Citat:
Ursprungligen postat av
skidoosummit800
Jag har inget direkt läge då jag säljer utan som jag skrev så är det inte lätt men att man bör följa med svenska marknaden och världens ekonomi. Om man följer finans, industri och fastigheter så får man en bra grund hur Sverige mår och går. Det indikatorer som MA50 och MA200 och när dessa börjar peka neråt så kan man lugna ner sig och avvakta och ev går ur ett tag till det börjar peka uppåt igen. RSI är en annan indikator. Det finns en hel del andra också men alla får hitta sin egen investeringsmetod. I början/mitten januari var ett ypperligt tillfälle att gå lång igen när många indikatorer börjar visa positiva tecken igen. Det är inte lätt detta och jag är inget proffs men jag klarar mig bra. Det viktigaste för mig är att slippa se röda portföljer och inse att jag borde ha sålt.. Jag sover bättre om natten när jag vet att ligger likvid i en nedgång. Är inte ute efter massor av % i avkastning utan bättre att inte falla med i en nedgång. Vill inte ha portföljer som går 60% upp ena året och 40% ner nästa år i en volatil marknad. I år ligger alla familjens portföljer på 21% i snitt. Allt började med att jag skrev att jag inte ser vitsen med räntefonder...
Trevlig helg. Nu går jag ut och tänder grillen och tar mig en bärs eller två.
Då är ju frågan om du prickat börsen rätt alla dessa gånger p.g.a skicklighet eller mer troligtvis, omedveten tur, med tanke på det fetmarkerade.
Att du ligger 21% i år är väl inget spektakulärt, då index har gått upp liknande. Tror många med stabilt sparande/portföljer, har en avkastning som ligger omkring +20% sträcket detta år.
Jag kan väl tänka mig att man känner sig som en riktigt kung om man lyckas köpa vid botten och sälja av där vid kanten, precis innan krisen infinner sig och slukar upp en stor del av ens kapital. Sålde du av allt precis där innan indexet rasade dryga 15% förra året? När såg du ''uppenbarelsen'' som visade dig när det var dags att köpa in sig efter raset?
Om du verkligen har förmågan att träffa alla dessa dalar med hjälp av bl.a. offentlig information och bra sinne för börsen, så ska du givetvis ej bry dig om min eller andras svennebanan ''avundsjuka'', men en av anledningar till mitt inlägg är för att jag vill att mer oerfarna sparare inte ska få fel bild av en skönmålad börs. Kriser är inte så uppenbara som du vill framlägga det, utan det är en enda stor bubbla för 90%+ av alla som sitter på börsen. När faktumet väl är på bordet att börsen krisat sig, så ligger man förmodligen redan back minst 30-40% och då kommer till och med de skickligaste pojkarna att börja ifrågasätta sin börskompetens. Det är först när man bränner sig mer eller mindre rejält, som man får en klarare bild av börsens sanna ansikte. Det är många unga sparare som ej har upplevt detta, men som oundvikligen kommer drabbas av detta scenario, för eller senare inom sin ''börskarriär''