Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-10, 13:51
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tycker att det är rent oförskämt att du kommer med sådana påståenden. Vi har diskuterat här i åratal, om och om igen har vi bemött samma påståenden från er klimatförnekare och skeptiker.
Har vi struntat i er?
Nej, verkligen inte, det är ju ni som har struntat i oss och kallat oss allt möjligt oförskämt, istället för att ta till er fakta. Och det är ju precis vad du gör nu också.

Men det hade ju varit bra om ni hade haft rätt, då hade vi sluppit klimatförändringarna nu.

Seriöst? Inte ens den mest inbitne klimatalarmisten tror väl på allvar att klimatförändringarna är 100% man made?
Citera
2019-05-10, 14:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Seriöst? Inte ens den mest inbitne klimatalarmisten tror väl på allvar att klimatförändringarna är 100% man made?
Det spelar ingen roll om vi är skyldiga till 75 % eller 100 %. Vi har hur som helst ett avgörande ansvar för att fixa det här. Eller hur?
Citera
2019-05-10, 14:26
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om vi är skyldiga till 75 % eller 100 %. Vi har hur som helst ett avgörande ansvar för att fixa det här. Eller hur?
Glöm inte att det även kan vara 125%. Kanske skulle klimatet fortsatt kylas av utan våra utsläpp.
Citera
2019-05-10, 14:28
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:

Frågan är nog snarare om vi kan fixa det här. Ytterst tveksamt. Finns ingenting som tyder på det och jag ser inga länder lägga ner sin kolkraft eller förbjuda bilar.
Citera
2019-05-10, 14:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Varför i helvete snackas det aldrig om utsläppen i samband med krig??
Den mängd olja USA använde i kriget i Irak under 2008 motsvarar utsläppen från 1,2 miljoner bilar per år!!

Invasionen av Irak under 2003 bidrag med 150 miljoner ton Co2. Sverige släpper ut ca 50 miljoner ton Co2 per år. Det motsvarar 3x så mer utsläpp än vad Sverige gör av med varje år. Helt sjukt!

https://watson.brown.edu/costsofwar/costs/social/environment
https://watson.brown.edu/costsofwar/files/cow/imce/papers/2018/Guarasci_Environmental%20Profiteering%20in%20Iraq% 2C%20April%2023%202018%20.pdf
En del har det ju talats om det men lyssnar man inte så hör man förstås inget. Dock är det inte något stort problem globalt sett, det är ändå under en begränsad tid och inte så stor del av de globala utsläppen.

Var fick du förresten det där med 150 miljoner ton ifrån? Jag ser det inte i det du länkat till.

Citat:
Hur många procent är det då? Glöm inte ange trovärdig källa med citat.
Citera
2019-05-10, 14:31
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
En del har det ju talats om det men lyssnar man inte så hör man förstås inget. Dock är det inte något stort problem globalt sett, det är ändå under en begränsad tid och inte så stor del av de globala utsläppen.

Var fick du förresten det där med 150 miljoner ton ifrån? Jag ser det inte i det du länkat till.

Finns inga trovärdiga källor i den frågan. Alla har sina olika teorier och siffror. Men jag har aldrig läst vare sig en trovärdig källa eller ens en källa som påtalat 100%.
Citera
2019-05-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Hm, glömde lägga till artiklar.
https://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/2010/jul/08/carbon-footprint-iraq-war
https://truthout.org/articles/the-military-assault-on-global-climate/

Att gå till stranden år 2030
https://www.youtube.com/watch?v=1jDutiTnjEo
Senast redigerad av Halshuggning 2019-05-10 kl. 14:47.
Citera
2019-05-10, 15:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Glöm inte att det även kan vara 125%. Kanske skulle klimatet fortsatt kylas av utan våra utsläpp.
Javisstja!
Citera
2019-05-10, 15:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Frågan är nog snarare om vi kan fixa det här. Ytterst tveksamt. Finns ingenting som tyder på det och jag ser inga länder lägga ner sin kolkraft eller förbjuda bilar.
Det är klart att vi kan! Vi kan ju allt möjligt, så varför skulle vi inte klara detta? Det är ju dumheter. De tekniska lösningarna är inte märkvärdiga.
Citera
2019-05-10, 15:24
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Det är klart att vi kan! Vi kan ju allt möjligt, så varför skulle vi inte klara detta? Det är ju dumheter. De tekniska lösningarna är inte märkvärdiga.

Har du några bra tekniska lösningar för att flytta lite på solen?

Wir schaffen das.
Citera
2019-05-10, 15:51
Medlem
Citat:

Det handlar ju om pengar, hängde det bara på teknik så skulle det redan varit gjort.

Hur ska man kunna förbjuda alla fossila bilar inom några få år utan att extremt genereröst subventionera elbilar? Jag menar subventioner på en bra bit över 50% så att alla har råd att köpa en elbil.

Och samtidigt som man gör det så måste ofantligt många laddstolpar sättas upp ute på vägarna, men också vid alla fastigheter där det bor människor. Bor det 300 pers i ett område och det finns 100 bilar så måste alla 100 kunna ladda vilket också innebär att nya kraftledningar dras fram och nya transformatorstationer, över HELA landet. Gisses vilka kostnader.

Utöver det så kommer vi troligen gå back på el de flesta av årets månader med dagens elförsörjning.
Och med tanke på att vissa politiker vill få bort kärnkraften så måste enorma projekt dras igång för att producera och installera ofantliga mängder vindkraftverk och solpaneler.

och detta bara för bilarna, har inte ens tagit upp industrierna. Länder skulle gå i konkurs om det skulle ske snabbt. Höja alla inkomstskatter till 50% och lägg ner försvaret, polisen. Skolorna får bara ha öppet 2 dagar i veckan osv. Nu rabblar jag bara och de siffror jag säger är så klart inte nån fakta, men att det blir i princip omöjligt är klart.

Det kommer ta tid, så är det bara.
Citera
2019-05-10, 16:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Finns inga trovärdiga källor i den frågan. Alla har sina olika teorier och siffror. Men jag har aldrig läst vare sig en trovärdig källa eller ens en källa som påtalat 100%.
Svara på frågan. Hur många procent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in