2018-03-07, 14:18
Medlem
Någon som känner till en "nordenfond" som har mindre eller nästan ingen exponering mot Sverige alls?

Har kikat på Handelsbanken Norden index criteria men den innehåller drygt 46% Sverige.
Citera
2018-03-07, 15:02
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Förstår vad du menar. Ibland så tycker jag dock att folk slentrianmässigt häver ur sig att en fond är för dyr och att den går bort, men när man sedan tittar på reell avkastning så kommer det fram att investerare i denna dyra fond är stora vinnare, trots "hög" avgift. Folk är rädda för höga avgifter vilket är förståeligt, dock skall det sägas att många svenskar hade varit bra mycket rikare idag om de valt tex D&G Global och Sverige istället för billiga indexfonder på samma marknad.

Didner & Gerge har gått som tåget och lyckas man hitta dessa guldkorn så är det ju bra. Långt ifrån alla aktivt förvaltade fonder gör det och till skillnad från passiva indexfonder krävs det mer koll att de håller måttet. Billiga indexfonder växer i regel bra över lång tid utan större ansträning där någon koll om året räcker.
Citera
2018-03-07, 15:43
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Någon som känner till en "nordenfond" som har mindre eller nästan ingen exponering mot Sverige alls?

Har kikat på Handelsbanken Norden index criteria men den innehåller drygt 46% Sverige.

Du kan kika närmare Nordnets superfonder.

Nordnet Superfondet Norge
Nordnet Superrahassto Suomi
Nordnet Superfonden Danmark
Citera
2018-03-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Du kan kika närmare Nordnets superfonder.

Nordnet Superfondet Norge
Nordnet Superrahassto Suomi
Nordnet Superfonden Danmark
Har Avanza.
Citera
2018-03-07, 17:00
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Är det någon som har koll på lite mer oetiska fonder?

Vapen, alkohol, gambling, utvinning av mineraler i fattiga länder osv eller är det
bara såna aktier jag kan handla genom Avanza?
Citera
2018-03-07, 18:38
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltKnight
Den här uppdelningen funderar jag på att byta till (men inte dom fonderna som föreslås). Kör i nuläget lika delar i alla fonder jag har., vilka är:

SPP Global aktiefond
Spiltan investmentbolag sverige
AMF Balansfond
AMF aktiefond europa
Länsförsäkringar tillväxt indexnära

Tanken är att byta AMF balansfond till AMF räntefond lång. Men har en räntefond att göra på ett ISK över huvud taget?

En annan fråga, om jag ska stuva om fördelningen av kapital i mina fonder blir jag tvungen att sälja fondandelar och köpa ny i den fond jag ska flytta till, finns något negativt med detta? Ska jag skita i det och bara börja köpa enligt fördelningen för de nya insättningarna?

Ser ut som en bra portfölj förutom blandfonden, som likt räntefonder ej hör hemma på ett isk. Hur du fördelar dina fonder görs efter hur lång tid du vill spara och hur stora risker du är villig att ta. Det är inga problem att ändra om i fördelningen och det kostar inget extra. Du byter bara andelar mellan de fonder du vill omfördela.
Citera
2018-03-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Haha väldigt vad upprörd du blir. Du har verkligen en speciell relation till AZ! Men kör på den herregud, vill du ha medioker avkastning även framgent så ska inte jag hindra dig
Jag har inte alls någon speciell relation till AZ, kommer förmodligen tom dumpa den och bara ha spiltan investmentbolag. Jag tycker bara det är jävligt överdrivet och kortsiktigt tänk att säga att omxs30 suger.

Ni hatar AZ men älskar spiltan invest, ni vet väl att många bolag från omxs30 finns i spiltans fond, OCH att förvaltaren har lagt 7% i just omxs30, med andra ord borde ni tycka att Per H Börjesson är dum i huvudet som väljer just OMXS30? Det kan inte vara så att han är lite duktigare än kortsiktiga flashbackare som mest bryr sig om antalet stjärnor på morningstar?

Nä, är nog Per H Börjesson som är dum i huvudet, omxs30/AZ är sämst, bara två pluppar av fem..
Citera
2018-03-08, 22:19
Medlem
Så här kunde det låta för ett tag sen:

" Avanza Zero är, drygt fem år efter starten, en av endast fem Sverigefonder med högsta möjliga totalrating hos fondanalysföretaget Morningstar (kategori bred Sverigefond). "

Då hade kortsiktiga flashbackarna älskat fonden, men bara för att de tre största bolagen gått dåligt och tillfälligt tryckt ned fonden på senare år till bara 2 pluppar på morningstar (OMG SÄMST!) så suger den såklart.. Jävla bra tänk
Citera
2018-03-09, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag har inte alls någon speciell relation till AZ, kommer förmodligen tom dumpa den och bara ha spiltan investmentbolag. Jag tycker bara det är jävligt överdrivet och kortsiktigt tänk att säga att omxs30 suger.

Ni hatar AZ men älskar spiltan invest, ni vet väl att många bolag från omxs30 finns i spiltans fond, OCH att förvaltaren har lagt 7% i just omxs30, med andra ord borde ni tycka att Per H Börjesson är dum i huvudet som väljer just OMXS30? Det kan inte vara så att han är lite duktigare än kortsiktiga flashbackare som mest bryr sig om antalet stjärnor på morningstar?

Nä, är nog Per H Börjesson som är dum i huvudet, omxs30/AZ är sämst, bara två pluppar av fem..

Det var fint skrivet. Jag orkar inte kommentera alla fel i texten ovan. Har redan förklarat hur det ligger till för dig, om du inte vill förstå eller värst av allt faktiskt inte förstår så är det inte mycket jag kan göra åt det. Jag är dock allt annat än kortsiktig.
Citera
2018-03-09, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Förstår vad du menar. Ibland så tycker jag dock att folk slentrianmässigt häver ur sig att en fond är för dyr och att den går bort, men när man sedan tittar på reell avkastning så kommer det fram att investerare i denna dyra fond är stora vinnare, trots "hög" avgift. Folk är rädda för höga avgifter vilket är förståeligt, dock skall det sägas att många svenskar hade varit bra mycket rikare idag om de valt tex D&G Global och Sverige istället för billiga indexfonder på samma marknad.

Bra skrivet. Ibland kan det va värt en högre avgift. Titta på en teknologifond som Swedbank Ny Teknik eller DNB teknologifond.

Han kan lägga en högresterande förhoppningsvis spetsfond inom en branch eller område man tror på. Med en högre avgift.
Citera
2018-03-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Det var fint skrivet. Jag orkar inte kommentera alla fel i texten ovan. Har redan förklarat hur det ligger till för dig, om du inte vill förstå eller värst av allt faktiskt inte förstår så är det inte mycket jag kan göra åt det. Jag är dock allt annat än kortsiktig.

Aa nä kommentera inte "alla" fel, det sista kanske kan va lite fel gjorde mest ett exempel men det första stämmer, spiltans förvaltare investerar ca 7% i just omxs30
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2018-03-09 kl. 13:55.
Citera
2018-03-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Aa nä kommentera inte "alla" fel, det sista kanske kan va lite fel gjorde mest ett exempel men det första stämmer, spiltans förvaltare investerar ca 7% i just omxs30

"spiltans förvaltare investerar ca 7% i just omxs30", jaha och??

Alltså jag förstår inte hur du kan gå in i en diskussion när du har ett enormt kunskapsunderläge? Jag har arbetat i branschen länge och jobbar just med att utbilda förmedlare och rådgivare i dessa frågor. Du behöver inte förklara Spiltan, jag känner halva personalstyrkan på Spiltan. Men tack för en helt meningslös info. Du behöver inte heller svara på detta för allt du skriver vet jag sedan 15 år tillbaka... (Av det som faktiskt stämmer)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in