2022-10-25, 20:00
Medlem
I NA, AA,GA, alla har samma gemenskap, alla missbrukare som vill bli fri från sitt missbruk är välkomna.

Vi talar inte om Gud, som i Herre Jesus, vi talar om en högre makt, för grannen kan de vara hans mamma, för kusinen kan det vara andetaget du tar innan du dyker i.

Vi är ingen sekt, vi är inga onda människor, utan vi är människor som tröttnat på våran beroende sjukdom.

/NA, GA och AA missbrukare
Citera
2022-11-03, 19:35
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulsmurken84
I NA, AA,GA, alla har samma gemenskap, alla missbrukare som vill bli fri från sitt missbruk är välkomna.

Vi talar inte om Gud, som i Herre Jesus, vi talar om en högre makt, för grannen kan de vara hans mamma, för kusinen kan det vara andetaget du tar innan du dyker i.

Vi är ingen sekt, vi är inga onda människor, utan vi är människor som tröttnat på våran beroende sjukdom.

Du har ju helt fel - det talas om gud på varenda möte, det ingår i det tolv stegen. Alla har väl förresten sin personliga uppfattning om vad eller ven gud är.

XA är dock helt säkra på att det är en han.

3. Beslöt att överlämna vår vilja och våra liv till Guds omsorg

5. Erkände inför Gud, oss själva och en annan människa den exakta innebörden av våra fel.

6. Var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsdefekter.

7. Bad Honom ödmjukt att avlägsna våra brister.

11. Sökte genom bön och meditation att förbättra vår medvetna kontakt med Gud, sådan vi uppfattade Honom, varvid vi endast bad att få kunskap om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.
Citera
2022-11-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Du har ju helt fel - det talas om gud på varenda möte, det ingår i det tolv stegen. Alla har väl förresten sin personliga uppfattning om vad eller ven gud är.

XA är dock helt säkra på att det är en han.

3. Beslöt att överlämna vår vilja och våra liv till Guds omsorg

5. Erkände inför Gud, oss själva och en annan människa den exakta innebörden av våra fel.

6. Var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsdefekter.

7. Bad Honom ödmjukt att avlägsna våra brister.

11. Sökte genom bön och meditation att förbättra vår medvetna kontakt med Gud, sådan vi uppfattade Honom, varvid vi endast bad att få kunskap om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.

Alla väljer hur dom vill tolka han, gud eller vad som. Ska du hänga upp dig på småsaker istället för tillfrisknande så kan du återgå till att dra sil.
Citera
2022-11-21, 23:48
Medlem
Gingers avatar
Sorgligt att ni blir beroende av en substans, men ändå ännu sorgligare att tro på något som inte finns och är skapat av människans fantasi till 100%.

"Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed"
Nietzsche
Citera
2022-11-23, 22:37
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Sorgligt att ni blir beroende av en substans, men ändå ännu sorgligare att tro på något som inte finns och är skapat av människans fantasi till 100%.

"Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed"
Nietzsche

Vad ville du säga med det? I fall det hjälper människor att inte knarka så är det väll bra?både på ett personligt plan & för samhället. Varför stör du dig på det? Sen kan man ju definiera tro & Gud precis som man vill.
Citera
2022-11-23, 22:46
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Vad ville du säga med det? I fall det hjälper människor att inte knarka så är det väll bra?både på ett personligt plan & för samhället. Varför stör du dig på det? Sen kan man ju definiera tro & Gud precis som man vill.

Ett urvattnat gudsbegrepp där man kan välja ett cykelställ eller vad fan som helst till gud liksom.

Citat:

Citera
2022-11-23, 22:48
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Alla väljer hur dom vill tolka han, gud eller vad som. Ska du hänga upp dig på småsaker istället för tillfrisknande så kan du återgå till att dra sil.

Kan ju knappast "återgå till att dra sil" när jag aldrig använt narkotika eller sprutor.

Är du "torrfull" och kämpar med knarksug?
Citera
2022-11-24, 00:03
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist

Nej det är verkligen inte bra. Religion är tusen miljarders gånger värre än att knarka.
Du slutar ju tänka själv.... Och tro på idiot ideer som att "gud älskar dig"
Citera
2022-11-24, 19:16
Medlem
DreamRs avatar
Citat:
Nej det är verkligen inte bra. Religion är tusen miljarders gånger värre än att knarka.

Hur vet du det om du inte har personlig erfarenhet av det? Jag har själv ingen erfarenhet, men har varit tung narkoman och är nu drogfri. Men efter att ha läst igenom denna tråd av ren nyfikenhet så är det några saker som uppenbaras.

Allmänna tankar som kommit av att läsa denna tråd:

Att i princip alla "AA/NA-haters" i den här tråden alla framstår på exakt samma sätt! Som hatiska, bittra och illasinnande människor som till varje pris minsann tycker att AA/NA ska undvikas. Det snackas om "vilken jävla sekt det är" osv. osv. - vilket säkert stämmer på många platser - men det är uppenbart när man läser här att det verkligen inte verkar vara överallt.. (eller är ni blinda/hjärntvättade? )

Ni snackar om att alla NA/AA-människor har svartvitt tänkande och bla bla bla.. Men som utomstående som har läst igenom den här tråden så är det snarare NI som framstår som helt inskränkta och helt skevt svartvita i ert tänkande. Jag menar, hade ni inte varit det så hade ni haft förmågan att kunna se och förstå det extremt självklara konceptet att, som med dom flesta sakerna här i livet så kan/har allt både bra och och dåliga sidor.. Men ni verkar alla helt och hållet sakna förmågan att förstå konceptet "ta del av det som är bra/funkar för dig och ignorera/släng resten för att få ut det bästa av saker".

Jag menar, tar vi AA/NA då så verkar några av dom dåliga aspekterna vara bland annat:

1. Dåliga grupper/möten/människor/whatever med sekt-liknande inslag.

2. För mycket snack om gud/"religion" (även fast det tog mig knappt 30 minuter av läsande och googlande för att ha bildat mig en rätt klar bild av att deras koncept främst verkar syfta till "en högre makt" (och ja, självklart finns det massa religiösa fanatiker i USA och whatnot med flummiga tolkningar på detta.. Så igen, är ni förvånade ens? ) so what..)

3. Såkallade "AA/NA-talibaner" som helt har låtit AA/NA tagit över deras liv och egna tänkande (finns det såna säger ni? no shit Sherlock?!? Jag menar, är ni verkligen förvånade här igen eller är vissa verkligen bara så himla trångsynta att ni låter såna aspekter helt förblinda er för dom bra aspekterna med NA/AA? skrämmande hur vissa tänker/resonerar (eller snarare INTE gör det..). Att dessa AA/NA-talibaner mest troligast försöker att få med andra människor lika djupt involverade är föga förvånande..

Denna typen av extrema människor förekommer överallt.. Att det kanske i extra hög utsträckning skulle förekomma bland trasiga människor i form av vissa ex-missbrukare som blivit NA/AA missbrukande "talibaner" är inte heller förvånande?

Detta gör inte att varenda AA/NA-grupp och deltagare är eller har blivit hjärntvättade för det.. Det är rätt uppenbart att så INTE är fallet bara ni "haters" kunde lära er att lägga ner era utklädda känslo-argument (som ni tror är logik.. haha) och faktiskt använda hjärnan lite...

Ska vi då kolla på vilka bra saker AA/NA verkar föra/ha fört med sig för VÄLDIGT många? Läser man bara i denna tråden så finns det väldigt många exempel på smarta samt kritiska människor med en hälsosam mängd skepticism (men som haft förståndet ni själva saknar) till att plocka ut det som fungerat för dom och sållat bort resten av (vad dom uppfattat som) skräpet..

Detta är människor som AA/NA många gånger verkar ha räddat livet på... Inte bara genom att dom helt har fått tillbaka sina liv och fått tillbaka saker som missbruket tagit ifrån dom (saker dom aldrig trodde att dom skulle kunna få tillbaka, t.ex relationen med familj/vänner/barn/partner ekonomi, jobb osv.)

Men det är även saker som AA/NA (kombinerat med eget personligt självarbete) många inte verkar ha haft förut - som t.ex en SUND relation till sig själva och dom i sin omgivning.. Dom verkar ha jobbat på sig själva och på sina dåliga sidor och framställs således i mina ögon som bra och respektfulla människor som vill andra väl och verkar fokusera på rätt saker i livet.. Många skriver att dom inte ens går på möten längre och vissa att dom inte ens jobbat med dom här stegen.. Låter grymt tycker jag!

Kollar vi då på hur ni "haters" beter er/uppfattas istället så är det att NI som uppfattas som problemet här.. Dom flesta av er framstår som väldigt obildade, självcentrerade, hjärntvättade i erat eget tänk.. Ni är allmänt trångsynta och negativa bara och spyr en massa hat mellan raderna..

Till exempel så lägger flera av er i folks liv här och klankar ner på folk som bara verkar vilja hjälpa andra människor. Till och med när det var någon här (som uppenbarligen har blivit hjälpt att ha förändrat sitt liv till det bättre med hjälp av AA/NA) och försökte hjälpa nån annan genom att sprida detta vidare med t.ex rekommendationer på möten och om snubben kunde gå tillväga för att försöka sig på ett nytt sätt att bli drogfri genom AA/NA. Till och med då så vändes det tamejfan direkt till att: "där minsann! där har ni exempel på hur den hemska sekten fungerar när dom manipulerar och suger in folk i sin sekt och bla bla bla.."

På riktigt alltså.. Vad i helsike är det för fel på er egentligen?!? ursäkta tonen men det gör mig uppriktigt förbannad faktiskt.. Speciellt med tanke på att jag har personlig erfarenhet av att vara tung narkoman och stå med ena foten i graven! VAD SOM HELST som kan rädda/hjälpa någon att ta sig upp ur graven igen - även om det för med sig sina egna risker (som i era ögon är att bli en av de hjärntvättade "AA/NA-talibanerna") så är det en betydligt bättre och enklare grej att förhålla sig till och undvika än vad det är att undvika död/fängelse osv. av tung narkomani!

Så varför? Vad är eran drivkraft till att bete er på det här sättet? Är ni bara onda och sorgliga exempel på mänskligheten eller är det något annat som driver er? Tror att ni hjälper någon på detta sätt??

Jag menar, ni helt och hållet ignorerar allt det fina och all den hjälp som AA/NA uppenbarligen bidragit/kan bidra med till så uppenbart många och istället fokuserar enbart på negativa aspekter.. Sållar bort/filtrerar bort det som "inte passar" er och eran världsbild och uppfattning. Det som dom flesta av oss andra ser som en väldigt stor del (dvs att det uppenbarligen hjälper/har hjälpt MÅNGA) och vänder istället hela tiden fokuset till dessa negativa aspekter om och om igen...

Jag menar, mer än ett tiotal människor här har skrivit och berättat om hur dom blivit drogfria utan att på något vis ha upplevt något av det ni haters snackar om i form av att "vara fast på möten/stegen för livet" och allt annat ignorant trams ni skriver.. Ändå verkar ni filtrera bort/inte ta in detta och istället upprepa det negativa om och om igen.. Man skulle faktiskt kunna säga att det är ni som lever i nån sorts självbedrägeri... Det är lixom NI som framstår som hjärntvättade här och det är rätt uppenbart för dom flesta av oss andra med lite självdistans!

Jag har en känsla av att - skulle jag gå igenom eran inläggshistorik så är nog många av er mer eller mindre aktiva i tunga missbruk och det skulle isåfall förklara rätt mycket om vart erat motstånd EGENTLIGEN kommer ifrån! =)
Citera
2022-11-25, 16:32
Medlem
Kaktusmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamR
....Allmänna tankar som kommit av att läsa denna tråd:

Att i princip alla "AA/NA-haters" i den här tråden alla framstår på exakt samma sätt! Som hatiska, bittra och illasinnande människor som till varje pris minsann tycker att AA/NA ska undvikas. Det snackas om "vilken jävla sekt det är" osv. osv. - vilket säkert stämmer på många platser - men det är uppenbart när man läser här att det verkligen inte verkar vara överallt...

Bästa jag läst idag, tack!! ❤ Det viktigaste med NA/AA är att skaffa en frisk referens, dvs träffa människor som faktiskt vänt sina liv och inte längre har nån drog i centrum för sin existens. Människor som lärt sig ha vettiga, givande relationer som de mår bra av. En annan väldigt bra grej med NA/AA är att förstå sitt beroende på djupet, förstå konsekvenserna samt bygga upp sin trasiga självkänsla så att man kan vara en del av samhället (med jobb, utbildning eller vad man nu vill ha/göra).

Citat:
Nej det är verkligen inte bra. Religion är tusen miljarders gånger värre än att knarka. Du slutar ju tänka själv.... Och tro på idiot ideer som att "gud älskar dig"

Hoppas innerligt att det här är nån ironi jag är för trög för att fatta... 12-stegsprogrammet uppmanar verkligen till att tänka själv, men framförallt reflektera och analysera sitt eget beteende samt ta ansvar för sig själv som en vuxen människa och reparera grejer man fuckade upp pga sitt beroende. Man behöver inte vara särskilt religiös för att ta del av programmet, gemenskapen kan vara det man hänger sig till om man har nått problem med Gud eller "högre makt".
Citera
2022-11-25, 23:15
Medlem
orrecrists avatar
Citat:

Inte för den enskilde. Sen behöver man ju inte ta så himla allvarligt på det, eller? Men jag håller med dig i att begreppet ”Gud älskar dig” är väldigt löjligt faktiskt.
Citera
2022-12-12, 15:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag är helt på det klara med att tolvstegare är bland de mest faktaresistenta människor som finns, så jag försöker egentligen inte påverka dem. Det jag försöker göra är att störa nyrekryteringen, och som bonus så är det roligt att se hur frustrerade tolvstegare blir av detta. De är/var vana vid att ostört kunna hjärntvätta abstinenta och desperata människor, men på grund av att deras (des)informationsmonopol börjar brytas så är det slut med det. Jag är förvisso bara en liten del av detta arbete, men jag försöker dra mitt strå till stacken.

Jag är väldigt glad över att tolvsteg idag ifrågasätts öppet inom vården, media, socialtjänsten, på forum, och så vidare. Om den information som idag finns tillgänglig hade funnits för 10 år sedan så hade jag antagligen kunnat undvika att säga upp mig från mitt jobb. Eftersom att min nuvarande situation (som jag är nöjd med) är summan av min omgivning och mina tidigare beslut så är jag inte bitter över detta, men ändå.

Här är ett exempel på ett program som skulle ha varit omöjligt för tio år sedan:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/843677?programid=1272

I programmet så avfärdas bland annat tolvstegsmyterna om att alkoholister skulle vara maktlösa och i förnekelse. Underbart att höra!

Tolvstegare är ungefär som journalister som är frustrerade över att inte längre kunna kontrollera svensk opinion. De vågar inte säga det rakt ut, men de tycker att det var bättre förr när internet inte fanns, och när människor inte hade några verktyg att värja sig mot dem. Istället kallar de kritiken för näthat, vilket inte är helt olikt hur tolvstegare uppför sig.

nja lite propaganda fick sr in där också
alkoholism är ingen sjukdom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in