Citat:
Ursprungligen postat av
4PennPlaza
AA fungerar, inget snack om saken.
De har en success rate, eller uppklarnings-procent som den svenska polisen önskar de var ens i närheten av.
Så vad faan dom än gör - they're doingsomething right.
Jag är inte helt ombord med det spirtuella inslaget heller.
Har gått på en del SmartRecovery.Com möten, och enligt min mening, trots töntigheten, finns det mer genuina individer där, än hos AA.
Rådet är att såga inte AA efter en eller ett par möten. Visst, visst det känns sekt-aktigt å så, 12 steg osv.
Men som en fellow alcoholic sa på ett möte nyligen..."if you stay in the barber shop long enough, you are bound to get a haircut.
Det klarnar så småningom.
Och ge aldrig upp.
Next 24 hours.
Jag säger inte emot. Men jag tycker det är högintressant vilka mekanismer som håller folk nyktra. XA verkar obenägna att ändra sitt program och filtrera bort, vad jag tror är, ovissäntligheter och skulle dom göra så skulle det fler tilltalas av programmet/sällskapet. Nu passar det mest folk som tilltalas av akutoriteter, folk som överröstar varandra med monologer och tilltalas av en livsmanual. Jag skulle faktiskt säga att det är lite av ett stockholmssyndrom med alla fd rebeller som fogat sig och till slut böjt på nacken i ren desperation. Inget konstigt i det, detta är personer som gör nästan vad som helst för att hålla sig nyktra. Den motivationen tycker jag det talas väldigt lite om på mötena, utan heter alltid att det är tack vare gud eller AA.
Jag tycker man borde få höra oftare nåt i stil med ”jag är så otroligt nöjd och stolt över mig själv som varit nykter så länge”.
Varför gör inte stegarbete att man slutar röka i samma veva som man skippar alkoholen? Nån som vet? Eller gör det?