2019-04-30, 18:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så den logiska konsekvensen av ditt sätt att se saken, blir då att om det i morgon dag kommer någon och erövrar oss med krigsmakt och bosätter sig med våld i Sverige, blir erkända av yttervälrden och dessa börjar kalla sig för svenskar, så poff! där försvann din "svenskhet"?
För en "champinjon" är ju bara en champinjon!

Du har en speciell logik. I själva verket är det så att svensk är en etnisk bestämning och den kan inte övertas av invaderande makter - vare sig de kommer med vapen, eller med både vapen och flygande mattor.

Citat:
Aboriginer, indianer etc etc har de någon rätt att kalla sig för australiensare eller amerikaner?
Och om du nu väljer att kalla en aborigin för australier, så? vad ska du då kalla de vita på denna kontinent? Ser du vita sydafrikaner som "sydafrikaner" eller vad är dessa för något? hmm?
för???? en kantarell kan ju inte vara en Karl-Johan!

Börjar det gå upp ett ljus nånstans?

För det första så bestämmer så klart inte jag vad de skall kalla sig i avlägsna delar av världen. För det andra tror jag att en del indianer har synpunkter på att kallas indianer och att det moderna PK-uttrycket är native americans. Varför det är bättre att vara uppkallad efter en spansk upptäcktsresande istället för indier undandrar sig min bedömning.

Afrika är intressant. Vilken precision har beteckningen afrikan, egentligen? En del avser då befolkningen i "svarta Afrika", till skillnad från det "bruna Afrika" i norr och det "vita Afrika" i söder. Det finns alltid möjligheter att att någon känner sig kränkt vad man än säger...

Citat:
Lär dig acceptera att en nation är inte en etnicitet, det är en nation och bär bara detta som sitt "värde". Ett samhälle är inte heller en etnicitet, utan en grupp människor som valt att samarbeta ofta då inom en nations gränser. Och ska man samarbeta då gör man bäst i att behandla varandra respektfullt, ex nu samer eller nya svenskar.

Jag tror att Du behöver lära Dig skillnaderna på en stat och en nation. Etnicitetsbegreppet kan passa olika in i nationsbegreppet beroende på ett flertal omständigheter.

Citat:
1:an.
anfadern till den där "utlänningen" och "icke svensken"! Carl Johan de Geer.

Hur jag letar så hittar jag inte några större engagemang hos honom i gruvdriften, tyngdpunkten ligger på bruksverksamhet, handel mm.

Citat:
Ok då får du byta till resande.

Eller tattare, som vi sa på Sveriges tid...

Citat:
Du menar de kommer från kulturer som har ungefär din syn av piska, STRAFF och sexualskräck?
hmm? För du är medveten om detta antar jag att exakt din syn kring abort, ansvar, plikt, hårda straff, auktoritetstro, grav konservatism, att man ska tvinga människor etc etc ÄR grundpelare i deras kulturer?

Citat:
Verkligen? skjutningar är alltså del av ex muslimsk kultur? hmm?
Redan Mohammed! sprang runt och sköt folk i gäng, lite insha'Allah. så där.

Gängkriminalitet har inte ett skit med någon av de traditionella kulturerna att göra. Du kan prata om "gängkultur" och ex "maskulinitetskultur" men våld, kriminalitet, skjutningar är företeelser som dyker upp under speciella förhållanden, och återfinns överallt där dessa finns.

Du har verkligen ingen aning om vad Du pratar om. Ja, islam är en våldsideologi. Då och nu. Vissa etniciteter är klart överrepresenterade i gängkriminalitet. Någonsin hört om norsk maffia?

Citat:
Nej, vi kommer inte vara en minoritet om 1-2 generationer.
Och skulle ett islamskt parti vinna ett val nångång så well? då får du ju ditt älskade abortförbud, lidande och STRAFF, samt att du blir fråntagen rätten att kallas svensk eller gå i kyrka, för nä islamister resonerar inte som jag, för mångkultur eller för fri religion, utan precis som du resonerar
så? vad har du då att klaga på?

Så, vi skall ta Ditt ord för gott? Låt oss återkomma i denna fråga om fem-tio år. Kanske redan inför nästa val...

Citat:
Om 1 eller 2 generationer max....så kommer vi ha denna möjlighet, så jag frågar igen om man som du nu kutar runt och lägger ett mänskligt värde i unikt DNA på cellnivå, så?
Få se nu bara din lever är säkert minst 1 miljon celler, alla med full potential bli människor...
Åhhh! Uven! tänk på de små barnen!

Du pratar om kloning, vilket är något annat än fortplantning.

Citat:
Nope att en av dina spermier ännu ej träffat ett ägg betyder varken att det inte är mänskligt eller att det är värdelöst...
Måste du inte ut och jaga kjoltyg snart Uven, tänk på de små barnen!

Jag är gift, tackar som frågar. Nej, spermier och ägg var för sig har ett vagt värde.

Citat:
Nä visst, så kan ju alla nationer resonera och exakt där och då så går faktiskt livet sönder på denna planet. För skulle där sitta Uvar i varenda nation och tvinga kvinnor, I "nationen namn!"
så jepp då ökar takten på arternas utdödende rejält och människan lär stryka med förr eller senare.

Du kan av "egen" erfarenhet? så? du är alltså kvinna?

Jag har upplevt problematisk förlossning på allt för nära håll.

Det finns mänskligt att döma ingen risk för att Jorden överbefolkas av svenskar.

Citat:
Fast vara utan sex gick ju jättebra enligt dig?
Blir inga problem alls, om alla avstår från sex.

Det behöver man inte - om det sköts ansvarsfullt.

Citat:
Vi har grav bostadsbrist i Sverige, så det är ytterligare ett skäl att vi ska ha aborträtt om du inte vill att spädbarn ska sova på gatorna.

Alternativen att minska inflödet och/eller öka bostadsbyggandet har alltså inte föresvävat Dig?

Citat:
Den frågan bör väl mer riktas mot dig.

Ja, det är jag. Nå?

Citat:
Ja, toppen, inte sant? Ska vi inte ta och tvångsproducera lite fler?

Lappri!

Citat:
Ja mycket kostigt att det gått/ går så oerhört bra för Sverige ekonomiskt, när S politisk bara har gjort fel.
USA ex med den typ av ekonomiskt politik som du gillar,,,,de har de ju sååååååååå mycket bättre!

Sveriges ekonomi bygger kortsiktigt på fallande värde på kronan, vilket leder till allt högre importkostnader. Det är en dramatisk utveckling neråt och sammanhänger delvis med minusräntan.

Citat:
Folket svalt, de låg och dog på Frankrikes gator, medan kungen och drottningen spenderade pengar på silkestrumpor, strutsplymer, palats och vattenkaskader till sig själv.
Så går det när man har en diktator som ges rätten bestämma över andra.

Nej, det var matbrist i Paris. I Frankrike var det inte svält. Gå inte på all revolutionär propaganda.

Citat:
Jo det var just vad man gjorde. Om det var sant eller inte, spelade ingen roll, det var ett utmärkt skäl, ta till.

"Kort efter 11 september-attackerna 2001 förklarade USA:s president George W Bush ett globalt "krig mot terrorismen". USA:s försvarsminister Donald Rumsfeld och biträdande försvarsminister Paul Wolfowitz ville ha en omedelbar attack mot Irak för påstådd inblandning i terrordåden."

Två personer ville det, men det är inte samma sak som att några officiella utredningar eller regeringsuttalanden påstod detsamma.

Citat:
Vad menar du med detta?

Precis vad det står - att i vår tid är kristna den mest förföljda religiösa gruppen.
Citera
2019-04-30, 18:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Har du sett hans program? Finns på tuben, intressant och läroveckande.

Ja, men att det är bra gjort betyder inte att prognosvärdet i alla delar faller ut.
Citera
2019-04-30, 19:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peaseblossom
För att kernfamiljen har för låg spridningshastighet.

Och för svag gemmenskap. Dom delar inget viktigt.

Bara Utspridnings fammiljen gör det, som har valfrändskap och rhizom.

Kärnfamiljen delar det biologiska släktskapet, ofta sammanfattat i uttrycket "Blod är tjockare än vatten", så jag påstår att Du har fel.
Citera
2019-04-30, 19:07
Medlem
Peaseblossoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Kärnfamiljen delar det biologiska släktskapet, ofta sammanfattat i uttrycket "Blod är tjockare än vatten", så jag påstår att Du har fel.

Utspridnings fammiljen delar det andliga släcktskapdet. Ofta sammanfattat i uttrykket ”Purpur är tjockare än blod”.

Funnes ej utspridnings fammiljer funnes ingen historiska ram för vanliga fammiljer att bildas o vi skulle ännu leva på gråttstadiet eller återgå dit, vilket just nu sker.

Jag postår att du har fel och att du bör tennka var du sår dina frön.
Citera
2019-04-30, 19:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Utspridnings fammiljen delar det andliga släcktskapdet. Ofta sammanfattat i uttrykket ”Purpur är tjockare än blod”.

Funnes ej utspridnings fammiljer funnes ingen historiska ram för vanliga fammiljer att bildas o vi skulle ännu leva på gråttstadiet eller återgå dit, vilket just nu sker.

Jag postår att du har fel och att du bör tennka var du sår dina frön.

Det har jag tänkt noga på.

Det tycks emellertid saknas evidens för att andligt släktskap kan ersätta de biologiska banden mellan moder-barn-fader. Allt tyder istället på att detta är den naturliga och starkaste familjegemenskapen.
Citera
2019-04-30, 19:25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, men att det är bra gjort betyder inte att prognosvärdet i alla delar faller ut.
Har du sett programmet?
Är din prognos bättre?
Citera
2019-04-30, 19:29
Medlem
Peaseblossoms avatar
Citat:
Det har jag tänkt noga på.

Det tycks emellertid saknas evidens för att andligt släktskap kan ersätta de biologiska banden mellan moder-barn-fader. Allt tyder istället på att detta är den naturliga och starkaste familjegemenskapen.

Men det anndliga slecktskapet är den kulturliga o dermed starkaste fammilje gemmenskapen.

Brister naturren kan kultur ta vid.

Ej tvärttom.
Citera
2019-04-30, 19:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Du har en speciell logik. I själva verket är det så att svensk är en etnisk bestämning och den kan inte övertas av invaderande makter - vare sig de kommer med vapen, eller med både vapen och flygande mattor.

För

Jag tror att Du behöver lära Dig skillnaderna på en stat och en nation. Etnicitetsbegreppet kan passa olika in i nationsbegreppet beroende på ett flertal omständigheter.

Hur jag letar så hittar jag inte några större engagemang hos honom i gruvdriften, tyngdpunkten ligger på bruksverksamhet, handel mm.

Eller tattare, som vi sa på Sveriges tid...

Du har verkligen ingen aning om vad Du pratar om. Ja, islam är en våldsideologi. Då och nu. Vissa etniciteter är klart överrepresenterade i gängkriminalitet. Någonsin hört om norsk maffia?

Så, vi skall ta Ditt ord för gott? Låt oss återkomma i denna fråga om fem-tio år. Kanske redan inför nästa val...

Du pratar om kloning, vilket är något annat än fortplantning.

Jag är gift, tackar som frågar. Nej, spermier och ägg var för sig har ett vagt värde.

Jag har upplevt problematisk förlossning på allt för nära håll.

Det finns mänskligt att döma ingen risk för att Jorden överbefolkas av svenskar.

Det behöver man inte - om det sköts ansvarsfullt.

Alternativen att minska inflödet och/eller öka bostadsbyggandet har alltså inte föresvävat Dig?

Ja, det är jag. Nå?

Lappri!

Sveriges ekonomi bygger kortsiktigt på fallande värde på kronan, vilket leder till allt högre importkostnader. Det är en dramatisk utveckling neråt och sammanhänger delvis med minusräntan.

Nej, det var matbrist i Paris. I Frankrike var det inte svält. Gå inte på all revolutionär propaganda.

Två personer ville det, men det är inte samma sak som att några officiella utredningar eller regeringsuttalanden påstod detsamma.

Precis vad det står - att i vår tid är kristna den mest förföljda religiösa gruppen.
Är det viktigt för dig att säga tattare?
Citera
2019-04-30, 19:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Har du sett programmet?
Är din prognos bättre?

Ja, Jag har ingen prognos - men jag är inte övertygad om att hans stämmer. Om den inte stämmer så kommer det att vara en hel del åtgärder som vi borde ha vidtagit som är för sent när vi märker att prognosen var fel.
Citera
2019-04-30, 19:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Men det anndliga slecktskapet är den kulturliga o dermed starkaste fammilje gemmenskapen.

Brister naturren kan kultur ta vid.

Ej tvärttom.

Skulle Du vilja presentera evidens för den uppfattnigen?
Citera
2019-04-30, 19:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Är det viktigt för dig att säga tattare?

Ja, därför att inom socialforskningen råder det delade meningar om ifall tattare i grunden är en social bestämning på en marginaliserad grupp, eller om det längre tillbaka har funnits en etnisk utgångspunkt. Begreppet resande tar enbart fast på ett socialt beteende och mörkar därmed en grundläggande fråga för att förstå gruppens sociala sammanhang. Ett osynliggörande av en kontrovers, kan man säga.
Citera
2019-04-30, 19:41
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, Jag har ingen prognos - men jag är inte övertygad om att hans stämmer. Om den inte stämmer så kommer det att vara en hel del åtgärder som vi borde ha vidtagit som är för sent när vi märker att prognosen var fel.
Att aborterna invandrare s foster efter nr tre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in