2017-05-16, 17:40
Medlem
Fick hem erbjudande från Swedbank om att teckna spaxfond, Spax Världen heter den. Vad tror/tycker ni om spaxfonder. Själv har jag tidigare kört 2 spaxfonder som i princip gått plusminusnoll.
Denna handlar om 18 utvalda bolag runt om i världen. Påminner kanske lite om Spiltans globalfond!?
Skulle vara skoj att höra vad ni tycker.
Citera
2017-05-16, 17:54
Medlem
e.k.ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Fick hem erbjudande från Swedbank om att teckna spaxfond, Spax Världen heter den. Vad tror/tycker ni om spaxfonder. Själv har jag tidigare kört 2 spaxfonder som i princip gått plusminusnoll.
Denna handlar om 18 utvalda bolag runt om i världen. Påminner kanske lite om Spiltans globalfond!?

Historiskt sett har gratisfonder visat sig överprestera de allra flesta fonder med avgifter.
Kika gärna på t.ex. Nordnet Superfonden eller Avanza Zero beroende på vad du har för nätmäklare.
Annars kan man alltid kolla vad upp fondens innehåll och kanske köpa innehaven direkt och på så sett slippa fondens eventuellt dyra avgifter.
Citera
2017-05-16, 18:11
Medlem
Citat:
Det där är ingen fond. Med tanke på att du tror en strukturerad produkt är en fond är tillräckligt för mig att säga att du bör tacka nej.
Citera
2017-05-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Det där är ingen fond. Med tanke på att du tror en strukturerad produkt är en fond är tillräckligt för mig att säga att du bör tacka nej.

Alltid härligt med besserwissers. Jag är ny på detta och försöker få lite lärdom. Eftersom jag trodde det var en fond och det inte var det så ska man alltså inte investera i den!?
Senast redigerad av jowi77 2017-05-16 kl. 18:51.
Citera
2017-05-16, 19:15
Medlem
Citat:
Alltid härligt med besserwissers. Jag är ny på detta och försöker få lite lärdom. Eftersom jag trodde det var en fond och det inte var det så ska man alltså inte investera i den!?
Att jag talar om för dig att man ALLTID bör förstå den placering man genomför gör det inte mig till en besserwisser. Låter snarare som att du blev lite stött i kanten. Faktumet är att den rådgivare som ger dig råd om en produkt du uppenbarligen inte förstår bör bli rapporterad till sin licensutfärdare och bli av med licensen.

Vad du fick "erbjudande" om ser ut att vara en aktieindexobligation. Dessutom en mycket lång sådan, med 7 år löptid. Givetvis finns andrahandsmarknad för avyttring i förtid men det är väldigt sällan gynnsamt. Du bör alltså vara helt okej med att låsa kapitalet i 7 år med risk för 0 i avkastning. En säker produkt, men tror man på den marknaden kan man lika gärna investera direkt i exempelvis fonder med samma underliggande aktier/marknader.
Citera
2017-05-16, 19:26
Medlem
Citat:
Att jag talar om för dig att man ALLTID bör förstå den placering man genomför gör det inte mig till en besserwisser. Låter snarare som att du blev lite stött i kanten. Faktumet är att den rådgivare som ger dig råd om en produkt du uppenbarligen inte förstår bör bli rapporterad till sin licensutfärdare och bli av med licensen.

Vad du fick "erbjudande" om ser ut att vara en aktieindexobligation. Dessutom en mycket lång sådan, med 7 år löptid. Givetvis finns andrahandsmarknad för avyttring i förtid men det är väldigt sällan gynnsamt. Du bör alltså vara helt okej med att låsa kapitalet i 7 år med risk för 0 i avkastning. En säker produkt, men tror man på den marknaden kan man lika gärna investera direkt i exempelvis fonder med samma underliggande aktier/marknader.

Tack för det svaret. Det gav mig lite kött på benen. Ja jag blev lite stött av första svaret efter som det verkade lite arrogant, men så var det säkert inte menat. Sorry för mitt temperament!
Citera
2017-05-17, 00:20
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Tack för det svaret. Det gav mig lite kött på benen. Ja jag blev lite stött av första svaret efter som det verkade lite arrogant, men så var det säkert inte menat. Sorry för mitt temperament!
Det kan finnas vara arrogant, men ChilloN har en väldigt bra poäng. Handlar du inte med instrument eller produkter du inte har kunskaper om, desto mindre är risken att du gör felaktiga investeringar. Det är en väldigt viktig tumregel att inte göra en investering där det råder minsta tvivel eller osäkerhet. En hård sanning, men viktig.
Citera
2017-05-17, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Det kan finnas vara arrogant, men ChilloN har en väldigt bra poäng. Handlar du inte med instrument eller produkter du inte har kunskaper om, desto mindre är risken att du gör felaktiga investeringar. Det är en väldigt viktig tumregel att inte göra en investering där det råder minsta tvivel eller osäkerhet. En hård sanning, men viktig.

Extra viktig när en säljsugen Swedbank-rådgivare vill sälja en produkt med 7 års bindningstid.

Viktigast i ett sånt här läge är att bestämma följande:

1. Sparhorisont? Till pension? Till nästa års semesterresa? Hus? Bil? Tiden pengarna ska få växa är (speciellt så högt som börsen står nu) viktig.
2. Hur ser ekonomin ut i övrigt? Har man råd att förlora sin insats? Månadsspar?
3. Risk? Fokus på trygghet eller avkastning?
Citera
2017-05-17, 18:49
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:

Jag tänker att han säger "fått hem erbjudande", då är det sannolikt inte tal om en investeringsrådgivning som är utförd av någon. Utan en "reklam" om en ny produkt som erbjuds?

En Spax är en aktieindexobligation som erbjuds genom Swedbank och Sparbankerna. Dem kan de väldigt olika ut, gemensamt är dock att dem är kapitalskyddade. I värsta fall förlorar du courtage, i bästa fall har du en vinst i form av avkastning
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-05-17 kl. 18:51.
Citera
2017-05-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Jag tänker att han säger "fått hem erbjudande", då är det sannolikt inte tal om en investeringsrådgivning som är utförd av någon. Utan en "reklam" om en ny produkt som erbjuds?

En Spax är en aktieindexobligation som erbjuds genom Swedbank och Sparbankerna. Dem kan de väldigt olika ut, gemensamt är dock att dem är kapitalskyddade. I värsta fall förlorar du courtage, i bästa fall har du en vinst i form av avkastning
Jo det är så som jag förstod det, men personen sa också att han tidigare ägt 2 stycken sådana produkter och han trodde det var en fond. Vill han ha produkten är det troligt en rådgivare som hjälper till med köpet, samtidigt som de försöker roffa åt sig allt annat kapital kunden har, och uppenbarligen sker det utan att säkerställa att kunden förstår produkten.

Det är en otroligt vanlig företeelse att kunden får strukturerade produkter, vissa inte ens kapitalskyddade, utan att förstå. De flesta sådana övertramp sker av bank"rådgivare". Att det är vanligt gör det dock inte mindre förjävligt.
Citera
2017-05-17, 19:14
Medlem
trailblasers avatar
Idag dippade börsen rejält. Är det de nyaste Trump-rubrikerna som påverkat?
Citera
2017-05-17, 19:15
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen

Köper man en aktieindexobligation i tron att det är en traditionell fond, så kommer man bli ganska besviken om löptiden är, som tidigare uttryckt, 7 år.

Vi får nog ändå säga att värsta fall är att emittenten går omkull (tänk Lehmann brothers och ACTA). Mindre bra fall så får du tillbaka insats ex courtage
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in