2018-07-25, 21:32
Medlem
Glorkass avatar
Jag tror, som många andra, att citatet skulle kunna ha sitt ursprung i aningen detta från krönikan -78 eller Arnes färgklick-replik från krönikan -82. Eller en kombination av bägge. Detta har sen blivit en snackis ibland en liten krets människor som pladdrat om detta under varje VM varpå citatet har förvanskats gång på gång och spridits till flera för att locka fram garv. Till slut har någon skickat in det förvanskade och förbättrade citatet till anrells sajt, troligen en person som hört det i andra hand och felaktigen trott att citatet sades i VM 94, Sverige-kamerun. Anrell har därefter svalt betet utan att kolla upp det.

Men, huvudspåret kvarstår för mig: det skulle fortfarande kunna vara så att Anrell helt fräckt hittat på det för att få ihop material till sin spalt/sina böcker. Skulle man gräva djupare i andra citat och hitta fler påhittade/fejkcitat så skulle detta peka i den riktningen. Eller att en lustigkurre skickat in en mängd helt fejkade citat till honom som han publicerat okritiskt.

Tänker närmast på citatets ”kusincitat” nämligen det om bronsmatchen och den bulgariske kommentator som ska ha kallat Limpar för zigenare och Henke för neger i samband med svenskt byte i slutet av matchen.
Där finns en del intressant att fundera kring: Hur har ett grovt bulgariskt citat hamnat i anrells spalt? Det bör ju vara nån som pratar både bulgariska och svenska och som sett matchen på plats i Bulgarien för att sedan resa hem till Sverige? Kom ihåg att detta är före internet så som vi använder det idag. Det var ingen som delade eller strömmade några sportklipp år 1994.
Citera
2018-07-25, 22:07
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
1982 var det första VM jag följde. Att denna din teori skulle ha något att göra med uttalandet finner jag extremt långsökt. Lite märkligt att flera hängt på den, men det har väl att göra med att folk i sin iver vill ha ett svar och avslut.

Håller med att det är långsökt. Har såklart inget med "det ser mörkt ut på..."-citatet. Det är ett önsketänkande. Även om "mörke mannen"-citatet är härligt skruvat ordvitsigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Jag tror, som många andra, att citatet skulle kunna ha sitt ursprung i aningen detta från krönikan -78 eller Arnes färgklick-replik från krönikan -82. Eller en kombination av bägge. Detta har sen blivit en snackis ibland en liten krets människor som pladdrat om detta under varje VM varpå citatet har förvanskats gång på gång och spridits till flera för att locka fram garv. Till slut har någon skickat in det förvanskade och förbättrade citatet till anrells sajt, troligen en person som hört det i andra hand och felaktigen trott att citatet sades i VM 94, Sverige-kamerun. Anrell har därefter svalt betet utan att kolla upp det.

Ja, en härlig story, fast myycket långsökt.

Citat:
Men, huvudspåret kvarstår för mig: det skulle fortfarande kunna vara så att Anrell helt fräckt hittat på det för att få ihop material till sin spalt/sina böcker. Skulle man gräva djupare i andra citat och hitta fler påhittade/fejkcitat så skulle detta peka i den riktningen. Eller att en lustigkurre skickat in en mängd helt fejkade citat till honom som han publicerat okritiskt.

Detta är enda alternativen. Anrell eller någon i redaktionen har klurat ihop ett citat som sitter som gjutet på ikonen och citatkungen Arne eller har någon "där ute" finurligt knåpat ihop det och skickat in till Anrells "floskeltopp".

Tilläggas kan att drömscenariot hade fortfarande varit om någon plockade fram en VHS på vinden med citatet. Hoppet är det sista som överger en...
Citat:
Tänker närmast på citatets ”kusincitat” nämligen det om bronsmatchen och den bulgariske kommentator som ska ha kallat Limpar för zigenare och Henke för neger i samband med svenskt byte i slutet av matchen.
Där finns en del intressant att fundera kring: Hur har ett grovt bulgariskt citat hamnat i anrells spalt? Det bör ju vara nån som pratar både bulgariska och svenska och som sett matchen på plats i Bulgarien för att sedan resa hem till Sverige? Kom ihåg att detta är före internet så som vi använder det idag. Det var ingen som delade eller strömmade några sportklipp år 1994.

Ska vi säg att det är ett 50-50 läge. Fabricerat eller inte.
Citera
2018-07-25, 22:26
Medlem
Citat:

En journalist har inte tid att hålla på och hitta på citat. Anrell höll dessutom i floskeltoppen när halva Sverige läste Aftonbladet. Han lär knappast ha haft brist på tips om man säger så. Däremot lär han inte heller haft tid att kontrollera citaten.

Citaten i hans floskeltopp är en blandning av korrekta citat, tillspetsade citat, överdrivna vandringssägner och rena påhitt från hans tipsare. Just citatet om Dahlin och Henke är säkert ett rent påhitt, för det är så extremt osannolikt att en kommentator sagt det, och än mer osannolikt att en läsare sett på bulgarisk TV och tipsat Anrell.

Om vi återgår till det ser mörkt ut på Kameruns bänk så skulle jag gissa att även det är ett rent påhitt från en läsare. Fast om nu de som aldrig hört något liknande kan bli säkra på att de hört det så är det klart att de som hörde citatet om den mörke mannen i avbytarbåset kan bli än mer säkra på att de hört Arnes citat. Det är av den anledningen jag anser att den mörke mannen citat är intressant.
Senast redigerad av avec 2018-07-25 kl. 22:30.
Citera
2018-07-25, 22:32
Medlem
Citat:
Givetvis skämtade jag. Det var så många som kom med idiotteorier att jag inte kunde hålla mig.

Vad menar du? Menar du att du hittade på din teori om brassen? En teori som visat sig vara sant om vi frånsett årtalet.

Det vore onekligen ett komiskt sammanträffande.
Citera
2018-07-25, 22:40
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
En journalist har inte tid att hålla på och hitta på citat. Anrell höll dessutom i floskeltoppen när halva Sverige läste Aftonbladet. Han lär knappast ha haft brist på tips om man säger så.

Du har en poäng. För spalten behövde han kanske inte hitta på något utan det strömmade nog in brev med tips dagligen. Däremot kan han ha blivit frestad när han skrev sina sportgrodor-böcker som han tjänade grova pengar på. I synnerhet de sista böckerna torde han ha börjat få slut på citat och tanken kan ha slagit honom att börja hitta på några för att fylla ut materialet, på samma sätt som filip&fredrik ofta sagt att de är övertygade om hur mark levengood hittat på det mesta till sin barncitatbok och David Batra till sin tvättstugelappar-bok...

Men Kamerun-citatet kom ju från spalten i papperstidningen och hittar man på ett utfyllnadscitat så väljer man nog inte en känd sverigematch ur ett VM som hela befolkningen såg - så du har helt rätt, sannolikt är detta citat inte anrells verk.
Citera
2018-07-26, 09:41
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:

Det är ren lögn och har aldrig sagts. Har hela matchen på DVD med bulgarisk kommentator Boris Kasabov.

Men det sagt så kunde det lika gärna ha hänt då bulgarer inte drar sig att säga zigenare eller neger i tv även än idag, och ingen höjer ens på ögonbrynen. Härlig omväxling från pk-Sverige.
Citera
2018-07-26, 10:11
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Det är ren lögn och har aldrig sagts. Har hela matchen på DVD med bulgarisk kommentator Boris Kasabov.

Men det sagt så kunde det lika gärna ha hänt då bulgarer inte drar sig att säga zigenare eller neger i tv även än idag, och ingen höjer ens på ögonbrynen. Härlig omväxling från pk-Sverige.

Intressant! Du kan möjligen inte lägga upp den aktuella delen med kasabovs kommentar i samband med bytet?

Varför gavs den matchen ut på dvd förresten, är det nåt att minnas för en bulgarisk publik...?

Om det du säger stämmer så innebär det att citatet fötts i någons hjärna, om det råkar vara anrells hjärna som spånat fram detta så vore det djupt graverande för honom....
Citera
2018-07-26, 10:32
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:
Intressant! Du kan möjligen inte lägga upp den aktuella delen med kasabovs kommentar i samband med bytet?

Varför gavs den matchen ut på dvd förresten, är det nåt att minnas för en bulgarisk publik...?

Om det du säger stämmer så innebär det att citatet fötts i någons hjärna, om det råkar vara anrells hjärna som spånat fram detta så vore det djupt graverande för honom....

Den matchen ingår i en DVD serie på alla Bulgariens matcher i VM 94.

Har varken tid eller ork att lägga upp något. Men jag garanterar dig att kommentaren inte existerar. Dessutom är Kasabov väldigt artig som person, inte en chans att han någonsin skulle säga en sådan sak.

Varför Anrell hittar på, eller väljer att lägga in något som någon annan hittat på kan jag inte svara på. Möjligt att fantasin valde att spinna på verkliga fördomar. Som jag skrev tidigare, så kunde det lika gärna ha hänt om det varit någon annan kommentator än Kasabov i den matchen.

Här är ett citat från journalisten Stanil Yotov på tidningen Kapital:

Citat:
"Such words have never been pronounced, at least on the air of the BNT and the BNR,
which then handed the match directly." Boris Kasabov, who then commented on the TV game , is intelligent enough polite to use a similar vocabulary. "Aftonbladet" or something went wrong, or invent ... "
Senast redigerad av stoichkov8 2018-07-26 kl. 10:40.
Citera
2018-07-28, 00:05
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Vad menar du? Menar du att du hittade på din teori om brassen? En teori som visat sig vara sant om vi frånsett årtalet.

Det vore onekligen ett komiskt sammanträffande.

Nåja. Det har fortfarande inget att göra med Arnes eventuella uttalande.
Citera
2018-07-28, 06:41
Medlem
Citat:
Nåja. Det har fortfarande inget att göra med Arnes eventuella uttalande.

Du menar att din farfar är medveten om att det var ett annat citat. Ni har koll på minnet i släkten. Grattis, mannen!
Citera
2018-07-28, 21:36
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Du menar att din farfar är medveten om att det var ett annat citat. Ni har koll på minnet i släkten. Grattis, mannen!

Nej, jag menar fortfarande att det jag skrev var på skämt.
Citera
2018-07-28, 21:47
Medlem
Citat:
Nej, jag menar fortfarande att det jag skrev var på skämt.

Ha ha ha

Fantastiskt sammanträffande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in