2019-05-10, 16:06
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Svara på frågan. Hur många procent?

Ingen aning. Finns ingen som vet. Varför fråga om en sak som alla vet är omöjlig att svara på?
Citera
2019-05-10, 16:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Har du några bra tekniska lösningar för att flytta lite på solen?

Wir schaffen das.
Försök vara lite seriös nu. Att kunna flytta på solen är inte något krav.
Citera
2019-05-10, 16:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ingen aning. Finns ingen som vet. Varför fråga om en sak som alla vet är omöjlig att svara på?
Varför påstod du något som du inte vet då?
Citera
2019-05-10, 16:11
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Försök vara lite seriös nu. Att kunna flytta på solen är inte något krav.

Jag är seriös. Vilka tekniska lösningar har du för att stoppa, hindra, motverka eller sakta ner klimatförändringar?

Ge mig ett enda exempel med en bevisad effekt och hur mycket denna metod ger.

Tack på förhand.
Citera
2019-05-10, 16:49
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Läser läser läser, just nu iaf. I det långa loppet funderar jag väl på att börja med det "klassiska", dvs. bunkra lite mat, så man klarar sig igenom dessa tuffa månader som förmodligen kommer ske. Men det är fortfarande på horisonten, och min högst personliga gissning är att det kommer inom 10-15 år. Den här artikeln tar upp lite om vad man kan förvänta sig i ett "modernt semi-förfallet samhälle". Kortfattat är det lite småsjälvklara grejer. "Lär dig reparera ditt hus. Var inte beroende av energirika källor, utan lär dig ta dig omkring med din egna kropp. Skaffa ett jobb, eller åtminstone utbilda dig inom något som det alltid kommer finnas efterfrågan på (t.ex. elektriker, husreparatör eller.... ugh, rörmokare), och utgå från att ditt jobb, din karriär du har just nu, kommer vara värdelös i framtiden."

https://www.resilience.org/stories/2012-06-06/collapse-now-and-avoid-rush/
Är du en sån där doomsday prepper? Flytta ut i skogen och gräva ett skyddsrum. Sen måste du ha vapen också när helvetet bryter loss och folk vill stjäla din mat.
Citera
2019-05-10, 16:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag är seriös.
Nej, det är inte seriöst att kräva att man ska flytta på solen.

Citat:
Vilka tekniska lösningar har du för att stoppa, hindra, motverka eller sakta ner klimatförändringar?

Ge mig ett enda exempel med en bevisad effekt och hur mycket denna metod ger.

Tack på förhand.
Det är ju ett brett område men det primära är förstås att minska förbränningen av fossila bränslen, det trodde jag t o m dagisbarn visste nuförtiden. Om dessa bränslen ska ersättas med något annat eller man ska minska energikonsumtionen så att de inte behöver ersättas är egalt vad klimatförändringarna anbelangar men får ju olika konsekvenser för det mänskliga samhället.

Jag hoppas du inte med bevisad effekt menar att jag ska visa exempelvis att man bytt från bensin till biogas i någon buss och att den globala medeltemperaturen därmed har minskat med x ºC. Det tror jag du förstår att jag inte kan visa eftersom det samtidigt släpps ut mer och mer CO2 på vår planet.

Att ersätta kolkraft med kärnkraft är lätt att räkna ut vad det ger i minskat CO2-utsläpp likväl som det är rätt lätt att räkna ut hur mycket nötkreatur rapar etc.

Vart vill du komma med detta egentligen? Tror du inte det finns någonting vi kan göra?
Citera
2019-05-10, 17:05
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Nej, det är inte seriöst att kräva att man ska flytta på solen.

Det är ju ett brett område men det primära är förstås att minska förbränningen av fossila bränslen, det trodde jag t o m dagisbarn visste nuförtiden. Om dessa bränslen ska ersättas med något annat eller man ska minska energikonsumtionen så att de inte behöver ersättas är egalt vad klimatförändringarna anbelangar men får ju olika konsekvenser för det mänskliga samhället.

Jag hoppas du inte med bevisad effekt menar att jag ska visa exempelvis att man bytt från bensin till biogas i någon buss och att den globala medeltemperaturen därmed har minskat med x ºC. Det tror jag du förstår att jag inte kan visa eftersom det samtidigt släpps ut mer och mer CO2 på vår planet.

Att ersätta kolkraft med kärnkraft är lätt att räkna ut vad det ger i minskat CO2-utsläpp likväl som det är rätt lätt att räkna ut hur mycket nötkreatur rapar etc.

Vart vill du komma med detta egentligen? Tror du inte det finns någonting vi kan göra?

Inga bevis, ingen fakta, inga studier, inga siffror. Varför svarar du ens?

Ni klimathysteriker i tråden älskar siffror och evidens, men inte ens det mest grundläggande kan ni svara på.

Det är ju ett brett område.
Citera
2019-05-10, 17:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du vet att man kör datasimuleringar på vår ekonomiska utveckling också, eller hur? Utvecklad på flera 1000 års ekonomiska erfarenheter. Målbilden är ju fantastisk, den som fixar en modell som funkar kan kamma hem eoner av stålar. Saken är ju skitenkel, i teorin vet vi alla ingångsvärden eftersom vi skapat dem själva. Bara att modellera på och bli rik mao.

Men det funkar inte. Inte ens i den i jämförelse mikroskopiska ekonomibubblan känner vi till tillräckligt många parametrar för att förutspå den ekonomiska utvecklingen. Men ni menar på fullt allvar att samma modeller (ja, de bygger på samma principer), fast med långt fler parametrar, många outforskade eller vagt kända och med många helt okända, kan ge rätt svar?

Man häpnar över er hybris.

Jag gissar att du är rätt ung, full av självtillit och har en skev bild av vad vetenskap är.
Har klimatmodellerna generellt överskattat problemet eller? Visa gärna det i så fall. Som man kan se här har de haft god överensstämmelse med verkligheten och i de fall det varit avvikelser så är det snarare att det blivit ännu värre i verkligheten: https://skepticalscience.com/climate-models.htm

Hur tycker du man ska göra då? Ska man spå i kaffesump eller bara rycka på axlarna, säga att man inte kan sia om framtiden och därför inte göra någonting åt de problem som vi vetenskapsanhängare ser?

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Man ska tro på att vetenskapen inte har alla svar, det har den inte. Själv är jag mer orolig för om mina barn ska överleva Yellowstone, annan supervulkan eller en fet meteorit. Yellowstone tickar på övertid och där VET vi att det kommer smälla så att de värsta scenariot ni kan komma på i klimathänseende blr en västanfläkt.

Inga klimatförändringar som vi nu ser kan rubba världsordningen. Ett hastigt plasmautbrott från solen eller en hastigt rubbad nord - syd axel skulle få förödande konsekvenser, och det kan ske i morgon. Men erart trams om lite co2 är just inget annat än trams
Supervulkaner och stora meteoritnedslag vore onekligen jobbigt men dessa vet vi ju inte om de kommer att inträffa på tusentals år. Klimatförändringarna pågår nu. Du ignorerar alltså ett stort problem som sker med 100 % sannolikhet pga. ett ännu större problem som sker med... jag vet inte vilken sannolikhet, kanske okänd. Det tycker jag är märkligt.
Citera
2019-05-10, 17:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Ni klimathysteriker i tråden älskar siffror och evidens, men inte ens det mest grundläggande kan ni svara på.

Varför kallar du mig hysteriker? Jag är inte hysterisk.

Vad menar du med inga bevis? Tvivlar du på att CO2-utsläppen minskar om man minskar förbränningen av fossila bränslen? Du verkar inte seriös någonstans.

Svara också på det jag frågade tidigare.
Senast redigerad av skunkjobb 2019-05-10 kl. 17:20.
Citera
2019-05-10, 17:24
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Varför kallar du mig hysteriker? Jag är inte hysterisk.

Vad menar du med inga bevis? Tvivlar du på att CO2-utsläppen minskar om man minskar förbränningen av fossila bränslen? Du verkar inte seriös någonstans.

Svara också på det jag frågade tidigare.

Nej. Men hur ska det stoppa klimatförändringarna? Finns det några adekvata projektioner om hur klimatförändringarna stoppas om vi minskar CO2 med 50 procent?
Citera
2019-05-10, 17:28
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00382-016-3079-6
Citat:
Lastly, the method is applied to the linear trend in global mean temperature over the period 1951–2010. Consistent with the last IPCC assessment report, we find that most of the observed warming over this period (+0.65*K) is attributable to anthropogenic forcings (+0.67*±*0.12 K, 90*% confidence range), with a very limited contribution from natural forcings (-0.01±0.02*K).

Det är ungefär detta resultat studier som undersöker frågan pekar på. Strax över 100% av uppvärmningen är antropogen. Osäkerheter finns dock (redovisade).
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-05-10 kl. 17:33.
Citera
2019-05-10, 17:32
Medlem
Citat:
Nej. Men hur ska det stoppa klimatförändringarna? Finns det några adekvata projektioner om hur klimatförändringarna stoppas om vi minskar CO2 med 50 procent?
Har du någonsin bläddrat i en IPCC-rapport? Just effekterna av olika utsläppsscenarier är en av de viktigare bitarna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in