är väl att matchen Brasilien -Kamerun inte visades där?

2a halvlek Sverige - Brasilien med eftersnack finns på Youtube förövrigt.

https://youtu.be/uf6tz-K5La8

Klippet är Sveriges radio, som verkar ha sänt från matchen i P4. Matchen sändes tydligen live i TV3 och med eftersänt sammandrag(som innehöll typ hela andra halvlek) i SVT.
Citera
2019-06-16, 22:17
Medlem
Citat:
Klippet är Sveriges radio, som verkar ha sänt från matchen i P4. Matchen sändes tydligen live i TV3 och med eftersänt sammandrag(som innehöll typ hela andra halvlek) i SVT.

Jo, jag känner till det. Men menar du att radion sände Brasilien - Kamerun utan bild?

I så fall försvinner ju hela poängen även om det finns där och bekräftar myten. Det stämmer dessutom inte överens med Harrys beskrivning eftersom han sa att han såg bilden men hörde ljudet på radion.
Senast redigerad av avec 2019-06-16 kl. 22:22.
Citera
2019-06-16, 22:24
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Jo, jag känner till det. Men menar du att radion sände Brasilien - Kamerun utan bild?

I så fall försvinner ju hela poängen även om det finns där och bekräftar myten. Det stämmer dessutom inte överens med Harrys beskrivning eftersom han sa att han såg bilden men hörde ljudet på radion.

Ja, SR verkar ha sänt matchen i radio ser det ut som. Och matchen gick ju live i trean, så det kan rent hypotetiskt ha gått till så.

Tar vi det ett steg längre: den tipsare som senare skickade citatet till anrells spalt kan ju också ha hört det i radio men sen i efterhand tänkt att det var under Sverige-Kamerun han hört det. Troligt? Nej. Men möjligt!
Citera
2019-06-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ja, SR verkar ha sänt matchen i radio ser det ut som. Och matchen gick ju live i trean, så det kan rent hypotetiskt ha gått till så.

Tar vi det ett steg längre: den tipsare som senare skickade citatet till anrells spalt kan ju också ha hört det i radio men sen i efterhand tänkt att det var under Sverige-Kamerun han hört det. Troligt? Nej. Men möjligt!

Ok, bra. Då kan man iaf koka ner det till till P4 1994-04-24 efter Bebetos mål.

Ska lägga till det som osett vid nästa sammanfattning.

Även om man skulle hitta det där bekräftar det ändå myten. Fast då finns det ett mer specifikt ursprung.
Senast redigerad av avec 2019-06-16 kl. 22:29.
Citera
2019-06-16, 22:30
Medlem
Glorkass avatar
Om vi nu nystar lite i detta: Det finns ju faktiskt en god chans att rätt många i Sverige följde matchen Kamerun-Brasilien på ett eller annat sätt.
Varför? Jo, eftersom Sveriges match mot Ryssland gick samma kväll, men började sent på natten. En som tänkt se Sveriges match går knappast och lägger sig och ställer klockan, utan man sitter uppe och väntar, har man då TV3 och det stämmer att trean sände brasilienmatchen, ja då kollade man nog den.

Det är det som är lite extra intressant med vm94, att Kamerun faktiskt fanns i vår grupp.
Citera
2019-06-16, 22:32
Medlem
Citat:
Om vi nu nystar lite i detta: Det finns ju faktiskt en god chans att rätt många i Sverige följde matchen Kamerun-Brasilien på ett eller annat sätt.
Varför? Jo, eftersom Sveriges match mot Ryssland gick samma kväll, men började sent på natten. En som tänkt se Sveriges match går knappast och lägger sig och ställer klockan, utan man sitter uppe och väntar, har man då TV3 och det stämmer att trean sände brasilienmatchen, ja då kollade man nog den.

Fast hur många hade på radioljudet? 1 procent?

Vet vi vem som kommenterade på radion?

Fast ja, intressant spår!
Senast redigerad av avec 2019-06-16 kl. 22:37.
Citera
2019-06-16, 22:41
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Fast hur många hade på radioljudet? 1 procent?

Vet vi vem som kommenterade på radion?

Fast ja, intressant spår!

Nej, det framgår inte på smdb vem som kommenterade. Så man får nog åka dit och lyssna. Ser framför mig att alla tre kameruns matcher i gruppspelet 94 är av intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in