2019-04-28, 22:02
  #25
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Det finns idag ungefär 180 olika valutor (papper- och myntvalutor).

Varför finns det egentligen ett behov av att ha kryptovalutor?
Varför finns det flera olika kryptovalutor?
Varför är Bitcoin bäst av dessa kryptovalutor?
Vad går att göra med kryptovalutor som inte går att göra med vanliga valutor?
1&4. Alla de valutor du nämner är centralt styrda, bitcoin är inte det, det är huvudpoängen som verkligen skiljer bitcoin från de andra. Du kan skicka pengar till någon på andra sidan världen på en minut, väldigt billigt. Inte gå genom banker och styra. Alla de valutor du nämner, hade det inte varit smidigt om det bara var 1?
2. För att vem som helst kan skapa de, och vem som helst kan bestämma att de ska ha värde genom att köpa de.
3. Bitcoin är inte bäst, Bitcoin var först och skapade teknologin för 10 år sedan, och är därför störst. Som med mycket annat här i världen är det enklare att behålla förstaplatsen än att ta förstaplatsen tack vare all publicitet man får för att man är först och störst.
Citera
2019-04-28, 22:02
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Det finns idag ungefär 180 olika valutor (papper- och myntvalutor).

Varför finns det egentligen ett behov av att ha kryptovalutor?
Varför finns det flera olika kryptovalutor?
Varför är Bitcoin bäst av dessa kryptovalutor?
Vad går att göra med kryptovalutor som inte går att göra med vanliga valutor?
Du kan köpa knark eller smuggla hem pengar till landet där mamma bor utan att det blir något problem i tullen osv. När vanliga puckon börjar förstå hur detta kan användas utan problem kommer nästa uppgång och värdet stiger ännu mer. Medelsvensson har just här och nu lärt sig använda swisch. Tar nog ett tag innan de får upp ögonen för digitalvaluta och förstår ens hur man köper valutan.
Det som talar emot är om svenskastaten nu när kronan faller börjar om med egen digitalvaluta med hög integritet eller hel anonymitet om 5 år...
Varför skulle staten gå med på detta? Staten börjar tröttna på bankerna och deras makt och banker kanske har gjort sitt i världen nu. Behövs bara ett modigt land som Sverige som sätter stenen i gungning. Sen kommer de som sitter i riksdagen där och då bli de som blir rikast i landet och tillhöra 1% av 1% i världen. Pengar styr och vore ju dumt att inte sätta in i systemet att rankingen ska vara att politiker är det viktigaste som finns för landet och vem skulle rösta ner ett sådant förslag, förutom någon i VP ^^
Då väntar spännande tider...
Underskatta inte detta. Det behöver väll bara stresstestas att det verkligen går att lita på systemet...
__________________
Senast redigerad av Malew 2019-04-28 kl. 22:13.
Citera
2019-04-28, 22:05
  #27
Medlem
Tack för kloka svar båda två! Jag fortsätter fråga...

Vem/vilka styr över Bitcoin?
Citera
2019-04-28, 22:13
  #28
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Tack för kloka svar båda två! Jag fortsätter fråga...

Vem/vilka styr över Bitcoin?
Är väl grävarna främst (bitcoin miners). Ska en ändring göras måste grävarna vara med på det. Det som majoriteten av grävarkapasiteten väljer är det som gäller. Den kapasitet du gräver i blir också då din "rösträtt". Är du storgrävare och gräver 0.1% av hela kedjan så har du alltså 0,1% av rösterna kan man säga.
Citera
2019-04-28, 22:15
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Är väl grävarna främst (bitcoin miners). Ska en ändring göras måste grävarna vara med på det. Det som majoriteten av grävarkapasiteten väljer är det som gäller. Den kapasitet du gräver i blir också då din "rösträtt". Är du storgrävare och gräver 0.1% av hela kedjan så har du alltså 0,1% av rösterna kan man säga.

Tack för svar men fattar ingenting.

Är det ett kompisgäng som har gjort valutan för att vara snäll eller vad har de för egen vinning i det?
Citera
2019-04-28, 22:22
  #30
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Tack för svar men fattar ingenting.

Är det ett kompisgäng som har gjort valutan för att vara snäll eller vad har de för egen vinning i det?
Finns så mycket info om bitcoin mining så är nog bättre att googla det än att jag ska försöka förklara det. Men vem som helst kan bli en miner/grävare, allt du gör är att bidra med processorkraft.

Vem som skrivit koden är det i princip ingen som vet, inte heller varför. Men den har växt snabbar än det var tänkt. När Visa och Mastercard stängde av Wikileaks bad skaparen de att inte använda bitcoins för donationer för att de ville att det skulle växa mer organiskt och hinna utvecklas mer, men wiki körde på och bitcoin exploderade för första gången.

Men det är helt öppen källkod, så alla kan leta efter hål i koden, om du menar att det skulle finnas någon bakdörr där en tredjepart plockar åt sig pengar.


edit: Du fick mig att googla lite om vilka de största grävarna är just nu, och 80% av grävarkraften ligger nu i Kina (billig el och billig elektronik), vilket är problematiskt eftersom landet är en toppstyrd diktatur.
__________________
Senast redigerad av AnOldBeginning 2019-04-28 kl. 22:28.
Citera
2019-04-28, 23:08
  #31
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Tack för svar men fattar ingenting.

Är det ett kompisgäng som har gjort valutan för att vara snäll eller vad har de för egen vinning i det?
Som användaren ovan redan korrekt svarat så kan vem som helst bli en miner. Vet du hur ett torrentnätverk fungerar? När du laddar ner en film på TPB så är det någon/några på andra sidan som laddar upp den/tillhandahåller den.

Om din plånbok har 1BTC och du skickar denna till en adress, då måste en Bitcoin-klient hantera denna transaktion. I utbyte mot hanteringen av transaktionen så får grävaren behålla en mängd bitcoins (a.k.a. Bitcoin transaction fee). Om ingen körde en Bitcoin-klient, alltså om ingen fanns tillgänglig för att gräva så hade din transaktion stått stilla.

Det är därför väldigt attraktivt att bli en miner om man kan göra sig en hacka bara genom att låta sin dator stå påslagen. I dagens läge så är det dock inte värt för privatpersoner att minea just Bitcoin. Citera mig inte på det, men valutan har gått så pass långt att folk investerar hundrarusentals kronor i "mining-datorer", och särskilt Kina har hela stora serverhallar fullt med likadana datorer men självklart ännu kraftigare.

Om du köper en bitcoin och sparar den på Avanza/Binance/Annan exchange, då riskerar du att bli av med den om något händer med banken. Googla på "Mt. Gox bitcoin". Om du istället köper en Bitcoin på helt valfritt sätt men sedan skickar den vidare till en "Offline wallet" (Googla, t.ex. "Bitcoin Core"), då är den din för evigt.

Jag har en bärbar dator som är krypterad och som saknar nätverkskort. Den är inlåst i jaktskåpet och innehåller privata nycklar till alla mina plånböcker. Det enda som kan få mig att förlora bitcoinsen är om jag förlorar datorn. Om alla banker i världen rasar samman så har jag ändå kvar mina pengar. Nåja, teoretiskt sett så kan jag ju också bli av med pengarna om någon gissar mina privata nycklar.
Citera
2019-04-29, 00:29
  #32
Medlem
Det är mycket snack om Bob's 4y cycle nu. Just därför kommer det inte bli fyra år. Tjurrusningen kan mycket väl redan varit innan 3:e året startar eller komma långt senare. Det tog 4 år för att ingen var beredd på det.

Men det ser lovande ut för den som kan stoppa undan. Häftigt är iaf att det är så vansinnigt stabilt och det är en skön känsla att inte sitta i en banks system när man skickar.
__________________
Senast redigerad av Mxa2591 2019-04-29 kl. 00:31.
Citera
2019-04-29, 00:40
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRRaul
Det är ingen person eller företag som äger BTC jämfört med andra coins/token, så dom kan ju ändra vad som helst.



"Not Your Keys Not Your BTC" Vitsen med BTC är ju att komma bort från korrupta banker.
Jag tror nog 99.9% köper bitcoin bara för spekulation. Då länge de inte blir bedragna spelar det ingen roll om de ligger på en bank. Om man inte vet hur man ska spara sina btc säkert på datorn är det även det bättre valet.
Citera
2019-05-01, 13:31
  #34
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Som användaren ovan redan korrekt svarat så kan vem som helst bli en miner. Vet du hur ett torrentnätverk fungerar? När du laddar ner en film på TPB så är det någon/några på andra sidan som laddar upp den/tillhandahåller den.

Om din plånbok har 1BTC och du skickar denna till en adress, då måste en Bitcoin-klient hantera denna transaktion. I utbyte mot hanteringen av transaktionen så får grävaren behålla en mängd bitcoins (a.k.a. Bitcoin transaction fee). Om ingen körde en Bitcoin-klient, alltså om ingen fanns tillgänglig för att gräva så hade din transaktion stått stilla.

Det är därför väldigt attraktivt att bli en miner om man kan göra sig en hacka bara genom att låta sin dator stå påslagen. I dagens läge så är det dock inte värt för privatpersoner att minea just Bitcoin. Citera mig inte på det, men valutan har gått så pass långt att folk investerar hundrarusentals kronor i "mining-datorer", och särskilt Kina har hela stora serverhallar fullt med likadana datorer men självklart ännu kraftigare.

Om du köper en bitcoin och sparar den på Avanza/Binance/Annan exchange, då riskerar du att bli av med den om något händer med banken. Googla på "Mt. Gox bitcoin". Om du istället köper en Bitcoin på helt valfritt sätt men sedan skickar den vidare till en "Offline wallet" (Googla, t.ex. "Bitcoin Core"), då är den din för evigt.

Jag har en bärbar dator som är krypterad och som saknar nätverkskort. Den är inlåst i jaktskåpet och innehåller privata nycklar till alla mina plånböcker. Det enda som kan få mig att förlora bitcoinsen är om jag förlorar datorn. Om alla banker i världen rasar samman så har jag ändå kvar mina pengar. Nåja, teoretiskt sett så kan jag ju också bli av med pengarna om någon gissar mina privata nycklar.

Varför förvara grejerna bara på en ända hårddisk? Tänk om nått händer med den. Du säkrar upp det genom att kryptera filerna och sedan slänger upp det på nån molntjänst. Även om någon skulle lyckas komma åt filerna så kommer dom inte lyckas avkryptera dem.
Citera
2019-05-01, 15:03
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Jag har en bärbar dator som är krypterad och som saknar nätverkskort. Den är inlåst i jaktskåpet och innehåller privata nycklar till alla mina plånböcker. Det enda som kan få mig att förlora bitcoinsen är om jag förlorar datorn.

Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Varför förvara grejerna bara på en ända hårddisk? Tänk om nått händer med den. Du säkrar upp det genom att kryptera filerna och sedan slänger upp det på nån molntjänst. Även om någon skulle lyckas komma åt filerna så kommer dom inte lyckas avkryptera dem.

Jag föredrar en hard wallet/cold storage, typ Ledger Nano S eller Trezor.

Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Jag tror nog 99.9% köper bitcoin bara för spekulation. Då länge de inte blir bedragna spelar det ingen roll om de ligger på en bank. Om man inte vet hur man ska spara sina btc säkert på datorn är det även det bättre valet.

Jo det vet Jag, men varför chansa när man vet hur korrupta bankerna är, och om dom får för sig att man har fel politisk åsikt eller att dom tror att man begått ett brott eller dyligt så kan dom bara låsa pengarna om dom vill.
Och kan man handla med cert, så kan man nog fixa en hard wallet.
__________________
Senast redigerad av MRRaul 2019-05-01 kl. 15:16.
Citera
2019-05-01, 15:09
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Kör på avanza där det finns bitcoin certifikat. Annars tror jag coinbase är den med mest street cred om du vill köpa riktiga bitcoins (vilket jag rekomenderar).

Dock så är poängen med crypto att du skall ha dom själv i en egen wallet. Har du dom på en exchange så är dom tekniskt inte dina, då du inte har tillgång till nycklarna utan dom tillhör exchangen.

Men använd exchange för att köpa, sedan skickar du dem till valfri wallet, inga problem.

Mongo. du köper inte btc hos en jävla bank.

Du köper btc på coinbase, binance eller localbitcoins.

efter det skaffar du en ledger( cold storage)

sen låter du skiten vara i 5-10 år.

alt så öppnar du en long på bitmex, bitfinex, bybit eller liknande.

Köpa bitcoin av en jävla bank, spö ska du ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in