Citat:
Ursprungligen postat av
Presentpapper
Varför inte? Det är egentligen ingen "regel" att man ska tro på Gud vilket även beskrivs ganska tydligt i programmet. Vad är det du är rädd för? Det jag ser hos dig är en rädsla mot din egna övertygelse om att tolvsteg handlar om att bli religiös eller liknande men jag tror väldigt få inom dessa gemenskaper är det. Jag känner till en tillfrisknad snubbe i 25-30 årsåldern som fortfarande avskyr tanken på Gud och religion men han hade varit ren i flera år och gick fortfarande på möten.
"Gud" för dig kan vara
vad som helst. Varför är det då någon mening med det kanske man undrar men svaret är egentligen ganska simpelt. Detta får dig
fokusera på något annat än dig själv vilket ger en möjlighet att jobba med sig själv. Det handlar inte om att bara bli nykter och ren, det kan
alla alkisar och narkomaner lyckas med en viss period på vita knogar men många mår knappast särskilt bra under denna tid.
Allt bygger på att jobba med sina egna brister som har lagt grunden för sitt missbruk och beroende från första början. Om inte annat komner det definitivt göra att man mår ännu bättre i sin nykterhet.
Obs! Jag menar inte att det måste vara så här för alla men det är fakta att det trots allt har fungerat för väldigt många hopplösa fall.

Sluta ljug, det är visst Gud som i Gud den allsmäktige som avses i programmet. Det är bara han som fungerar i den kontexten, eftersom att det blir löjligt att påstå att en person skall lägga sitt liv och sin vilja i händerna på en sten (eller något annat världsligt som sekten försöker trivialisera Gud till) som har all makt.
Jag (och många med mig) förstår givetvis att XA försöker blanda bort korten för att inte skrämma bort nykomlingar, samt för att kunna håva in många sköna miljarder från samhälle och företag. Det fungerar inte om man är öppet religiösa, och det är givetvis därför som man ljuger om detta faktum.
Det jag är orolig för (eller i alla fall har varit orolig för) när det kommer till tolvsteg är att sekten när som helst kan dyka upp i mitt liv och ställa krav på mig. En utlösande faktor kan till exempel vara ett läkarbesök som leder till tolvsteg på tvång.
För hur stor del av deltagarna fungerar tolvsteg för enligt dig? Jag vet, men frågan är om du gör det. Kom nu inte dragandes med några floskler som
"programmet fungerar för de som vill ha det" eller liknande, för det skitsnacket har vi hört förr. Jag vill ha en andel i procent.