2019-06-01, 21:46
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FayWray
Detta kanske inte riktigt har i denna tråd att göra, men då jag sett att Pacific precious verkar finnas i mångas fondurval till en momentum-strategi så tycker jag det känns någorlunda relevant.
Då Pacific precious ämnar dubbla förvaltningsavgiften för fonden söker jag uppslag för liknande investeringar.
Handelsbanken råvarufond har jag sett nämnas i tråden på sina ställen. Har inte hunnit titta närmare på den, men jag misstänker att den inte riktigt är jämförbar med PP.
https://articles.finwire.com/FWF0035F92-forvaltaren-eric-strand-lamnar-fondbolaget-pacific-efter-hogre-avgift

Jag tänkte också ta upp det här. Det borde påverka valet av fond avsevärt men tyvärr är fonder för guld svåra och dyra, finns inte så mycket mer vettigt att köpa än PP?

ps. Kanske kan Avanza Trackers vara en ersättare, dock inga råvaror adderade ännu. ds
Senast redigerad av RonHoward 2019-06-01 kl. 22:01.
Citera
2019-06-02, 11:16
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Jag tänkte också ta upp det här. Det borde påverka valet av fond avsevärt men tyvärr är fonder för guld svåra och dyra, finns inte så mycket mer vettigt att köpa än PP?

ps. Kanske kan Avanza Trackers vara en ersättare, dock inga råvaror adderade ännu. ds

Vad jag kan se så är råvaror på gång hos Avanza: Trackers
Citera
2019-06-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Vad jag kan se så är råvaror på gång hos Avanza: Trackers

Det finns väl en guld-etf på Nordnet också, om jag inte minns fel. (Har aldrig köpt den så detta är ingen rekommendation.)
Citera
2019-06-02, 22:03
Medlem
RonHowards avatar
Om sinewave inte heller vet hur han ska göra så kommer åtminstone jag byta mot Guld Ava (har Avanza). Helt OK avgift och spread. Lite mera rörelser än PP men det får jag leva med.
Citera
2019-06-02, 22:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Om sinewave inte heller vet hur han ska göra så kommer åtminstone jag byta mot Guld Ava (har Avanza). Helt OK avgift och spread. Lite mera rörelser än PP men det får jag leva med.

Nuvarande tester visar att det inte finns något särskilt stort behov av guld/silver, men det gäller då en MOM+AGG-strategi. För andra strategier får man ta det som är näst billigast helt enkelt.

Jag skulle dock inte ta några förhastade beslut.
Det är i regel inte särskilt bråttom.
Citera
2019-06-03, 08:45
Medlem
lucifersatans avatar
Hur beräknas glidande medelvärde på t.ex. 10 månader? Finns det nån sida eller liknande? och är det vettigt att använda?
Citera
2019-06-03, 09:24
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nuvarande tester visar att det inte finns något särskilt stort behov av guld/silver, men det gäller då en MOM+AGG-strategi. För andra strategier får man ta det som är näst billigast helt enkelt.

Jag skulle dock inte ta några förhastade beslut.
Det är i regel inte särskilt bråttom.

Hej!

Vad menar du med "särskilt stort behov"? I strategin så står PP för 20% av innehavet, när det blir en högre avgift på PP så blir det ju dyrare att äga fonden och vinsten av hedgen blir mindre vid nedgångar.
Vad är näst billigast? Finns inte så många fonder att välja bland på varken Nordnet eller Avanza som korrelerar med guld eller ädelmetaller.
Citera
2019-06-03, 09:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Hej!

Vad menar du med "särskilt stort behov"? I strategin så står PP för 20% av innehavet, när det blir en högre avgift på PP så blir det ju dyrare att äga fonden och vinsten av hedgen blir mindre vid nedgångar.
Vad är näst billigast? Finns inte så många fonder att välja bland på varken Nordnet eller Avanza som korrelerar med guld eller ädelmetaller.

Ja, för en MOM+AGG-strategi.

"I strategin..." Jag tror att du pratar om någon annan strategi.
Certifikatet Guld AVA vore billigast, dock jobbigare att handla än en fond.
Citera
2019-06-03, 09:49
Medlem
Citat:

På vilket sätt är det jobbigare? Vilka nackdelar finns det med certifikat jämfört med en fond?
Citera
2019-06-03, 09:55
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fondmuppen
På vilket sätt är det jobbigare? Vilka nackdelar finns det med certifikat jämfört med en fond?

Att köpen inte sker på samma vis är jobbigare; det är jobbigare att mixa tillgångar.
Spreads är inte fast, kan diffa och man kan få sämre spreads i tid och otid.

Utöver det är det givetvis en diff när det kommer till motpartsrisk. En fond är trots allt skild förvaltaren, dvs om förvaltaren t ex går i konkurs påverkar det inte fonden. Inte riktigt så med ett certifikat.

Du får googla som alla andra. :)
Citera
2019-06-03, 16:51
Medlem
RonHowards avatar
Citat:

Hmm, jag förstår faktiskt inte fortfarande vad du menar tror jag.

Jag kör MOM+AGG-strategin, där står PP för 20% av innehavet just nu, dvs jag är investerad. Då avgiften ökar så torde den procentuella vinsten av strategin minska då tillgångslaget kostar mer?

"Nuvarande tester visar att det inte finns något särskilt stort behov av guld/silver, men det gäller då en MOM+AGG-strategi."

Menar du då att man inte bör ha med Guld/ädelmetaller i strategin över huvud taget? Min uppfattning är att det är en viktig hedge i strategin?
Citera
2019-06-03, 18:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Hmm, jag förstår faktiskt inte fortfarande vad du menar tror jag.

Jag kör MOM+AGG-strategin, där står PP för 20% av innehavet just nu, dvs jag är investerad. Då avgiften ökar så torde den procentuella vinsten av strategin minska då tillgångslaget kostar mer?

"Nuvarande tester visar att det inte finns något särskilt stort behov av guld/silver, men det gäller då en MOM+AGG-strategi."

Menar du då att man inte bör ha med Guld/ädelmetaller i strategin över huvud taget? Min uppfattning är att det är en viktig hedge i strategin?

Men i en MOM+AGG sitter man inte investerad under särskilt långa perioder i rena katastrofscenarion. Dvs lägen där guld blir relevant att hålla. Visst händer det, men...
Det går alltså inte att jämföra med att hålla tillgången i flera år i sträck.

Ja, det är vad jag menar.
En diversifierad korg av olika sorters räntor samt USD ser ut att vara något man bör föredra enligt de senaste testerna. Högst förmodligen för att ädelmetaller har en tendens att bli aktuella trots att vi inte befinner oss i någon kris. Har inte datan framför mig just nu (på resande fot).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in