2019-02-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vi verkar tänka väldigt lika angående fördelningen av regioner i portföljen, jag tycker också ca 1/3 var på USA, EM och Sverige är en bra fördelning och funderar också på om det är lite väl mycket Sverige men har kommit fram till att 20-30% Sverige som svensk är helt ok.

En annan intressant sak du nämner är att fokusera Sverige delen på small cap vilket jag själv funderat på, antingen att byta ut AZ helt eller iaf lägga till en svensk småbolag fond antingen AMF eller PLUS.

Det viktigaste enligt mig är iaf att få en bra spridning globalt och inte låta ett enskilt land utgöra för stor del av portföljen vare sig det handlar om Sverige eller USA, och sen att hålla kostnaderna låga. Min portfölj har snittavgift på under 0,2% för tillfället vilket jag är väldigt nöjd med.

Vilka specifika fonder funderar du på? Kostnaderna kan lätt gå upp när man siktar in sig på tex global small cap osv.
De flesta svenska småbolagsfonder är svindyra. För min del ligger valet mellan AMF eller en korg investmentbolag. Mest som en placeholder tills det dyker upp indexfonder som kostar 0,3%. Ja, jag vet att Xact Svenska Småbolag gör det, men den är syntetiskt replikerad – den vill jag inte ha.

Xtrackers MSCI EU Small Cap är en bra och sällan nämnd fond. Fysisk replikering och 0,3% i avgift. En portfölj med god exponering mot SC skulle kunna vara:

LF USA Indexnära 35%
Xtrackers EU Small Cap 25%
LF Tillväxtmarknad Indexnära 20%
Investmentbolag 20%

Portföljens avgift hamnar på 0,27%, vilket är acceptabelt. Den är mindre diversifierad än 1/3-portföljen eftersom den ”bara” har 20% EM. Bäst diversifiering är 2:1 mellan DM och EM.
Senast redigerad av bloodsucker 2019-02-22 kl. 17:21.
Citera
2019-02-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
De flesta svenska småbolagsfonder är svindyra. För min del ligger valet mellan AMF eller en korg investmentbolag. Mest som en placeholder tills det dyker upp indexfonder som kostar 0,3%. Ja, jag vet att Xact Svenska Småbolag gör det, men den är syntetiskt replikerad – den vill jag inte ha.

Xtrackers MSCI EU Small Cap är en bra och sällan nämnd fond. Fysisk replikering och 0,3% i avgift. En portfölj med god exponering mot SC skulle kunna vara:

LF USA Indexnära 35%
Xtrackers EU Small Cap 25%
LF Tillväxtmarknad Indexnära 20%
Investmentbolag 20%

Portföljens avgift hamnar på 0,27%, vilket är acceptabelt. Den är mindre diversifierad än 1/3-portföljen eftersom den ”bara” har 20% EM. Bäst diversifiering är 2:1 mellan DM och EM.

Allt under 0,3% är acceptabelt enligt mig och ja man vill ha fysisk replikering men det lär komma billigare småbolagsindexfonder så småningom.

Du vill inte ha Spiltan investmentbolag då om du vill ha exponering mot investmentbolagen? Den är ett klart godkänt alternativ till svensk småbolagsfond med bara 30% large cap, 60% mid cap och ca 10% small cap.

Som tur är så är detta bara finlir och inte i närheten lika viktigt som fördelningen av tillgångsslag men det är roligt att försöka optimera i vilket fall, gillar din uppdelning så länge totala kostnaden inte överstiger ca 0,3%
Citera
2019-02-22, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Allt under 0,3% är acceptabelt enligt mig och ja man vill ha fysisk replikering men det lär komma billigare småbolagsindexfonder så småningom.

Du vill inte ha Spiltan investmentbolag då om du vill ha exponering mot investmentbolagen? Den är ett klart godkänt alternativ till svensk småbolagsfond med bara 30% large cap, 60% mid cap och ca 10% small cap.

Som tur är så är detta bara finlir och inte i närheten lika viktigt som fördelningen av tillgångsslag men det är roligt att försöka optimera i vilket fall, gillar din uppdelning så länge totala kostnaden inte överstiger ca 0,3%
Spiltans ”verkliga” förvaltningsavgift blir ju fondens avgift + investmentbolagens förvaltningsavgifter. De fem största (Investor, Industrivärden, Kinnevik, Lundbergs, Latour) har en avgift på ungefär 0,1%. Totalt blir det 0,1+0,24 = 0,34%. Jag menar att det blir billigare att köpa aktierna själv. Spiltan viktar dessutom sin fond efter likviditet, vilket inte är nödvändigtvis är bäst ur riskperspektiv. Vad man betalar för hos Spiltan är komfort.
Citera
2019-02-23, 19:16
Medlem
Duerfs avatar
Jag har ett stort innehav i Didner & Gerge Aktiefond. Jag har haft det i 10+ år. På lång sikt har det gått bra men då deras två största innehav är Danske Bank och Nordea var 2018 av uppenbara skäl ett tufft år.

Sedan har jag en hel del i Avanza Global, som är den fond jag investerar i nu.
Citera
2019-02-24, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Spiltans ”verkliga” förvaltningsavgift blir ju fondens avgift + investmentbolagens förvaltningsavgifter. De fem största (Investor, Industrivärden, Kinnevik, Lundbergs, Latour) har en avgift på ungefär 0,1%. Totalt blir det 0,1+0,24 = 0,34%. Jag menar att det blir billigare att köpa aktierna själv. Spiltan viktar dessutom sin fond efter likviditet, vilket inte är nödvändigtvis är bäst ur riskperspektiv. Vad man betalar för hos Spiltan är komfort.

Stämmer bra, fortfarande skaplig avgift dock och det handlar mkt om komfort som du säger. I början när Spiltan fonden lanserades var den given för mig men inte längre, fortfarande en bra fond dock.
Citera
2019-02-24, 20:14
Medlem
Haloperidols avatar
Jag har satt igång med ett litet fondsparande. Totalt har jag investerat 11000kr, fördelningen är som följer:

AMF Aktiefond Småbolag: 9,1%
Länsförsäkringar Global Indexnära: 54,5%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 18,2%
Swedbank Robur Ny Teknik A: 18,2%

Till att börja med, hur tycker ni min fördelning ser ut? Utifrån ett avkastnings/risk-perspektiv. Varför den första fonden tilldelats en så låg fördelning av pengarna är för att småbolag känns som en mer risky investering än en fond som följer ett brett världsindex, men det är bara mina egna reflektioner och inte någon Handelshögskola-åsikt.
Citera
2019-02-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloperidol
Jag har satt igång med ett litet fondsparande. Totalt har jag investerat 11000kr, fördelningen är som följer:

AMF Aktiefond Småbolag: 9,1%
Länsförsäkringar Global Indexnära: 54,5%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 18,2%
Swedbank Robur Ny Teknik A: 18,2%

Till att börja med, hur tycker ni min fördelning ser ut? Utifrån ett avkastnings/risk-perspektiv. Varför den första fonden tilldelats en så låg fördelning av pengarna är för att småbolag känns som en mer risky investering än en fond som följer ett brett världsindex, men det är bara mina egna reflektioner och inte någon Handelshögskola-åsikt.

Varför har du Swedbank Robur Ny Teknik? Har du något särskilt förtroende för den förvaltare som tog över fonden i november? Jag tycker inte om fonden alls men om du gör det och vill ha de tidigare förvaltarna så ska du istället leta upp fonden Core Ny Teknik.
Citera
2019-02-25, 04:44
Medlem
Har bollat fram och tillbaka med olika fördelningar och landat på denna:

Länsförsäkringar Global Indexnära - 65%
Swedbank Robur Access Asien - 27.5%
SPP Aktiefond Sverige A - 2.5%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 2.5%
Tundra Vietnam A SEK - 2.5%
Citera
2019-02-25, 05:07
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartix12
Köpte på mig en del Core Ny Teknik, har förtroende för förvaltarna

Samma här, ska bli intressant att följa den resan.

Edit: SPP Obligationsfond 60% Core Ny Teknik 40%

Ingen som har köp någon fond med inriktning ädelmetaller?
Senast redigerad av RyanBrosling 2019-02-25 kl. 05:13.
Citera
2019-02-25, 10:14
Medlem
Haloperidols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Varför har du Swedbank Robur Ny Teknik? Har du något särskilt förtroende för den förvaltare som tog över fonden i november? Jag tycker inte om fonden alls men om du gör det och vill ha de tidigare förvaltarna så ska du istället leta upp fonden Core Ny Teknik.

Haha, svaret är att jag inte har någon koll. Är extremt keff på att göra research, därför har jag ställt frågan

Vad ska man kolla efter om man vill ta reda på så mycket info om en fond som möjligt? Jag har egentligen bara kollat på statistiken. Har fondförvaltaren varit i blåsväder eller nåt :0?

EDIT: Nu har lönen trillat in, har du några investeringstips?
Citera
2019-02-25, 18:37
Medlem
Citat:
Haha, svaret är att jag inte har någon koll. Är extremt keff på att göra research, därför har jag ställt frågan

Vad ska man kolla efter om man vill ta reda på så mycket info om en fond som möjligt? Jag har egentligen bara kollat på statistiken. Har fondförvaltaren varit i blåsväder eller nåt :0?

Tips: ta aldrig emot investeringstips blind. Fördjupa dig i ämnet är väl mitt tips.
Citera
2019-02-25, 20:10
Medlem
Citat:

Investera inte i branschfonder. Det är mer troligt att du gissar fel än rätt. Och teknikföretag ser inte alls övervärderade ut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in