2019-05-01, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tre frågor
1. Vad är bra med denna rörelse?

Kaffet

Citat:
2. Vad är mindre bra?

Gud

Citat:
3. För vilka kan AA vara ett fungerande alternativ?

Alkisar
Citera
2019-05-01, 19:03
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
AA.s egna siffror? 5%? Var har du fått tag på dem?
Att alkoholism är genetiskt är bevisat. Att Smart Recovery inte tror på det spelar väl ingen roll. Inte för någon kanske. Behandlingen man behöver förändras ju inte av sådana fakta.
Det är vad AA själva uppger och verkar vara en vedertagen sanning. Siffran är väl kamske inte så intressant iof, eftersom det är dåligt med alternativ att jämföra med.

Nej det finns ingen alkholistgen, det där har du och väldigt många andra fått om bakfoten. Det är en populär myt. Man ärver vissa anlag, men det finns ingen speciell egen gen som gör innehavaren till alkoholist.
Citera
2019-05-02, 02:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Det är vad AA själva uppger och verkar vara en vedertagen sanning. Siffran är väl kamske inte så intressant iof, eftersom det är dåligt med alternativ att jämföra med.

Nej det finns ingen alkholistgen, det där har du och väldigt många andra fått om bakfoten. Det är en populär myt. Man ärver vissa anlag, men det finns ingen speciell egen gen som gör innehavaren till alkoholist.
1. Kan du ge mig källan där AA uppger detta? Det tror jag inte alls på. Var har DU fått tag på denna siffra??
2. Ärftlighet? Saken kompliceras ytterligare av att den ärftliga delen inte styrs av en enda gen, utan istället av många gener som var och en endast påverkar en liten del. Samma individ kan dessutomha gener som ökar risken och samtidigt bära på skyddsgener som motverkar effekten av riskgenerna.
Det finns massor av forskning på detta, men jag hittar INGEN studie som påstår motsatsen.
Citera
2019-05-02, 10:36
Medlem
Citat:
1. Kan du ge mig källan där AA uppger detta? Det tror jag inte alls på. Var har DU fått tag på denna siffra??
2. Ärftlighet? Saken kompliceras ytterligare av att den ärftliga delen inte styrs av en enda gen, utan istället av många gener som var och en endast påverkar en liten del. Samma individ kan dessutomha gener som ökar risken och samtidigt bära på skyddsgener som motverkar effekten av riskgenerna.
Det finns massor av forskning på detta, men jag hittar INGEN studie som påstår motsatsen.
Vad är ärftligt?

Ska vi byta, jag tar fram AA-siffror och du tar fram scientolog-tesen att det finns en alkholistgen?

Det är det som är problemet med AA dom låter gamla myter ligga kvar och skvalpa, man måste våga omvärdera saker om man ska vara effektiv.

Anledningen till att du inte hittar nåt som tyder på motsatsen att nästan ingen på allvar tror att det finns alkoholistgener.
Senast redigerad av LudvigSigurdDavid 2019-05-02 kl. 10:38.
Citera
2019-05-02, 11:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ska vi byta, jag tar fram AA-siffror och du tar fram scientolog-tesen att det finns en alkholistgen?
Kan du inte istället helt enkelt visa på källan där AA uppger det du påstår?
Citera
2019-05-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan du inte istället helt enkelt visa på källan där AA uppger det du påstår?
Im on it, hade bara telefon. Återkommer.
Citera
2019-05-02, 12:35
Medlem
Jag hade fel, en källa säger mellan 5-10% och en annan 8-12%. De 5% tros komma från Charlie Sheen. Det var bra att ni ifrågasatte detta och jag erkänner att jag använde felaktigheten som slagträ.

Ena länken från en från The Atlantic och den andra nån rehab i staterna.

https://www.google.se/amp/s/amp.theatlantic.com/amp/article/284616/

https://americanaddictioncenters.org/rehab-guide/12-step/whats-the-success-rate-of-aa

Vi kommer nog aldrig få en exakt siffra misstänker jag.
Citera
2019-05-02, 12:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Vi kommer nog aldrig få en exakt siffra misstänker jag.
Näe, och det beror på att man inte kan få fram en siffra från en grupp där vitsen är att man är anonym.

Att AA själva skulle uppge en siffra skulle vara väldigt konstigt. Uppskattningar jag hört, lika dåligt underbyggda med fakta som allt annat, säger långt under en procent.
Citera
2019-05-02, 12:49
Medlem
Citat:
Näe, och det beror på att man inte kan få fram en siffra från en grupp där vitsen är att man är anonym.

Att AA själva skulle uppge en siffra skulle vara väldigt konstigt. Uppskattningar jag hört, lika dåligt underbyggda med fakta som allt annat, säger långt under en procent.
Varför inte, man kan väl göra undersökningar som fortfarande är anonyma? Jag tror att det ligger i AAs egna intresse att ta reda på och publicera dessa siffror, iaf om dom ser bra ut.

Jag är stark anhängare till tesen att efter ett visst antal försök att bli nykter så blir man det, vare sig man går på möten, gör stegarbete eller spelar vattenpolo.

Alla vill ha ett sammanhang och när flaskan eller droger inte längre är det så bör man hitta ett nytt.

Det är därför jag blir så jävla irriterad när folk överdriver vikten av att gå på möten eller göra dom där larviga stegen.

AA existerar tack vare de alkisar som lyckats göra sig själva nyktra, absolut inte tvärtom.
Citera
2019-05-02, 12:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför inte, man kan väl göra undersökningar som fortfarande är anonyma? Jag tror att det ligger i AAs egna intresse att ta reda på och publicera dessa siffror, iaf om dom ser bra ut.
Men har de gjort några seriösa studier som kan användas?
Citera
2019-05-02, 13:14
Medlem
Citat:
Men har de gjort några seriösa studier som kan användas?
Nej inte vad jag vet. Och jag förstår inte varför. Men det svåra är väl att uppskatta hur många som är där en kort tid och sen inte kommer tillbaka.

Det är just den totala övertygelsen om hur effektivt AA är man får av de som går där år ut och år in som på nåt sätt känns väldigt blind.

Jag går själv på lite möten nån gång i månaden och hade gått mer om jag inte hade haft massa andra saker som jag vill göra.

Jag tror mörkertalet är enormt, alla de som har problem med alkohol och som tillslut kommer fram till att det enklaste är att avstå helt. Det behöver inte vara konstigare än så liksom. Allt prat om att det är en sjukdom och att det sitter i generna tror jag inte hjälper den stora massan ett snack, snarare stjälper.
Citera
2019-05-03, 06:00
Medlem
AA fungerar, inget snack om saken.

De har en success rate, eller uppklarnings-procent som den svenska polisen önskar de var ens i närheten av.

Så vad faan dom än gör - they're doingsomething right.

Jag är inte helt ombord med det spirtuella inslaget heller.

Har gått på en del SmartRecovery.Com möten, och enligt min mening, trots töntigheten, finns det mer genuina individer där, än hos AA.

Rådet är att såga inte AA efter en eller ett par möten. Visst, visst det känns sekt-aktigt å så, 12 steg osv.

Men som en fellow alcoholic sa på ett möte nyligen..."if you stay in the barber shop long enough, you are bound to get a haircut.

Det klarnar så småningom.

Och ge aldrig upp.

Next 24 hours.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in