Citat:
Ursprungligen postat av
15cmSLAK30cmRAK
Har ett tänkt kapital på 50000-100000kr som jag tänker investera i aktiefonder där jag tänkt ta 10k från mitt nollräntekonto och lägga in detta i aktiefonder per månad. Men tills dess så ligger dom ju bara och ''skräpar'' utan någon ränta. Vilken fond borde jag stoppa dessa pengar i tills allt gradvis åker in på aktiefonder?
Spartiden blir alltså drygt 1 år. Kan tänka mig förluster på upp till drygt -5% samt runt -10% i något ''börsskräcks-scenario''
Letar helst efter något där man exponeras mot dollarn istället för kronan. Och ja, med ''valutaspekulationer'' så kan jag ju förstås förlora mera än 5-10% men tänkte att vi kan bortse från denna risk nu. Pluspoäng om denna fond kommer stå sig bra mot en börskrasch samt globalkris.
Vad har ni för tankar på Pacific precious baserat på kriterierna ovan, samt andra förslag?
Du vill ha något mindre volatilt med andra ord.
En simpel Golden Butterfly (GB) bör fylla de kriterierna,
# Högre risk
20% Småbolag (t ex PLUS Småbolag)
20% USA (t ex Länsförsäkringar USA)
# Medel risk
20% Guld/Silver (Pacific Precious)
# Lägre risk
20% Längre räntor (AMF Räntefond Lång)
20% Kortare räntor (Spiltan Räntefond Sverige)
Inte mycket innehav som påverkas direkt av USD/SEK dock, endast delvis via USA.
Diffen mot en vanlig är just att det är 20% USA istället för t ex fastigheter eller tillväxtmarknader.
En krasch tar annars inte 1 år utan de flesta krascher tar runt 3 år på sig att gå från toppen till botten.
Historiskt ligger en GB på runt -23-27% som sämst (toppen till botten). Något man givetvis kan justera enkelt via att dra ned risken (och potentiell avkastning) i "Högre risk" ovan.