2019-05-03, 07:00
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Vad är ärftligt?
Ska vi byta, jag tar fram AA-siffror och du tar fram scientolog-tesen att det finns en alkholistgen?
Det är det som är problemet med AA dom låter gamla myter ligga kvar och skvalpa, man måste våga omvärdera saker om man ska vara effektiv.

Anledningen till att du inte hittar nåt som tyder på motsatsen att nästan ingen på allvar tror att det finns alkoholistgener.
Nä vi byter inte. Du får lista från Google med massvis med källor på ärftlighet.
https://www.google.se/search?source=hp&ei=1sjLXNzoMenFrgTHzr7wDw&q=alkoh olism+%C3%A4rftligt%3F&btnK=S%C3%B6k+p%C3%A5+Googl e&oq=alkoholism+%C3%A4rftligt%3F&gs_l=psy-ab.3..0i22i30.4461.14345..16461...2.0..0.147.1545. 18j3......0....1..gws-wiz.....6..35i39j0i 131j0j0i10i203.4VQbLCJ-Two
Läs min kommentar tidigare. Nu är det din tur att prestera motsatsen. Du har nämligen helt fel.

Kom igen nu och svara på den andra frågan om 5%. Denna siffra sa du var "vedertagen"
Fråga 1 : Var har DU fått denna siffra ifrån?
Fråga 2: Var står det att AA själva uppger denna siffra. Kom igen nu.
Du går in i en debatt du inte behärskar och påstår saker du inte har bevis/ källor på.
Kom igen nu!! Källorna!! Försök att vara lite seriös.
Citera
2019-05-03, 17:40
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nä vi byter inte. Du får lista från Google med massvis med källor på ärftlighet.
https://www.google.se/search?source=hp&ei=1sjLXNzoMenFrgTHzr7wDw&q=alkoh olism+%C3%A4rftligt%3F&btnK=S%C3%B6k+p%C3%A5+Googl e&oq=alkoholism+%C3%A4rftligt%3F&gs_l=psy-ab.3..0i22i30.4461.14345..16461...2.0..0.147.1545. 18j3......0....1..gws-wiz.....6..35i39j0i 131j0j0i10i203.4VQbLCJ-Two
Läs min kommentar tidigare. Nu är det din tur att prestera motsatsen. Du har nämligen helt fel.

Kom igen nu och svara på den andra frågan om 5%. Denna siffra sa du var "vedertagen"
Du går in i en debatt du inte behärskar och påstår saker du inte har bevis/ källor på.
Jag har redogjort för detta, läs inläggen vettja.

Det du så snällt googlade visar inget om att der finns speciell gen för beroende. Vissa har har ärvt atletiska anlag för att bli bra på fotboll och även uppskattning av detsamma. Menat du att det finns en speciell fotbollsgen då?

Samma anlag som gör det mer troligt att man fastnar i missbruk kan göra en individ extra lämpad för stickning eller nåt annat.
Citera
2019-05-03, 17:46
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:

Källorna finns lägre bak i tråden, så du kan lägga ner din debatteknik (vilken endast syftar till att få motståndaren att komma av sig).

För övrigt så är Flashback ett forum, inte en doktorsavhandling.
Citera
2019-05-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
AA fungerar, inget snack om saken.

De har en success rate, eller uppklarnings-procent som den svenska polisen önskar de var ens i närheten av.

Så vad faan dom än gör - they're doingsomething right.

Jag är inte helt ombord med det spirtuella inslaget heller.

Har gått på en del SmartRecovery.Com möten, och enligt min mening, trots töntigheten, finns det mer genuina individer där, än hos AA.

Rådet är att såga inte AA efter en eller ett par möten. Visst, visst det känns sekt-aktigt å så, 12 steg osv.

Men som en fellow alcoholic sa på ett möte nyligen..."if you stay in the barber shop long enough, you are bound to get a haircut.

Det klarnar så småningom.

Och ge aldrig upp.

Next 24 hours.
Jag säger inte emot. Men jag tycker det är högintressant vilka mekanismer som håller folk nyktra. XA verkar obenägna att ändra sitt program och filtrera bort, vad jag tror är, ovissäntligheter och skulle dom göra så skulle det fler tilltalas av programmet/sällskapet. Nu passar det mest folk som tilltalas av akutoriteter, folk som överröstar varandra med monologer och tilltalas av en livsmanual. Jag skulle faktiskt säga att det är lite av ett stockholmssyndrom med alla fd rebeller som fogat sig och till slut böjt på nacken i ren desperation. Inget konstigt i det, detta är personer som gör nästan vad som helst för att hålla sig nyktra. Den motivationen tycker jag det talas väldigt lite om på mötena, utan heter alltid att det är tack vare gud eller AA.

Jag tycker man borde få höra oftare nåt i stil med ”jag är så otroligt nöjd och stolt över mig själv som varit nykter så länge”.

Varför gör inte stegarbete att man slutar röka i samma veva som man skippar alkoholen? Nån som vet? Eller gör det?
Citera
2019-05-03, 21:40
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Källorna finns lägre bak i tråden, så du kan lägga ner din debatteknik (vilken endast syftar till att få motståndaren att komma av sig).

För övrigt så är Flashback ett forum, inte en doktorsavhandling.
Skall jag kolla igenom nästan 2000 inlägg?
Nä kom fram med informationen.
Vadå ingen doktorsavhandling? Struntprat! Presenterar man fakta som vedertagna bör man kunna styrka det. Det krävs betydligt mer för att komma upp i nivå med en doktorsavhandling, men det kanske du inte vet.
Citera
2019-05-03, 21:50
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag har redogjort för detta, läs inläggen vettja.

Det du så snällt googlade visar inget om att der finns speciell gen för beroende. Vissa har har ärvt atletiska anlag för att bli bra på fotboll och även uppskattning av detsamma. Menat du att det finns en speciell fotbollsgen då?

Samma anlag som gör det mer troligt att man fastnar i missbruk kan göra en individ extra lämpad för stickning eller nåt annat.
Med korkade inlägg och utan bevis gör du narr av dig själv.
Det finns två typer av alkoholism, typ I och typ II.Typ I där alkoholmissbruk till stor del beror på geners interaktion med miljöns, exempelvis umgänge eller livshändelser och
typ II, där det finns en stor genetisk risk, oberoende av miljö, för att ett alkoholberoende ska utvecklas
Tidskrift: Alcohol: Clinical & Experimental Research (ACER)
Artikelns titel: Healthy subjects with a family history of alcoholism show increased stimulative effects of alcohol
Författare: Anna Söderpalm Gordh (Ph.D, telefon 031-342 34 83, 0704-21 48 48, e-post anna.soderpalm@neuro.gu.se) and Bo Söderpalm
Citera
2019-05-03, 22:13
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag tycker man borde få höra oftare nåt i stil med ”jag är så otroligt nöjd och stolt över mig själv som varit nykter så länge”.
Kan hålla med.
- Är det arv eller miljö som gjort mig till beroende? Helt oväsentligt. Jag har hela tiden ändå haft tillräckligt med makt att kunna avgöra om jag skall dricka eller ej. Det är inte AA som gjort mig nykter, det är jag själv, men AA har hjälpt mig att finna min egen kraft.. Det var jag som kom hit, det var jag som valde att komma tillbaka, det var jag som tog beslutet och det var jag som genomförde det. Hade jag klarat det utan AA? Det vet jag inte. Ingen vet. Jag kan bara säga att för mig har AA varit bra. Inte detta med GUD, böja på knäna, stegarbete eller lämna över mig till en annan större makt. Den större makten den är jag själv. Det som varit bra med AA är att träffa likasinnade, fått träffa några mycket trevliga människor, kunna göra service, få en stunds eftertanke varje vecka, få möjlighet att förändra den gammelmodiga AA-synen och gå i polemik med det som sitter i väggarna.
Citera
2019-05-03, 22:29
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ja, flera miljarder bara i Sverige.

Det är samma människor och samma tro som ligger bakom behandlingshemmen och XA, så sluta ljug om att det inte finns någon koppling. XA och behandlingshemmen är lika intimt förknippade med varandra som Socialdemokraterna är med LO.

Du har rätt i att största delen av tolvstegsrörelsens pengar pumpas från kommuner/företag via tolvstegsbolagen ner i huvudmännens fickor, men att den del av rörelsen som kallar sig XA inte skulle få några pengar av samhället är en direkt lögn. Det tog mig bokstavligen under en minut att googla fram ett protokoll där det står svart på vitt att XA beviljas bidrag från en kommun.
https://www.ronneby.se/download/18.46b4d5761611ee4e456b1726/1517404399835/FKN%202018-01-23%20%C2%A7%C2%A7%201-12.pdf

Det finns fler exempel, men om du vill ha dessa så får du googla själv (vilket du givetvis inte kommer att göra).

Jag förstår vad du försöker göra, tro inget annat. Genom att tillämpa dubbla måttstockar för tolvstegstorskar (som du, jag läser dig som en öppen bok) och kritiker så försöker du trötta ut de senare. Genom att hela tiden efterfråga källa (när du själv kan googla) så tror du att du kan vinna debatten genom vi kritiker tröttnar. Detta är mycket fult, men fungerar dåligt eftersom att det är så enkelt att dra ner byxorna på tolvstegsrörelsen. Jag tror att nästan alla som läser den här tråden förstår att jag har rätt när jag talar om miljarder, och att du ljuger när du påstår att XA inte tar emot bidrag.
Nä det finns inga miljarder som betalas ut till AA. Du får redovisa hur du kommit fram till den siffran helt enkelt. Att påstå att man är torsk när man kräver det är fånigt. Exemplet du redovisar är dock häpnadsväckande. Det är dock inte ovanligt i dag att vissa grupper har dålig ekonomi. Det som händer då kan vara att de får bidrag från kretsen, minskar sina kostnader eller lägger ner ett möte i veckan eller helt. Det är oseriöst att ta reda på information som man sedan presenterar och när an sedan vill få informationen bekräftad skall man googla själv eller leta efter dina inlägg bland 2.000 andra. Nä det kan du ju skriva, MEN TROVÄRDIGHETEN BLIR JU DÄREFTER.
Citera
2019-05-04, 00:07
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Nä det finns inga miljarder som betalas ut till AA. Du får redovisa hur du kommit fram till den siffran helt enkelt. Att påstå att man är torsk när man kräver det är fånigt. Exemplet du redovisar är dock häpnadsväckande. Det är dock inte ovanligt i dag att vissa grupper har dålig ekonomi. Det som händer då kan vara att de får bidrag från kretsen, minskar sina kostnader eller lägger ner ett möte i veckan eller helt. Det är oseriöst att ta reda på information som man sedan presenterar och när an sedan vill få informationen bekräftad skall man googla själv eller leta efter dina inlägg bland 2.000 andra. Nä det kan du ju skriva, MEN TROVÄRDIGHETEN BLIR JU DÄREFTER.
Så du menar att jag skall lägga tid på att gräva upp länkar som jag vet att ni tolvstegstorskar inte kommer att läsa? Ni är inte intresserade av källor och fakta, vad ni vill uppnå med ert ständiga tjat om källor är att vinna på walk-over eftersom att det inte är alltid som kritikerna orkar svara.

Jag har redan svarat på tjatet om källa, du får nöja dig med det. Jag är inte din personliga bibliotekarie.
Citat:
Lägg av, ni tolvstegstorskar kan inte själva förkasta vetenskapliga metoder och samtidigt kräva att jag skall använda mig av dem.

Jag kan dock tänka mig att gå så långt att jag länkar till omsättningen för två av de tolvstegsbolag som jag kom att tänka på först:

https://www.allabolag.se/5566997937/namndemansgarden-i-sverige-ab
https://www.allabolag.se/5562842012/korpbergets-behandlingscenter-ab

Som framgår av mina länkar så har Nämndemannagården en omsättning på 137 och Korpberget en omsättning på 40 miljoner kronor. Inte riktigt en miljard, men i alla fall lite över 1/6 av den summan. Detta kom jag fram till genom söka på Alla bolag under 2 minuter. Tror du på fullt allvar att jag inte hade kunnat hitta miljarder om jag hade lagt en dag?

Hur som helst, min poäng var inte att bevisa exakt hur mycket pengar tolvstegsrörelsen omsätter, utan att det finns stora pengar att göra på att lögnen om andligheten (som enligt svenska akademien förvisso är samma sak som religiositet) upprättshålls. Hur tror du att de siffror som jag presenterar ovan skulle påverkas om tolvstegarna var ärliga på den punkten?
Om du verkligen är intresserad av fler källor så rekommenderar jag att du söker efter inlägg skrivna i den här tråden av användarna fullgubben, tumbleeweed, och palkranen. Du kommer att hitta det du söker utan att behöva läsa igenom 2000 inlägg.
Citera
2019-05-04, 11:05
Medlem
Citat:
Med korkade inlägg och utan bevis gör du narr av dig själv.
Det finns två typer av alkoholism, typ I och typ II.Typ I där alkoholmissbruk till stor del beror på geners interaktion med miljöns, exempelvis umgänge eller livshändelser och
typ II, där det finns en stor genetisk risk, oberoende av miljö, för att ett alkoholberoende ska utvecklas
Tidskrift: Alcohol: Clinical & Experimental Research (ACER)
Artikelns titel: Healthy subjects with a family history of alcoholism show increased stimulative effects of alcohol
Författare: Anna Söderpalm Gordh (Ph.D, telefon 031-342 34 83, 0704-21 48 48, e-post anna.soderpalm@neuro.gu.se) and Bo Söderpalm
Ok jag kanske har fel, ska läsa mer och återkomma.
Citera
2019-05-04, 11:39
Medlem
Skulle detta gälla just alkoholism eller gäller samma sak för substansberoende i helhet?

Mycket intressant, vid sökning verkar det vara en svensk studie som mycket baseras på, den om adoptivbarn.

Berätta gärna mer om du har lust.

Edit:
Detta tycker jag är ett intressant resonemang. Jag har inte kompetensen att plöja igenom studier och dra vettiga slutsatser.
https://www.memoirsofanaddictedbrain.com/connect/is-addiction-heritable-separating-fact-from-fiction/
Senast redigerad av LudvigSigurdDavid 2019-05-04 kl. 11:59.
Citera
2019-05-04, 16:33
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Så du menar att jag skall lägga tid på att gräva upp länkar som jag vet att ni tolvstegstorskar inte kommer att läsa? Ni är inte intresserade av källor och fakta, vad ni vill uppnå med ert ständiga tjat om källor är att vinna på walk-over eftersom att det inte är alltid som kritikerna orkar svara.

Jag har redan svarat på tjatet om källa, du får nöja dig med det. Jag är inte din personliga bibliotekarie.

Om du verkligen är intresserad av fler källor så rekommenderar jag att du söker efter inlägg skrivna i den här tråden av användarna fullgubben, tumbleeweed, och palkranen. Du kommer att hitta det du söker utan att behöva läsa igenom 2000 inlägg.
Hur kan du påstå att jag är en tolvstegstorsk? Vart fick du det ifrån? Att döma av ditt sätt att hantera just detta meningsutbyte så verkar det kännetecknande för dig att dra förhastade slutsatser utan att egentligen ha något att gå på. Det är väl därför du lägger mer tid på att försvara varför du inte vill ge källorna istället för att bara länka dem? Men men..Jag är synnerligen och genuint intresserad dessa källor och skall lägga tid på att ta fram dem och läsa dem. Du skall få svar senare om huruvida källorna var relevanta eller ej. Tack så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in