2019-01-04, 17:22
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olja
Kanske ger en mer rättvisande bild att använda sig av samma avrundning som källan för UNRATE? D.v.s. 1 decimal och då är UNRATE == MA12. Alternativt om det går att hitta en UNRATE-källa med 2 decimaler?

Glömde att siffrorna ges ut med bara en decimals noggrannhet, då håller vi oss till UNRATE == MA12. Tveksamt dock att trenden skulle vända, så kan nog ändå ses som en vändpunkt.
Citera
2019-01-04, 20:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Kan vara jag som avrundar fel, men jag tror minsann att Amerikanska UNRATE nu överstigit det glidande 12 månaders medelvärdet för första gången sen 2011 (?). 3.9 var Decembersiffran och medelvärdet är 3.89. Ytterst lite men ändå potentiellt illavarslande...

Mja, sedan september 2016. Det sker ett par felsignaler här och där under varje längre cykel, inga konstigheter egentligen. Under nuvarande längre period (sedan maj 2010) har det skett två av dessa felsignaler. November 2010 och september 2016.

Det är därför det är så viktigt att inte använda det som något definitivt värde för vad som händer utan bara som en typ av filter istället för att sätta på/av saker som MA eller vad man nu kan tänkas vilja göra.

Som någon annan skrev är inte alltid UNRATE endast kopplad till recession heller utan just nu finns det också en viss koppling med ökande av löner i USA vilket får fler att helt enkelt säga upp sig och söka nya arbeten. Samtidigt slog tillväxten av antal arbeten alla förväntningar i USA så det verkar finnas fler som söker ett bättre arbete (inte endast ett arbete öht).

Mycket möjligt att kombinationen av fler arbetsplatser + högre löner är det som gjort att UNRATE ökar och att denna ökning då snarare är att betrakta som positiv (om man nu gillar att spekulera).

Oavsett gör det lite, det är den längre trenden som är intressantare än vad som händer idag och imorgon. Återstår att se om handelssamtalen mellan Kina och USA (det som gör att börserna lyfter nu) faktiskt klarar av att bryta den trend vi sett de senaste 6-8 månaderna eller om det bara är en typ av dödsryck eller rentav en strategi från Trumps håll för att inte gå in i mellanvalet med en sur börs i ryggen. I regel brukar inte den här typen av dödsryck (eller potentiella sk "bull traps") bryta några längre trender på marknaderna.

Liknar annars väldigt mycket 2015/2016, då börsen backade runt 18%.
I nuvarande BEAR-period har börsen också backat runt 17%, den större skillnaden är att period A skedde under 8 månader och den nuvarande har endast skett under 4 månader.

Drawdowns för fonden SEB Sverige (som följer index ganska väl):
Kod:
+----------+----------+----------+---------------+----------+
|  Start   |   End    |  Length  | Recovery Time | Drawdown |
| Jun 2015 | Jan 2016 | 8 months | 11 months     | -16.92%  |
| Sep 2018 | Dec 2018 | 4 months |  -            | -16.78%  |
| Mar 2012 | May 2012 | 3 months | 6 months      | -8.58%   |
| Jun 2017 | Aug 2017 | 3 months | 1 month       | -6.37%   |
| Jun 2013 | Jun 2013 | 1 month  | 1 month       | -5.23%   |
| Nov 2017 | Mar 2018 | 5 months | 4 months      | -4.43%   |
| Jun 2014 | Sep 2014 | 4 months | 2 months      | -3.17%   |
| Jan 2014 | Jan 2014 | 1 month  | 1 month       | -1.95%   |
| Aug 2013 | Aug 2013 | 1 month  | 1 month       | -1.20%   |
Citera
2019-01-05, 12:28
Medlem
Nån som har lust att posta vilken strategi ni använder och hur det gick i procent 2018?
Slog ni index?
Citera
2019-01-05, 12:50
Medlem
Jag började i mitten av februari 2018 med en MOM+AGG3 @ 3m + UERATE + MA6 strategi. Mitt grundurval består av:
- Swedbank Robur Ny Teknik A
- Pacific Precious
- Danske Invest Select USD
- Nordea Rysslandsfond
- Länsförsäkringar Fastighetsfond A
- PLUS Mikrobolag Sverige Index
- Swedbank Robur Access Asien
- Länsförsäkringar USA Indexnära
- Swedbank Robur Access Mix
- AMF Räntefond Lång
- Spiltan Räntefond Sverige
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag
- Carnegie Corporate Bond A SEK

Vid årets slut var mitt resultat cirka -0.50%. Höjdpunkten var helt klart Swedbank Robur Ny Teknik som under första halvan av året gick väldigt bra. Besvikelsen blev att jag var investerad i Ryssland 3 olika gånger under året och varje gång gick det ner en hel del.
Citera
2019-01-05, 15:06
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Nån som har lust att posta vilken strategi ni använder och hur det gick i procent 2018?
Slog ni index?

Mom+Agg3 @6m lookback
Slog omsx30 med strax över 10%
Citera
2019-01-05, 15:44
Medlem
Jag har kört sedan augusti 2017 med en MOM+AGG3 @ 3m + UERATE + MA6 strategi. 2018 slutade på +3,32% vilket känns helt OK i förhållande till börsklimatet.

Urval:
- Pacific Precious A
- AMF Räntefond Lång
- Spiltan Högräntefond
- Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)
- PLUS Småbolag Sverige Index
Citera
2019-01-05, 18:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reyong
Jag började i mitten av februari 2018 med en MOM+AGG3 @ 3m + UERATE + MA6 strategi. Mitt grundurval består av:
- Pacific Precious
- Nordea Rysslandsfond
- PLUS Mikrobolag Sverige Index
- AMF Räntefond Lång
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag
- Carnegie Corporate Bond A SEK

Vid årets slut var mitt resultat cirka -0.50%. Höjdpunkten var helt klart Swedbank Robur Ny Teknik som under första halvan av året gick väldigt bra. Besvikelsen blev att jag var investerad i Ryssland 3 olika gånger under året och varje gång gick det ner en hel del.

Då vi nästintill sitter med samma saker och samma strategi är det konstigt att ditt år slutar på -0.50% när mitt år slutar på betydligt högre än så. Dock så var alla mina investeringar i Ryssland positiva, särskilt under början av sommaren (om jag minns rätt) då Ryssland utklassade alla andra tillgångar under ett par månader. Det är endast den sista perioden nu som Ryssland kommer att ha varit en negativ investering (men inte med mycket).

Du måste ha haft någon typ av extrem otur med timing eller så kör du inte UNRATE som överordnat filter för MA6 och gick således möjligtvis in för sent hela tiden?
Citera
2019-01-05, 18:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Jag har kört sedan augusti 2017 med en MOM+AGG3 @ 3m + UERATE + MA6 strategi. 2018 slutade på +3,32% vilket känns helt OK i förhållande till börsklimatet.

Urval:
- Pacific Precious A
- AMF Räntefond Lång
- Spiltan Högräntefond
- Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)

Sett till 12 månader har du, som mig, då slagit de flesta index i hela världen. Inte bara i Sverige utan alla dessa (orkar inte lista alla):

Kod:
+--------------------------------+---------+
|              NAMN              |   12M   |
| OMX Stockholm Small Cap GI     | 2.66%   |
| OSEBX Oslo                     | 0.46%   |
| DJ BRIC 50 India               | 0.20%   |
| OMX Nordic Small Cap SEK_GI    | -0.90%  |
| Handelsbanken Brasilien A1 SEK | -1.57%  |
| OMX Stockholm Mid Cap GI       | -2.27%  |
| Guld                           | -3.24%  |
| OMX Helsinki 25                | -4.68%  |
| DJ Russia GDR                  | -4.95%  |
| DJ USA                         | -7.46%  |
| OMX Stockholm PI               | -7.70%  |
| OMX Copenhagen 20              | -10.79% |
| DJ UK                          | -11.44% |
| Dow Jones U.S. Small-Cap Index | -11.87% |
| DJ World Index                 | -12.58% |
| DJ South Africa                | -13.35% |
| DJ Australia (U.S.$)           | -16.51% |
| Hang Seng                      | -16.63% |
| Nikkei                         | -16.78% |
| DAX                            | -18.23% |
| ---                            |         |
| MEDEL                          | -8.21   |

Så det är definitivt att betrakta som okej.
Citera
2019-01-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Då vi nästintill sitter med samma saker och samma strategi är det konstigt att ditt år slutar på -0.50% när mitt år slutar på betydligt högre än så. Dock så var alla mina investeringar i Ryssland positiva, särskilt under början av sommaren (om jag minns rätt) då Ryssland utklassade alla andra tillgångar under ett par månader. Det är endast den sista perioden nu som Ryssland kommer att ha varit en negativ investering (men inte med mycket).

Du måste ha haft någon typ av extrem otur med timing eller så kör du inte UNRATE som överordnat filter för MA6 och gick således möjligtvis in för sent hela tiden?
Vi kör samma strategi och grundurval, UNRATE är överordnat filter för MA6. Det som skiljer är att vi har olika dagar för byte då jag utför mina byten den 15:e varje månad och du utför dem i början av varje månad. Jag har följt dina månatliga rapporter och jag har märkt att våra innehav har skiljt en del på grund av olika datum för byte. Dessutom började jag som sagt i mitten av februari, så jag vet inte hur mycket avkastning jag missade under årets 45 första dagar.

Jag har även haft otur med min timing med Ryssland. Mellan februari till april hade jag Ryssland i mitt innehav och gick totalt -3%. Jag sålde precis efter den stora nedgången på ~10% så jag missade uppgången som följde därefter. Från juli till augusti var Ryssland tillbaka och resulterade då med -4%. Sedan kom Ryssland tillbaka i november och fram till slutet av året resulterade det i -7%. Jag har hela tiden köpt på toppen och sålt på botten. Så dina positiva investeringar med Ryssland har jag tyvärr inte fått ta del av.
Citera
2019-01-05, 23:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reyong
Vi kör samma strategi och grundurval, UNRATE är överordnat filter för MA6. Det som skiljer är att vi har olika dagar för byte då jag utför mina byten den 15:e varje månad och du utför dem i början av varje månad. Jag har följt dina månatliga rapporter och jag har märkt att våra innehav har skiljt en del på grund av olika datum för byte. Dessutom började jag som sagt i mitten av februari, så jag vet inte hur mycket avkastning jag missade under årets 45 första dagar.

Jag har även haft otur med min timing med Ryssland. Mellan februari till april hade jag Ryssland i mitt innehav och gick totalt -3%. Jag sålde precis efter den stora nedgången på ~10% så jag missade uppgången som följde därefter. Från juli till augusti var Ryssland tillbaka och resulterade då med -4%. Sedan kom Ryssland tillbaka i november och fram till slutet av året resulterade det i -7%. Jag har hela tiden köpt på toppen och sålt på botten. Så dina positiva investeringar med Ryssland har jag tyvärr inte fått ta del av.

Att du började först i februari kan förklara saken. Just januari och februari var ganska bra månader (jämfört med index) och gav 3-5% till vilket givetvis får effekt på resterande år. Din extrema icke-timing med Ryssland är dock skum, det måste varit på marginalen flera gånger att du gick in fel och sedan ut fel. Det är lite det som är risken med tillgångar som Ryssland, Latinamerika, Turkiet, Indien och andra mer "spännande" marknader. Har länge försökt föra in Latinamerika men alla backtester visar att risken blir för extrem då det då kan hända att man fastnar i både Latinamerika och Ryssland. Finns nästan inget backtest där det blir bra att blanda in för många av dessa "spännande" marknader.

Du slog dock de flesta index under året, så det är ju ingen katastrof. En typisk Flashback-portfölj med ett ganska obildat urval (indexfonder typ Sverige, USA, Global, Tillväxt) gick runt -5.5% under 2018. En 60/40 (Sverige, USA, Långa räntor, Korta räntor) gick runt -2.5% under 2018 osv. Ganska många strategier har mindre mysig avkastning för 2018, dock slår alla som det brukar skrivas om här index. MOM+AGG-varianterna sticker dock ut då många av dessa, och många av de som sitter med dem, har haft en positiv avkastning under året.
Citera
2019-01-06, 02:13
Medlem
Strategi:
MOM+AGG4 @ 6m + UNRATE

Urval:
- AMF Räntefond Lång
- Länsförsäkringar Global Indexnära
- Pacific Precious A

Resultat 2018
0.10%
Citera
2019-01-06, 20:00
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olja
Kanske ger en mer rättvisande bild att använda sig av samma avrundning som källan för UNRATE? D.v.s. 1 decimal och då är UNRATE == MA12. Alternativt om det går att hitta en UNRATE-källa med 2 decimaler?

Tror inte att det finns en källa med två decimaler. Källan jag använder är bls.gov. Oavsett vill man ha detta ganska grovt så att det inte blir dessa "edge cases"/massa brus.

Tidigare punkter för brus, t ex en del månader under år 1992-2000, var samtliga signaler där en avrundning till en decimal skulle gjort att UERATE == RATE. När det sedan gick över tiill att bli en mer tydlig signal signal var det inte längre på marginalen med endast två decimaler eller fler (år 2001). En liten felsignal innan dock i augusti år 2000, men sådant händer. MA12 + UERATE är knappast perfekt trots allt. Oavsett blir man av med en hel del brus om man avrundar MA12 till en decimal.

För att se detta gå till https://tradingview.com/chart/ och dra in UNRATE som symbol, applicera MA12 osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in