Citat:
Ursprungligen postat av
sistaforsoket..
Vi verkar tänka väldigt lika angående fördelningen av regioner i portföljen, jag tycker också ca 1/3 var på USA, EM och Sverige är en bra fördelning och funderar också på om det är lite väl mycket Sverige men har kommit fram till att 20-30% Sverige som svensk är helt ok.
En annan intressant sak du nämner är att fokusera Sverige delen på small cap vilket jag själv funderat på, antingen att byta ut AZ helt eller iaf lägga till en svensk småbolag fond antingen AMF eller PLUS.
Det viktigaste enligt mig är iaf att få en bra spridning globalt och inte låta ett enskilt land utgöra för stor del av portföljen vare sig det handlar om Sverige eller USA, och sen att hålla kostnaderna låga. Min portfölj har snittavgift på under 0,2% för tillfället vilket jag är väldigt nöjd med.
Vilka specifika fonder funderar du på? Kostnaderna kan lätt gå upp när man siktar in sig på tex global small cap osv.
De flesta svenska småbolagsfonder är svindyra. För min del ligger valet mellan AMF eller en korg investmentbolag. Mest som en placeholder tills det dyker upp indexfonder som kostar 0,3%. Ja, jag vet att Xact Svenska Småbolag gör det, men den är syntetiskt replikerad – den vill jag inte ha.
Xtrackers MSCI EU Small Cap är en bra och sällan nämnd fond. Fysisk replikering och 0,3% i avgift. En portfölj med god exponering mot SC skulle kunna vara:
LF USA Indexnära 35%
Xtrackers EU Small Cap 25%
LF Tillväxtmarknad Indexnära 20%
Investmentbolag 20%
Portföljens avgift hamnar på 0,27%, vilket är acceptabelt. Den är mindre diversifierad än 1/3-portföljen eftersom den ”bara” har 20% EM. Bäst diversifiering är 2:1 mellan DM och EM.