Citat:
Ursprungligen postat av
framtidaledare
Tack för svar men fattar ingenting.
Är det ett kompisgäng som har gjort valutan för att vara snäll eller vad har de för egen vinning i det?
Som användaren ovan redan korrekt svarat så kan vem som helst bli en miner. Vet du hur ett torrentnätverk fungerar? När du laddar ner en film på TPB så är det någon/några på andra sidan som laddar upp den/tillhandahåller den.
Om din plånbok har 1BTC och du skickar denna till en adress, då måste en Bitcoin-klient hantera denna transaktion. I utbyte mot hanteringen av transaktionen så får grävaren behålla en mängd bitcoins (a.k.a. Bitcoin transaction fee). Om ingen körde en Bitcoin-klient, alltså om ingen fanns tillgänglig för att gräva så hade din transaktion stått stilla.
Det är därför väldigt attraktivt att bli en miner om man kan göra sig en hacka bara genom att låta sin dator stå påslagen. I dagens läge så är det dock inte värt för privatpersoner att minea just Bitcoin. Citera mig inte på det, men valutan har gått så pass långt att folk investerar hundrarusentals kronor i "mining-datorer", och särskilt Kina har hela stora serverhallar fullt med likadana datorer men självklart ännu kraftigare.
Om du köper en bitcoin och sparar den på Avanza/Binance/Annan exchange, då riskerar du att bli av med den om något händer med banken. Googla på "Mt. Gox bitcoin". Om du istället köper en Bitcoin på helt valfritt sätt men sedan skickar den vidare till en "Offline wallet" (Googla, t.ex. "Bitcoin Core"), då är den din för evigt.
Jag har en bärbar dator som är krypterad och som saknar nätverkskort. Den är inlåst i jaktskåpet och innehåller privata nycklar till alla mina plånböcker. Det enda som kan få mig att förlora bitcoinsen är om jag förlorar datorn. Om alla banker i världen rasar samman så har jag ändå kvar mina pengar. Nåja, teoretiskt sett så kan jag ju också bli av med pengarna om någon gissar mina privata nycklar.