2023-07-14, 20:56
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Han har hört det av någon annan som i sin tur hört det av någon annan osv. Första gången citatet publiceras är 1994. Om det hade varit en sådan snackis som alla säger så skulle det funnits publiceringar av citatet långt innan.

Nej, det skulle det inte. Var du ens född då? Citatet är garanterat äldre än -94.
Citera
2023-07-14, 21:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Nej, det skulle det inte. Var du ens född då? Citatet är garanterat äldre än -94.

Ja, det var jag. Dock var jag inte så gammal. Jo, om det blev en sådan nationell snackis som alla säger så skulle det definitivt ha funnits någon form av dokumentation av det. Citatet dyker upp första gången i Anrells Floskeltoppen 1994. Läs tråden är mitt tips.
Citera
2023-07-14, 21:10
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ja, det var jag. Dock var jag inte så gammal. Jo, om det blev en sådan nationell snackis som alla säger så skulle det definitivt ha funnits någon form av dokumentation av det. Citatet dyker upp första gången i Anrells Floskeltoppen 1994. Läs tråden är mitt tips.

Ärligt talat så tror jag inte att det blev en snackis förrän långt senare. Men lämnar ämnet åt dess öde tills vidare.
Citera
2023-07-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Sammanfattningen har inte postats på två år så gör det igen. Uppdaterat den något också.

----------

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen visar att citatet aldrig yttrats av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Kameruns VM-matcher, flera av Nigerias VM-matcher samt VM-krönikor, Sportnytt, studioprat m.m. har tittats igenom och avförts. Kamerun-citatet hittas inte.

Tråden har därefter grävt i ursprunget till citatet där liknande kommentarer av Arne och andra kommentatorer diskuterats.

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 16
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 3
Antal avförda Sportnytt: 2

Det säger Arne Hegerfors om citatet
Hegerfors säger att citatet troligtvis är riktigt, och att det sades under VM90 i matchen mellan England och Kamerun. Han säger dock att han inte själv minns utan att andra berättat för honom senare. Hegerfors har påstått att ungefär hälften av de citat som tillskrivs honom är påhittade.

Arne berättar om citatet:
Klipp från SVT: YT länk
Klipp från Mix Megapol: YT länk
Klipp från Schulman Show: YT länk

Det säger Lasse Anrell om citatet
I Floskel toppen All time high säger Anrell att citatet är från Sverige mot Kamerun 1994. Anrell säger senare i en intervju att han fick tipset om citatet via en läsare som sa att det sades under VM 1994.

Användare 14ccKemist ringer Anrell: länk
Anrell skriver om FBs granskning i NWT: länk

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det matt", då Kameruns bänk visas i bild.
källa: nomadic
https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.
källa: LordLancaster

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
https://m.youtube.com/watch?v=VrzOM_...index=3&t=139s
källa: nomadic

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-
källa: Ferry31

Hasse Borg?, SVT Studio, England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
källa: Careless

Första publicering av Arnes Kamerun-citat
Maj, 1995
källa: rigbo

Granskat material
Tryck på användarnamnen nedan för att få utförligare redogörelser.

Avförda direktsändningar
England - Kamerun 3-2, VM 1990
Kommentator: Arne Hegerfors
källa: Careless, Glorkas del 1, Glorkas del 2

Jugoslavien - Colombia 1-0, VM 1990
källa: Glorkas

Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kommentator: Bo Hansson

Sverige - Marocko 4-0, OS 1992

Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
källa: bisl01

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., 1994
Kommentator: Staffan Lindeborg
källa: Careless, Glorkas

Sverige - Kamerun 2-2, VM 1994

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
källa: lindemann

Argentina - Nigeria 2-1, VM 1994
Kommentor: Arne Hegerfors
källa: Careless, bisl01

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
England - Kamerun 2-0, Tr.m., 1991
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 (visades direkt i TV3)

Avförda eftersändningar/sammandrag
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Kommentator: Bo Gentzel
källa: Glorkas, avec

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun, VM 1990, SVT halvtid

Argentina - Kamerun, VM 1994, SVT halvtidkälla: Careless

Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Avförda Sportnytt
Sportnytt 1990-07-02
Dagen efter England-Kamerun

Sportnytt 1994-06-29
Dagen efter Ryssland - Kamerun

Avförda VM-krönikor
SVT Fotbolls-VM 1978, krönika
SVT Fotbolls-VM 1982, krönika
SVT Fotbolls-VM 1990, krönika
SVT Fotbolls-VM 1994, krönika

Avförda VHS/DVD
Självmål och Fotbollstabbar, VHS 1 & 2
källa: bing_ , Muminbanan, Ducedo

Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand
källa: nomadic"

Så har granskningen i tråden genomförts
Flashbacks användare har tittat igen lagrade videos i mediearkivet på Kungliga biblioteket i Stockholm, i jakt efter citatet. De användare som åkt till Biblioteket är Glorkas, Careless, Lindeman och bisl01. Man har även sökt igenom egna VHS och DVDs.

Det man konstaterat när man sökt efter materialet är att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk.

Granskningen i medier
* Aftonbladet uppmärksammar och efterlyser citatet år 2015. länk
* Jack Werner konstaterar att citatet "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" är "fejk". länk
* Svenska Dagbladet om att "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett felaktigt citat. länk
* Kristianstadsbladet utnämner citatet till "en av vår tids största sportbluffar. länk
* Sammanfattning av denna tråd i Sportamore. länk
* Värmlands folkblad uppmärksammar. länk

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv
Lindemann förklarar det utförligt här:
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"]länk
För sökningar om material i arkivet se:
länk
Matcherna med utländsk kommentator kan du se gratis här: länk

Olagligt att klippa i arkivet
Enligt radio- och tv-lagen är alla som sänder program skyldiga att spela in och spara sina sändingar i sex månader för Granskningsnämnden. Det är dessa referensinspelningar som skickas som pliktexemplar.
Källa: länk

Allmänt om falska minnen
Minnet förändras varje gång vi återminns något. Om nya fakta planteras in så finns risken att minnet blir rejält felaktigt. Ett dokumentärtips är "Memory hackers".

Övrigt
* Tråden blev utnämnd till årets Flashbacktråd 2016 av FBs medlemmar. länk
* Tråden har 2020-05-02 lästs över 500.000 gånger.

För nytillkomna och för att friska upp övrigas minne så kan det vara av värde att läsa avecs ovanstående inlägg.
Citera
2023-07-14, 21:12
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ärligt talat så tror jag inte att det blev en snackis förrän långt senare. Men lämnar ämnet åt dess öde tills vidare.

Som sagt, läs tråden. Det är flera som sagt att de garvade läppen av sig med polarna dagen efter.
Citera
2023-07-14, 21:19
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Tror inte riktigt du förstår hur stort genomslag Anrells Floskeltopp hade i ett Sverige pre internet.
Citera
2023-07-14, 21:23
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tror inte riktigt du förstår hur stort genomslag Anrells Floskeltopp hade i ett Sverige pre internet.

Menade senare än citatet, tror det myntades flera år innan Floskeltoppen.
Citera
2023-07-14, 21:27
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Som sagt, läs tråden. Det är flera som sagt att de garvade läppen av sig med polarna dagen efter.

Det gjorde vi också, lite osäker på om jag såg matchen själv bara. En annan anekdot är att citatet användes konstant av en kompis till mig som ofta även gick omkring på fyllan och skanderade "Heja lasermannen". Därför tror jag att det är tidigare än -94 då jag flyttade ifrån samhället där denna kompis bodde redan -92. (Eller om det är ett hjärnspöke, vem vet.. känner mig dock säker på detta..)
Inga bevis, men som sagt.. ingen har några. Ha d gött!
Citera
2023-07-15, 12:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Tittat på poststämpeln på vykortet och den är inte tillräckligt läsbar vad gäller datum. Datum står i texten, men det är handstil. Bevisvärdet är således inte tillräckligt för yttre betraktelse och därmed meningslöst att posta en kopia.

Jag har i alla fall fått ytterligare stöd för min teori om att någon skapat detta från att ha hört andra säga uttrycket »det ser mörkt ut« i anslutning (pausen) till matchen Kamerun-England. Visserligen inte Hegerfors och inte om Kamerun, men Hasse Borg och om England när Kamerun ledde.

Att det sedan tar några år innan det är någon som publicerar detta i massmedia är väl inte alls konstigt eftersom det inte är Hegerfors som sagt det. Det är givetvis en successiv spridningsprocess från mun till mun som når olika delar i landet olika fort. Uttrycket sätter sig och sedan kommer publiceringen från Anrell som gör att spridningen blir monumental.
Citera
2023-07-15, 22:54
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tittat på poststämpeln på vykortet och den är inte tillräckligt läsbar vad gäller datum. Datum står i texten, men det är handstil. Bevisvärdet är således inte tillräckligt för yttre betraktelse och därmed meningslöst att posta en kopia.

Jag har i alla fall fått ytterligare stöd för min teori om att någon skapat detta från att ha hört andra säga uttrycket »det ser mörkt ut« i anslutning (pausen) till matchen Kamerun-England. Visserligen inte Hegerfors och inte om Kamerun, men Hasse Borg och om England när Kamerun ledde.

Att det sedan tar några år innan det är någon som publicerar detta i massmedia är väl inte alls konstigt eftersom det inte är Hegerfors som sagt det. Det är givetvis en successiv spridningsprocess från mun till mun som når olika delar i landet olika fort. Uttrycket sätter sig och sedan kommer publiceringen från Anrell som gör att spridningen blir monumental.

Ja, att någon faktiskt sa ”det ser mörkt ut” i sändningen av rätt Kamerunmatch väger tungt.

För mig känns det klart troligast att det är ursprunget.
Citera
2023-07-15, 23:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Ja, att någon faktiskt sa ”det ser mörkt ut” i sändningen av rätt Kamerunmatch väger tungt.

För mig känns det klart troligast att det är ursprunget.

Ja och det var helt nytt för mig tills igår. Jag har försökt tänka tillbaka på matchen och jag kommer inte ifrån att Hegerfors någon gång nämnde avbytarna. När jag försöker återskapa minnet så faller sig inte »det ser mörkt ut« som det han uttryckte. Snarare känns det för mig som han sade något i stil med »nu är det tomma blickar på avbytarbänken«.

Jag säger som Krister Petersson när han skulle sammanfatta bedömningen om Olof Palmes mördare. Jag »kommer inte runt« att Hegerfors inte sade någonting (men inte det ser mörkt ut på Kamerun avbytarbänk) och jag tror att uttalandet »ser mörkt ut« från Borg i pausen har skapat detta.
Citera
2023-07-16, 09:29
Medlem
Jag minns att han har sagt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här