2019-05-01, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Är jag dum eller men jag fattar inte varför man har räntefonder alls i sin portfölj. Det är ju inte så att man köper och kastar bort nyckeln och låter fonderna gå som börsen vill? Det är ju inte så att man köper utdelningsaktier med 0,01% direktavkastning om man tänkt leva på utdelningar.. Vad jag menar är att vare sig man investerar i aktier eller fonder så bör man nog vara lite intresserad hur börsen och marknaden går/fungerar. Nu när börsen går bra så finns det ingen orsak att ha annat än aktiefonder och när marknaden börjar svika så tycker jag att det är bättre att gå ur marknaden helt istället. Med detta så kan man aldrig träffa toppen eller botten men jag tror att jag tjänar bättre med pengar på mitt sätt. Man måste ju ha lite koll på indexet OMXS30, grafer och typ MA50/200 och handla lite efter det. Jag menar inte att ni gör fel som väljer att äga räntefonder men ni måste vara medvetna att ni missar massor av % uppgång.

Tyvärr du som tänker helt fel, fortsätt läs så blir det bra
Citera
2019-05-01, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det här är också fel tråd att nämna saker som MA-värden då de flesta, särskilt i den här tråden, inte sitter med aktiva strategier. De kan alltså inte, och kommer inte, gå ur marknaden.

Ganska givet att det annars är så att man tjänar betydligt mer med en något mer aktiv strategi där man inte under brinnande högkonjunktur sitter med saker som är som sämst att sitta med under ett sådant ekonomiskt klimat.

Ganska givet? Alltså kom igen... Var det "givet" att man tjänade på att aktivt gå in och ur marknaden skulle inte alla experter som förespråkar b&h göra det eftersom det vore jävligt trögt om det var givet att man tjänar på att tajma..
Citera
2019-05-01, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Om du inte har en bra anledning eller tanke bakom det hela så är det precis som du säger, alldeles för mycket viktat mot Sverige. Det brukar också nämnas en hel del här att man ska välja den billigaste globalfonden, vilket är Avanza Global. Byt ut LänsF mot denna vore mitt råd.

Håller med, hade lagt minst 50% i globalfonden och sen lagt till lite tillväxt tex Avanza emerging markets också och sen resten Sverige
Citera
2019-05-01, 10:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ganska givet? Alltså kom igen... Var det "givet" att man tjänade på att aktivt gå in och ur marknaden skulle inte alla experter som förespråkar b&h göra det eftersom det vore jävligt trögt om det var givet att man tjänar på att tajma..

Ja? Du får visa på motsatsen, men hittills har jag inte sett något som talar för att en aktiv strategi är sämre på sikt. Det finns alla möjliga studier kring det här, du får Googla. :)

Oavsett är det OT då den här tråden inte handlar om sådant.
Citera
2019-05-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja? Du får visa på motsatsen, men hittills har jag inte sett något som talar för att en aktiv strategi är sämre på sikt. Det finns alla möjliga studier kring det här, du får Googla.

Oavsett är det OT då den här tråden inte handlar om sådant.
Människor är inte robotar och är man inte insatt som du så är det jävligt mycket lättare att misslyckas hårt om man ska hålla på och tajma marknaden istället för att bara följa den.

Jag säger att för den "vanliga" spararen är det bästa man kan göra att följa marknaden och försöka pilla så lite som möjligt i portföljen.
Citera
2019-05-01, 13:58
Medlem
Hur har utvecklingen för er portfölj sett ut hittills sedan årsskiftet? Min står för närvarande i skrivande stund på 23%
Citera
2019-05-01, 15:35
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Människor är inte robotar och är man inte insatt som du så är det jävligt mycket lättare att misslyckas hårt om man ska hålla på och tajma marknaden istället för att bara följa den.

Jag säger att för den "vanliga" spararen är det bästa man kan göra att följa marknaden och försöka pilla så lite som möjligt i portföljen.

Ja, precis. Människor är inte robotar.
Det säkraste sättet att "misslyckas hårt" är att inte ha någon typ av plan eller strategi; att helt slumpartat ta udda beslut baserade på känslor.
Citera
2019-05-02, 18:23
Medlem
Citat:
Tyvärr du som tänker helt fel, fortsätt läs så blir det bra
Om du är någon typ av expert så ser jag även att du förklarar vad du menar så vi andra kan lära oss.
Citera
2019-05-02, 19:25
Medlem
Citat:
Är jag dum eller men jag fattar inte varför man har räntefonder alls i sin portfölj. Det är ju inte så att man köper och kastar bort nyckeln och låter fonderna gå som börsen vill? Det är ju inte så att man köper utdelningsaktier med 0,01% direktavkastning om man tänkt leva på utdelningar.. Vad jag menar är att vare sig man investerar i aktier eller fonder så bör man nog vara lite intresserad hur börsen och marknaden går/fungerar. Nu när börsen går bra så finns det ingen orsak att ha annat än aktiefonder och när marknaden börjar svika så tycker jag att det är bättre att gå ur marknaden helt istället. Med detta så kan man aldrig träffa toppen eller botten men jag tror att jag tjänar bättre med pengar på mitt sätt. Man måste ju ha lite koll på indexet OMXS30, grafer och typ MA50/200 och handla lite efter det. Jag menar inte att ni gör fel som väljer att äga räntefonder men ni måste vara medvetna att ni missar massor av % uppgång.
Vid vilket läge hade du tänkt sälja av dina fonder och dra dig undan från börsen då?
Citera
2019-05-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Vid vilket läge hade du tänkt sälja av dina fonder och dra dig undan från börsen då?
Jag har inget direkt läge då jag säljer utan som jag skrev så är det inte lätt men att man bör följa med svenska marknaden och världens ekonomi. Om man följer finans, industri och fastigheter så får man en bra grund hur Sverige mår och går. Det indikatorer som MA50 och MA200 och när dessa börjar peka neråt så kan man lugna ner sig och avvakta och ev går ur ett tag till det börjar peka uppåt igen. RSI är en annan indikator. Det finns en hel del andra också men alla får hitta sin egen investeringsmetod. I början/mitten januari var ett ypperligt tillfälle att gå lång igen när många indikatorer börjar visa positiva tecken igen. Det är inte lätt detta och jag är inget proffs men jag klarar mig bra. Det viktigaste för mig är att slippa se röda portföljer och inse att jag borde ha sålt.. Jag sover bättre om natten när jag vet att ligger likvid i en nedgång. Är inte ute efter massor av % i avkastning utan bättre att inte falla med i en nedgång. Vill inte ha portföljer som går 60% upp ena året och 40% ner nästa år i en volatil marknad. I år ligger alla familjens portföljer på 21% i snitt. Allt började med att jag skrev att jag inte ser vitsen med räntefonder...
Trevlig helg. Nu går jag ut och tänder grillen och tar mig en bärs eller två.
Citera
2019-05-03, 20:18
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Jag har inget direkt läge då jag säljer utan som jag skrev så är det inte lätt men att man bör följa med svenska marknaden och världens ekonomi. Om man följer finans, industri och fastigheter så får man en bra grund hur Sverige mår och går. Det indikatorer som MA50 och MA200 och när dessa börjar peka neråt så kan man lugna ner sig och avvakta och ev går ur ett tag till det börjar peka uppåt igen. RSI är en annan indikator. Det finns en hel del andra också men alla får hitta sin egen investeringsmetod. I början/mitten januari var ett ypperligt tillfälle att gå lång igen när många indikatorer börjar visa positiva tecken igen. Det är inte lätt detta och jag är inget proffs men jag klarar mig bra. Det viktigaste för mig är att slippa se röda portföljer och inse att jag borde ha sålt.. Jag sover bättre om natten när jag vet att ligger likvid i en nedgång. Är inte ute efter massor av % i avkastning utan bättre att inte falla med i en nedgång. Vill inte ha portföljer som går 60% upp ena året och 40% ner nästa år i en volatil marknad. I år ligger alla familjens portföljer på 21% i snitt. Allt började med att jag skrev att jag inte ser vitsen med räntefonder...
Trevlig helg. Nu går jag ut och tänder grillen och tar mig en bärs eller två.

Då är ju frågan om du prickat börsen rätt alla dessa gånger p.g.a skicklighet eller mer troligtvis, omedveten tur, med tanke på det fetmarkerade.

Att du ligger 21% i år är väl inget spektakulärt, då index har gått upp liknande. Tror många med stabilt sparande/portföljer, har en avkastning som ligger omkring +20% sträcket detta år.

Jag kan väl tänka mig att man känner sig som en riktigt kung om man lyckas köpa vid botten och sälja av där vid kanten, precis innan krisen infinner sig och slukar upp en stor del av ens kapital. Sålde du av allt precis där innan indexet rasade dryga 15% förra året? När såg du ''uppenbarelsen'' som visade dig när det var dags att köpa in sig efter raset?

Om du verkligen har förmågan att träffa alla dessa dalar med hjälp av bl.a. offentlig information och bra sinne för börsen, så ska du givetvis ej bry dig om min eller andras svennebanan ''avundsjuka'', men en av anledningar till mitt inlägg är för att jag vill att mer oerfarna sparare inte ska få fel bild av en skönmålad börs. Kriser är inte så uppenbara som du vill framlägga det, utan det är en enda stor bubbla för 90%+ av alla som sitter på börsen. När faktumet väl är på bordet att börsen krisat sig, så ligger man förmodligen redan back minst 30-40% och då kommer till och med de skickligaste pojkarna att börja ifrågasätta sin börskompetens. Det är först när man bränner sig mer eller mindre rejält, som man får en klarare bild av börsens sanna ansikte. Det är många unga sparare som ej har upplevt detta, men som oundvikligen kommer drabbas av detta scenario, för eller senare inom sin ''börskarriär''
Senast redigerad av 15cmSLAK30cmRAK 2019-05-03 kl. 20:21.
Citera
2019-05-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Då är ju frågan om du prickat börsen rätt alla dessa gånger p.g.a skicklighet eller mer troligtvis, omedveten tur, med tanke på det fetmarkerade.

Att du ligger 21% i år är väl inget spektakulärt, då index har gått upp liknande. Tror många med stabilt sparande/portföljer, har en avkastning som ligger omkring +20% sträcket detta år.

Jag kan väl tänka mig att man känner sig som en riktigt kung om man lyckas köpa vid botten och sälja av där vid kanten, precis innan krisen infinner sig och slukar upp en stor del av ens kapital. Sålde du av allt precis där innan indexet rasade dryga 15% förra året? När såg du ''uppenbarelsen'' som visade dig när det var dags att köpa in sig efter raset?

Om du verkligen har förmågan att träffa alla dessa dalar med hjälp av bl.a. offentlig information och bra sinne för börsen, så ska du givetvis ej bry dig om min eller andras svennebanan ''avundsjuka'', men en av anledningar till mitt inlägg är för att jag vill att mer oerfarna sparare inte ska få fel bild av en skönmålad börs. Kriser är inte så uppenbara som du vill framlägga det, utan det är en enda stor bubbla för 90%+ av alla som sitter på börsen. När faktumet väl är på bordet att börsen krisat sig, så ligger man förmodligen redan back minst 30-40% och då kommer till och med de skickligaste pojkarna att börja ifrågasätta sin börskompetens. Det är först när man bränner sig mer eller mindre rejält, som man får en klarare bild av börsens sanna ansikte. Det är många unga sparare som ej har upplevt detta, men som oundvikligen kommer drabbas av detta scenario, för eller senare inom sin ''börskarriär''
Jag förstår vad du menar. Jag skriver ju att det inte är lätt. Jag prickar rätt hyggligt marknaden i upp och nedgång, tur eller inte. Prickar sällan botten eller toppen. Det jag försöker skriva är att jag går hellre ur marknaden istället för att hedga 1/4, 1/5 av portföljen med räntefonder som inte går ner lika mycket i värde som aktiefonder gör när börsen surnar till. Jag tar hellre 2-10% avkastning istället för att följa med i en nedgång och portföljen sjunker kanske det dubbla eller mer. Det kallas allokering och det gör alla fondmäklare och även dom använder sig av indikatorer. Ett tips är att följa podden Börssnack som Jonas Olavi har tillsammans med Eric Hansen. Där beskriver Olavi detta med allokering av portföljer. Jag tycker att många här på forumet vilseleder nybörjare till att bara köpa varje månad och aldrig sälja. Det funkar för nästan alla och det tjänar de flesta på men alla klarar inte av att se hela portföljen backa upp till 20-30 % och då gör många misstaget att sälja oftast på botten och känner sig brända och för många tar det många år att komma tillbaka och då går dom in igen oftast på toppen av börsen. Varför ska unga sparare drabbas av scenariot? Det är ju inte så att alla måste vara med om att se sin portfölj rasa 30-40%. Bättre att ta vinsten på 1-5% innan portföljen går på rött för ingen vet hur mycket till börsen/portföljen rasar. Ja ja alla får ha sin egen investeringstaktik och denna är min.
Trevlig helg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in