2019-04-30, 19:44
Medlem
Peaseblossoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Skulle Du vilja presentera evidens för den uppfattnigen?

Jo de kann ja gått göra. Vi sitter juh här o skriver?

Det skulle vi alldrig utan kristen högkulltur po medeltiden.

Do hade vi kannske varit fattiga som barnen i Afrika istellet.

Och do hade vi inte kunnat föda många barn. Eller for barnen illa.
Citera
2019-04-30, 19:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, därför att inom socialforskningen råder det delade meningar om ifall tattare i grunden är en social bestämning på en marginaliserad grupp, eller om det längre tillbaka har funnits en etnisk utgångspunkt. Begreppet resande tar enbart fast på ett socialt beteende och mörkar därmed en grundläggande fråga för att förstå gruppens sociala sammanhang. Ett osynliggörande av en kontrovers, kan man säga.
Okeej, samma med samer och romer?
Citera
2019-04-30, 19:52
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, därför att inom socialforskningen råder det delade meningar om ifall tattare i grunden är en social bestämning på en marginaliserad grupp, eller om det längre tillbaka har funnits en etnisk utgångspunkt. Begreppet resande tar enbart fast på ett socialt beteende och mörkar därmed en grundläggande fråga för att förstå gruppens sociala sammanhang. Ett osynliggörande av en kontrovers, kan man säga.
Och innan detta är löst framhäver du att använda ordet tattare. Kommer du be om ursäkt om det visar sig vara bara en exkluderande uppfattning.
Citera
2019-04-30, 20:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Att aborterna invandrare s foster efter nr tre?

Menar Du att abortera invandrares foster efter barn nummer tre?

Nej, jag är som bekant emot slentrianaborter. Men däremot borde vi för länge sedan ställt om västvärldens bistånd till att främst gå till preventivmedel i Afrika och Asien.

Citat:
Okeej, samma med samer och romer?

Samer är en tämligen väldefinierad grupp så där råder ingen tvekan, att sedan uttrycket lappar kommit ur modet är mindre viktigt, även om landskapet Lappland alltfort äger bestånd. Romer är ett problematiskt begrepp, särskilt som vänstern ändå använder uttrycket antiziganism, t ex om företagare som vill skydda sig mot stölder. Själva använder de tydligen olika begrepp, beroende på undergrupp, och Katarina Taikon använde begreppet zigenare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Katarina_Taikon

Att ändra gruppbegrepp över tid är inte så bra, ty det tyder dels på att man försöker "kvalitetshöja" genom namnbyte, dels att det riskerar missförstånd.

Citat:
Och innan detta är löst framhäver du att använda ordet tattare. Kommer du be om ursäkt om det visar sig vara bara en exkluderande uppfattning.

Ursäkt? För vad då? Att vi just nu inte vet hur vi skall tolka innebörden i uttrycket, fullt ut? Trams! Begreppet resande är därtill så diffust att det kan i språklig mening betyda allt från busspendlare till nomader.
Citera
2019-04-30, 20:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peaseblossom
Jo de kann ja gått göra. Vi sitter juh här o skriver?

Det skulle vi alldrig utan kristen högkulltur po medeltiden.

Do hade vi kannske varit fattiga som barnen i Afrika istellet.

Och do hade vi inte kunnat föda många barn. Eller for barnen illa.

Jag förstår. Tror jag.
Citera
2019-04-30, 20:20
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Menar Du att abortera invandrares foster efter barn nummer tre?

Nej, jag är som bekant emot slentrianaborter. Men däremot borde vi för länge sedan ställt om västvärldens bistånd till att främst gå till preventivmedel i Afrika och Asien.

Samer är en tämligen väldefinierad grupp så där råder ingen tvekan, att sedan uttrycket lappar kommit ur modet är mindre viktigt, även om landskapet Lappland alltfort äger bestånd. Romer är ett problematiskt begrepp, särskilt som vänstern ändå använder uttrycket antiziganism, t ex om företagare som vill skydda sig mot stölder. Själva använder de tydligen olika begrepp, beroende på undergrupp, och Katarina Taikon använde begreppet zigenare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Katarina_Taikon

Att ändra gruppbegrepp över tid är inte så bra, ty det tyder dels på att man försöker "kvalitetshöja" genom namnbyte, dels att det riskerar missförstånd.

Ursäkt? För vad då? Att vi just nu inte vet hur vi skall tolka innebörden i uttrycket, fullt ut? Trams! Begreppet resande är därtill så diffust att det kan i språklig mening betyda allt från busspendlare till nomader.
Det första Trumph gjorde var att förbjuda biståndspengar till någon som hade sexualundervisning.
Ett stort avbräck i arbetet i Afrika.

Tattare är även ett skällsord. Ett arbete kan vara tattigt gjort . Tattarbarn är ingen neutral benämning.
Citera
2019-04-30, 20:28
Medlem
Peaseblossoms avatar
Citat:
Jag förstår. Tror jag.

Du kenner till att mennskor i i-verlden skaffar ferre o ferre barn?

De e täcken.

På att andlig omstart behövvs. Utspridnings Fammiljer.
Citera
2019-04-30, 20:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det första Trumph gjorde var att förbjuda biståndspengar till någon som hade sexualundervisning.
Ett stort avbräck i arbetet i Afrika.

Ja, han gör en del dumt.

Citat:
Tattare är även ett skällsord. Ett arbete kan vara tattigt gjort . Tattarbarn är ingen neutral benämning.

Korrekt. Jag kan några till...

Man kan fundera på varför det inte finns motsvarande om valloner.
Citera
2019-04-30, 20:43
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Du menar väl ett embryoliv? Ett möjligen senare foster som kan bli ett barn om modern vill.
Så du tycker inte att ett embryo eller foster är en människa? Vad tillhör det då för art?
Citera
2019-04-30, 20:52
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ja, han gör en del dumt.
Men det är så att amerikansk sexualundervisning i Afrika ofta bara har handlat om att sprida den "heliga" rätten till abort, som av till exempel Planned Parenthood. Så det är kanske bara sådan sexualundervisning, som Trump har skrotat.

Citat:

Valloner hade ett gott rykte om sig som flitiga och intelligenta människor, så det är alltså en helt annan sak med dem. Och dessutom var det lätt för dem att gifta sig med svenskar och komma in i folkgemenskapen och bli fullt accepterade. Det har inte varit lika lätt för romer och resandefolket att göra det, så de fick stanna i utanförskapet.
Senast redigerad av Furienna 2019-04-30 kl. 21:00.
Citera
2019-04-30, 20:53
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, han gör en del dumt.

Valloner har aldrig setts som underklass.
Citera
2019-04-30, 20:57
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Så du tycker inte att ett embryo eller foster är en människa? Vad tillhör det då för art?
Det blir inte en människa förren fostret är fött.
Jag förstår inte varför du och några till inte vill ta det till er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in