Citat:
Ursprungligen postat av
GylleneUttern
Om vi antar att handelsmånaden har 20 dagar och att ett fondbyte innebär att man är utanför marknaden i två dagar (?) så borde detta generera ett tapp i avkastning om 10% över tid? För att minska tappet på detta antar jag att det är bra att utgå från ett snålt fondutbud för att generera färre köp/sälj? Kanske borde också fonder som tar längre tid att köpa/sälja väljas bort? Några andra uppslag på hur detta tapp kan minimeras?
Jag utgår från följande fondutbud i mitt upplägg (MOM AGGx @1:3:6:12):
Sverige (Småbolagsfond)
USA (Techfond)
Europa (Index)
Asien (Index)
Fastighet (Sverige)
Råvaror
Guld
Företagsobligationer
Långränta
Kortränta SEK
Kortränta EUR
Kortränta USD
Förslag på modifieringar (bantningar)?
Med ovanstående resonemang om tid utanför marknaden, bör jag köra en AGG2/3/4?
Mja, detta förutsätter att börsen alltid går bra när man är utanför marknaden. Riktigt så är inte fallet.
Annars ja, ett optimalt fondbyte tar 1 handelsdag, detta förutsätter då att båda dessa har "samma dag" vid handel. Detta påverkar saker och ting negativt och gör att vissa saker blir mer relevanta än andra.
Hur mycket detta påverkar går inte att svara på ännu. Preliminära tester visar dock att t ex AGG3 med en lookback på 1 månad blir mindre relevant än en AGG3 med en lookback på 3 månader just pga den större risken för fler byten vid en lookback på endast 1 månad.
Desto snålare grundurval man har desto större risk för "overfitting" dock. Du känner inte till framtiden trots allt. Om man dock utgår från något etablerat och väl diversifierat, säg en GB (Golden Butterfly), blir det dock något mindre overfitting skulle man kunna tänka sig.
En "GB x10" där man dubblar antalet tillgångar kan alltså utgöra en bra bas, här är ett ex på hur en grund i sådan skulle kunna se ut:
# Högre risk
Småbolag, Sverige
Fastigheter, norden
Fastigheter, global
USA, index
Asien, index (eller tillväxtmarknader)
# Medel
Kort ränta, USD
Guld/silver
# Lägre risk
Långa räntor
Korta räntor
Realränta
Ovan liknar dock ganska mycket den lista du gav.
Efter detta kan man givetvis spetsa till det med olika typer av 'edge'-fonder dvs saker som Teknik, Läkemedel, Finans och företagsobligationer. Det är ungefär så mitt egna grundurval ser ut och fungerar.
Tänk på att valutahandel är det som är absolut dyrast, kostar 0.5% för köp+sälj på t ex Avanza.