2019-04-03, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
"Personligen tycker jag att 88% Avanza Global och 12% Avanza Emerging Markets är den optimala portföljen"

Förstår och håller typ med, men har svårt för tanken att ha hela 50-60% av portföljen i USA, trots världsindex ser ut så. Du tycker inte alls 50-60% mot USA/$ känns lite mycket?

Resten av världens investerare verkar inte anse det så jag håller mig agnostisk. Sedan är det ju både så att USA har exponering mot fler marknader än sin egen och att investeringar i andra länder ofta påverkas av USA. Ekonomin är tajt sammanknuten så alla påverkar varandra. Det enda jag kan tänka mig är att skaffa mig ett hemmabias med mer i SEK för att undvika valutarisken i en portfölj på kort sikt, men då är frågan om jag ska ha aktier överhuvudtaget?
Citera
2019-04-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
"Personligen tycker jag att 88% Avanza Global och 12% Avanza Emerging Markets är den optimala portföljen"

Förstår och håller typ med, men har svårt för tanken att ha hela 50-60% av portföljen i USA, trots världsindex ser ut så. Du tycker inte alls 50-60% mot USA/$ känns lite mycket?
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Resten av världens investerare verkar inte anse det så jag håller mig agnostisk. Sedan är det ju både så att USA har exponering mot fler marknader än sin egen och att investeringar i andra länder ofta påverkas av USA. Ekonomin är tajt sammanknuten så alla påverkar varandra. Det enda jag kan tänka mig är att skaffa mig ett hemmabias med mer i SEK för att undvika valutarisken i en portfölj på kort sikt, men då är frågan om jag ska ha aktier överhuvudtaget?
Tyvärr är det en av nackdelerna med kapitalviktade portföljer. De koncentrerar väldigt mycket kapital i ett fåtal innehav. Fördelen är dock att du får marknadens snittavkastning till en låg kostnad.

Jag räknade lite på valutarisk häromdagen. I min mening är valutarisk inget starkt argument för home bias för de som sparar långsiktigt. Huruvida home bias är bra på kort sikt vet jag inte, men även här börjar jag luta åt nej. Man byter nämligen ut valutarisk mot koncentrationsrisk och får sämre diversifiering.
Senast redigerad av bloodsucker 2019-04-03 kl. 21:26.
Citera
2019-04-30, 08:44
Medlem
Profaxs avatar
Någon som jämfört småbolagsfonder och kan tipsa om någon? Har kikat närmare på PLUS indexnära småbolasfond och tycker den verkar stabil historiskt sett.
Citera
2019-04-30, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Någon som jämfört småbolagsfonder och kan tipsa om någon? Har kikat närmare på PLUS indexnära småbolasfond och tycker den verkar stabil historiskt sett.

AMF Aktiefond Småbolag känns bättre. Hur verkar plus stabil historiskt sett? Fonden är typ 18 månader gammal. AMF Småbolag har varit igång i över 10 år så titta på den istället, samma låga avgift men du får en historiskt pålitlig aktiv förvaltning. Sedan jag samkört fonderna för att testa så har AMF ganska exakt dubbla avkastningen mot PLUS.
Citera
2019-04-30, 08:58
Medlem
https://www.privataaffarer.se/bli-formogen-genom-att-spara-i-investmentbolag/

Investmentbolag är också en sorts fonder. Alla går bra utom Ratos.
Citera
2019-04-30, 10:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Har ett tänkt kapital på 50000-100000kr som jag tänker investera i aktiefonder där jag tänkt ta 10k från mitt nollräntekonto och lägga in detta i aktiefonder per månad. Men tills dess så ligger dom ju bara och ''skräpar'' utan någon ränta. Vilken fond borde jag stoppa dessa pengar i tills allt gradvis åker in på aktiefonder?

Spartiden blir alltså drygt 1 år. Kan tänka mig förluster på upp till drygt -5% samt runt -10% i något ''börsskräcks-scenario''

Letar helst efter något där man exponeras mot dollarn istället för kronan. Och ja, med ''valutaspekulationer'' så kan jag ju förstås förlora mera än 5-10% men tänkte att vi kan bortse från denna risk nu. Pluspoäng om denna fond kommer stå sig bra mot en börskrasch samt globalkris.

Vad har ni för tankar på Pacific precious baserat på kriterierna ovan, samt andra förslag?

Du vill ha något mindre volatilt med andra ord.

En simpel Golden Butterfly (GB) bör fylla de kriterierna,

# Högre risk
20% Småbolag (t ex PLUS Småbolag)
20% USA (t ex Länsförsäkringar USA)

# Medel risk
20% Guld/Silver (Pacific Precious)

# Lägre risk
20% Längre räntor (AMF Räntefond Lång)
20% Kortare räntor (Spiltan Räntefond Sverige)

Inte mycket innehav som påverkas direkt av USD/SEK dock, endast delvis via USA.
Diffen mot en vanlig är just att det är 20% USA istället för t ex fastigheter eller tillväxtmarknader.

En krasch tar annars inte 1 år utan de flesta krascher tar runt 3 år på sig att gå från toppen till botten.
Historiskt ligger en GB på runt -23-27% som sämst (toppen till botten). Något man givetvis kan justera enkelt via att dra ned risken (och potentiell avkastning) i "Högre risk" ovan.
Citera
2019-04-30, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honzaschmonza
AMF Aktiefond Småbolag känns bättre. Hur verkar plus stabil historiskt sett? Fonden är typ 18 månader gammal. AMF Småbolag har varit igång i över 10 år så titta på den istället, samma låga avgift men du får en historiskt pålitlig aktiv förvaltning. Sedan jag samkört fonderna för att testa så har AMF ganska exakt dubbla avkastningen mot PLUS.

Historisk pålitlig aktiv förvaltning säger inte ett dugg om framtida förvaltning, om nåt att det snarare kommer börja gå sämre enligt studier

Jag säger plus småbolag, index all THE way
Citera
2019-04-30, 11:34
Medlem
Röksopps avatar
Spiltan Högräntefond 46%
Swedbank Robur Access Asien 34%
Avanza Global 10%
Avanza Emerging Markets 5%
Swedbank Robur Access Japan 5%

Lite för hög andel ränta. Kommer succesivt snitta ner mot 20% räntor.
Citera
2019-04-30, 14:52
Medlem
Är jag dum eller men jag fattar inte varför man har räntefonder alls i sin portfölj. Det är ju inte så att man köper och kastar bort nyckeln och låter fonderna gå som börsen vill? Det är ju inte så att man köper utdelningsaktier med 0,01% direktavkastning om man tänkt leva på utdelningar.. Vad jag menar är att vare sig man investerar i aktier eller fonder så bör man nog vara lite intresserad hur börsen och marknaden går/fungerar. Nu när börsen går bra så finns det ingen orsak att ha annat än aktiefonder och när marknaden börjar svika så tycker jag att det är bättre att gå ur marknaden helt istället. Med detta så kan man aldrig träffa toppen eller botten men jag tror att jag tjänar bättre med pengar på mitt sätt. Man måste ju ha lite koll på indexet OMXS30, grafer och typ MA50/200 och handla lite efter det. Jag menar inte att ni gör fel som väljer att äga räntefonder men ni måste vara medvetna att ni missar massor av % uppgång.
Citera
2019-04-30, 15:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Är jag dum eller men jag fattar inte varför man har räntefonder alls i sin portfölj. Det är ju inte så att man köper och kastar bort nyckeln och låter fonderna gå som börsen vill? Det är ju inte så att man köper utdelningsaktier med 0,01% direktavkastning om man tänkt leva på utdelningar.. Vad jag menar är att vare sig man investerar i aktier eller fonder så bör man nog vara lite intresserad hur börsen och marknaden går/fungerar. Nu när börsen går bra så finns det ingen orsak att ha annat än aktiefonder och när marknaden börjar svika så tycker jag att det är bättre att gå ur marknaden helt istället. Med detta så kan man aldrig träffa toppen eller botten men jag tror att jag tjänar bättre med pengar på mitt sätt. Man måste ju ha lite koll på indexet OMXS30, grafer och typ MA50/200 och handla lite efter det. Jag menar inte att ni gör fel som väljer att äga räntefonder men ni måste vara medvetna att ni missar massor av % uppgång.

Det här är också fel tråd att nämna saker som MA-värden då de flesta, särskilt i den här tråden, inte sitter med aktiva strategier. De kan alltså inte, och kommer inte, gå ur marknaden.

Ganska givet att det annars är så att man tjänar betydligt mer med en något mer aktiv strategi där man inte under brinnande högkonjunktur sitter med saker som är som sämst att sitta med under ett sådant ekonomiskt klimat.
Citera
2019-04-30, 17:38
Medlem
Hej.

Jag är väldigt mycket nybörjare inom detta. Har ett sparande på,

Avanza Zero, 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 25%
Didner&Gerge Aktiefond, 25%
Länsförsäkringar Global Indexnära, 25%

Hur tycker ni detta ser ut? Har jag för mycket fokus på Sverige? Tänker mig ett sparande på minst 10 år framöver.

Hälsningar.
Citera
2019-04-30, 17:56
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halalpung
Hej.

Jag är väldigt mycket nybörjare inom detta. Har ett sparande på,

Avanza Zero, 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 25%
Didner&Gerge Aktiefond, 25%
Länsförsäkringar Global Indexnära, 25%

Hur tycker ni detta ser ut? Har jag för mycket fokus på Sverige? Tänker mig ett sparande på minst 10 år framöver.

Hälsningar.

Om du inte har en bra anledning eller tanke bakom det hela så är det precis som du säger, alldeles för mycket viktat mot Sverige. Det brukar också nämnas en hel del här att man ska välja den billigaste globalfonden, vilket är Avanza Global. Byt ut LänsF mot denna vore mitt råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in