2019-04-28, 13:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Men hur ska de kunna sälja det till väljarna?” Man kan också vända på frågan: Hur ska de kunna fortsätta sälja lögner till väljarna?

Att AT står och ler och rabblar floskler är absurt bortom all rimlighet. Frågan är om hon är så verklighetsfrånvänd att hon verkligen tror på det hon säger. Eller om hon tror att fortsatta lögner kommer att fungera? Bägge alternativen är närmast patologiska.
Jag tror att Upton Sinclair's ord gäller även i detta fallet.
It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.
Citera
2019-04-28, 13:22
Medlem
Vobblers avatar
Aftonhoran och Expressen verkar ha startat någon tävling för att se hur många dömda blattar de kan hänga ut per dag. Har båda blaskorna sparkat sina vitpixlare, eller vad är det frågan om?
Citera
2019-04-28, 13:26
Medlem
Citat:
Detta är symtomatiskt för svensk politik och svenska medier. Och problemet är olösligt utan radikala åtgärder. AT pratar i nästan sju minuter UTAN att säga någonting annat än banala självklarheter och floskler. Såhär är det hela tiden med nästintill alla politiker och nästintill alla medier.

Det är ett gigantiskt kompetensproblem där makthavare och journalister INTE kan någonting annat än att skapa ord, ord, ord i en aldrig sinande ström. Men INGEN substans.
Man kanske skulle kunna kalla dem för en egen ordklass... Den femtielfte deklinationens verbala lyte och mindfuck. Eller med Robert Reichs benämning: symbolic analysts. Nu när jag tänker på det är det en smula dubbeltydigt: symboliska analytiker eller symbolanalytiker.

Jag panorerar snabbt Asylsvenskans förstasida i nätupplagan, en artikel som tycks innehålla en intervju med författaren Robert Menasse. Rubrik:

EU-valet 2019: Robert Menasse vill göra Auschwitz till huvudstad

Buskisjournalistik. Över till Svenska Dagbrottets ledarsida:

Dags för Mexiko i EU?

O-kay...

Men det finns också Lars Åberg, med en reflektion från Tokyo:

Citat:
Bakom den japanska artigheten och frånvaron av fimpar på trottoarerna finns en historia av umbäranden och auktoritär disciplinering. Våra egna erfarenheter ledde till en kort period av exceptionalism med välfärdssystem och ökat svängrum för individen.

När jag går runt i Stockholm undrar jag varför detta håller på att slarvas bort. Under de fyra och ett halvt år som gått sedan jag flyttade hit har staden blivit skräpigare och på något vis sämre omhändertagen; det är en påtaglig förändring som syns i hörnen och i detaljerna. Folk jag känner har slutat åka tunnelbana för att den känns otrygg. Arbete som borde utföras i ett välordnat samhälle blir inte gjort. Det mesta är någon annans fel.
Citera
2019-04-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror att Upton Sinclair's ord gäller även i detta fallet.
It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.
Helt klart är det så, men även Carl Sagans förklaring till folks vilja att leva med lögnen kan ha sin gilltighet:
"One of the saddest lessons of history is this: If we've been bamboozled long enough, we tend to reject any evidence of the bamboozle. We're no longer interested in finding out the truth. The bamboozle has captured us. It's simply too painful to acknowledge, even to ourselves, that we've been taken. Once you give a charlatan power over you, you almost never get it back."
Carl Sagan
Citera
2019-04-28, 13:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Men hur ska de kunna sälja det till väljarna?” Man kan också vända på frågan: Hur ska de kunna fortsätta sälja lögner till väljarna?

Att AT står och ler och rabblar floskler är absurt bortom all rimlighet. Frågan är om hon är så verklighetsfrånvänd att hon verkligen tror på det hon säger. Eller om hon tror att fortsatta lögner kommer att fungera? Bägge alternativen är närmast patologiska.
Alice Teodorescu lurar ingen. Hon gör politisk karriär nu, och de som redan röstar M kommer fortsätta med det i vilket fall som helst. Jag kan till och med tänka mig att det är detta vissa av dem vill höra. Att hon lever i ett parallellt universum kan ingen annan klandras för. Hon skulle kunna säga att alla invandrare har precis lika goda förutsättningar som hon att bli redaktör på en stor svensk tidning, eller att alla invandrare bara behöver en liten knuff i rätt riktning för att bli produktiva medborgare. Nästan ingen invandrare lyssnar ändå på henne. De som gör det är svenska liberaler som tror på sådant strunt som "frihet under ansvar" i ett Sverige där inget sådant funkar.
Citera
2019-04-28, 13:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Blickar vi bakåt så långt vi kan så har det redan från mesolitisk tid varit folket som förändrat samhället efter önskad riktning. De ledare vi haft har styrt för stunden, möjligen inspirerat, men inte förändrat något. Kristnandet var ett folkligt projekt, inte styrt uppifrån. De första munkarna, prästerna och missionärerna var återvändande från England. Det administrativa bygget gjordes genom att lägga till i redan gamla beprövade folkliga sätt. Så har det varit fram till idag. Och då mångkulturen är utifrån kommande, påtvingat och icke folkligt kan det inte fungera. Det vi ser nu är en folklig uppbyggnad av ny media och underhållning. Bara en sådan sak som att fria tider har över 1 miljon unika läsare säger en hel del. Allt fler förstår betydelsen av att sponsra alternativ media. Vidare börjar fler och fler betala försäkringar för att garanteras snabb vård. Samt mycket mer. Samhällsförändringen och upprättandet av ett nytt samhällskontrakt sker sakta och osynligt, men blir märkbar över tid.
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Alice Teodorescu lurar ingen. Hon gör politisk karriär nu, och de som redan röstar M kommer fortsätta med det i vilket fall som helst. Jag kan till och med tänka mig att det är detta vissa av dem vill höra. Att hon lever i ett parallellt universum kan ingen annan klandras för. Hon skulle kunna säga att alla invandrare har precis lika goda förutsättningar som hon att bli redaktör på en stor svensk tidning, eller att alla invandrare bara behöver en liten knuff i rätt riktning för att bli produktiva medborgare. Nästan ingen invandrare lyssnar ändå på henne. De som gör det är svenska liberaler som tror på sådant strunt som "frihet under ansvar" i ett Sverige där inget sådant funkar.
Det här passar bra ihop med Lars Åbergs reflektion i Kinuskis inlägg ovan. Vi slarvar bort de samhällsfunktioner som vi betalar för. Vi anpassar oss lydigt och köper försäkringar som inte borde behövas samtidigt som vi betalar skatt. Och så vidare. ”Det ömsesidiga omhändertagandet tunnas ut.

Och under tiden leker den härskande ordklassen (tack Kinuski) med sina ord, ord, ord som vi slutade bry oss om för länge sen. Vi blir ”bekväma letargifundamentalister” som Lars Åberg kallar det.
Citera
2019-04-28, 14:07
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Man kanske skulle kunna kalla dem för en egen ordklass... Den femtielfte deklinationens verbala lyte och mindfuck. Eller med Robert Reichs benämning: symbolic analysts. Nu när jag tänker på det är det en smula dubbeltydigt: symboliska analytiker eller symbolanalytiker.

Jag panorerar snabbt Asylsvenskans förstasida i nätupplagan, en artikel som tycks innehålla en intervju med författaren Robert Menasse. Rubrik:

EU-valet 2019: Robert Menasse vill göra Auschwitz till huvudstad

Buskisjournalistik. Över till Svenska Dagbrottets ledarsida:

Dags för Mexiko i EU?

O-kay...

Men det finns också Lars Åberg, med en reflektion från Tokyo:

Eller så kallar man dom för komplexa ignoranter. Fulla av världsfrånvända och komplicerade tankar som saknar bäring i den objektiva verkligheten.

De manifesterar ett slags pre-Keplerska geo/egocentriska epicykliska tankar av skruvade och överkomplicerade hypoteser realiserade i en dåligt inställd verklighetsmottagare och sändare - dock främst som sändare av ofalsifierbart vagt dravel.

Angående Tokyo/Japan. Ja det är onekligen deprimerande att dimpa ner hemma i det sunkiga, pretentiösa, självgoda och självupptagna Svärje efter varje resa till Nordostasien, Norge och Finland.

Citera
2019-04-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Helt klart är det så, men även Carl Sagans förklaring till folks vilja att leva med lögnen kan ha sin gilltighet:
"One of the saddest lessons of history is this: If we've been bamboozled long enough, we tend to reject any evidence of the bamboozle. We're no longer interested in finding out the truth. The bamboozle has captured us. It's simply too painful to acknowledge, even to ourselves, that we've been taken. Once you give a charlatan power over you, you almost never get it back."
Carl Sagan

Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Eller så kallar man dom för komplexa ignoranter. Fulla av världsfrånvända och komplicerade tankar som saknar bäring i den objektiva verkligheten.
[...]
Angående Tokyo/Japan. Ja det är onekligen deprimerande att dimpa ner hemma i det sunkiga, pretentiösa, självgoda och självupptagna Svärje efter varje resa till Nordostasien, Norge och Finland.

Vilket snuddar vid självbilden. Chris Forsne:

Den svenska självbilden

Citat:
Idag har vi en ohelig allians mellan politiker och media i försöket att lansera 16-åriga Greta Thunberg som en ny svensk exportvara. Allt för Sverigebilden. Ambassaden i Paris, visar åter på sitt goda omdöme och gör t o m twitterreklam för Gretalitteratur.

Men det är också media, politiker och tjänstemän som de senaste åren närmast desperat gått samman för att tiga ihjäl, stämpla – eller förneka att Den svenska modellen tillhör det förflutna. Att vi idag har Europas näst högsta våldtäktsstatistik, att vi ligger i internationella toppligan när det gäller skjutningar, att den svenska kronan störtdyker gentemot dollarn och euron.

Citat:
Självbilden säger att vi fortfarande ska lära ut feminism, att vi ska ta hand om all världens lidande, vi kan ta emot Europas per capita största invandring från muslimska länder på kort tid utan att det får allvarliga samhällskonsekvenser…

Citat:
Vi har ett tungt arv att bära. Arvet av det perfekta landet, av att ha varit – inte längre vara – världens mest moderna land. Men om vi gått fel? Att vi i vårt högmod fattat, eller undvikit att fatta, en rad beslut som nu påverkar vår ställning som modell och föregångare för alla andra. Hur skulle vi, med en så lång uppåtkurva, kunna erkänna att det finns ett fall? Även för Sverige.

https://ledarsidorna.se/2019/04/den-...a-sjalvbilden/

Självbilden kommer att bli en annan när folket gradvis byts ut. I det mångkulturella ormboet är det väl flera självbilder, och bilden av den andre inte minst, i en salig blandning.
Citera
2019-04-28, 14:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Det här passar bra ihop med Lars Åbergs reflektion i Kinuskis inlägg ovan. Vi slarvar bort de samhällsfunktioner som vi betalar för. Vi anpassar oss lydigt och köper försäkringar som inte borde behövas samtidigt som vi betalar skatt. Och så vidare. ”Det ömsesidiga omhändertagandet tunnas ut.

Och under tiden leker den härskande ordklassen (tack Kinuski) med sina ord, ord, ord som vi slutade bry oss om för länge sen. Vi blir ”bekväma letargifundamentalister” som Lars Åberg kallar det.

Visst, vi betalar försäkringar och sådant för en viss nivå av service trots att vi genom skatten borde ha fått den, men detta kommer successivt att ersätta den gamla modellen. Det här är en ny marknad som växer fram idag. Allt fler aktörer erbjuder privatpersoner och arbetsgivare ingångar till kortare kö i bostadskön, gräddfil till tandläkare eller läkare för att inte tala om den växande sektorn vaktbolag. Dessa mäktiga aktörer kommer kräva att skatten inte blir för hög så att folk och arbetsgivare kan betala dessa försäkringar.

Såsom jag nämnde finns det ju inte någon vinst på längre sikt med folk som inte bidrar. Det är emot alla lagar om hur stabila samhällen byggs upp. Naturen finner sin egen lösning som man sa i filmen Jurassic Park. På kort sikt vinner kanske vissa på att delta i det välfärdsindustriella komplexet, men till slut så imploderar en sådan företeelse. Det säger sig självt. Exempelvis har det kommunala utjämningssystemet snart ätit upp sig självt. Ja, alla områden har tömts på resurser för att hålla myten om mångkulturen vid liv.

Beakta att antirasister och fantaster av mångkultur själva lever i strikt vita miljöer och arbetar inom vita verksamheter. De lever verkligen inte som de lär. I och med det så kommer de inte vara motståndare för det nya som växer fram eftersom de bara tänker på sin egen trygghet. Ja jag tror de kommer att vara i framkant för en sådan utveckling.
Citera
2019-04-28, 15:04
Medlem
Apropå det som diskuterats flitigt i tråden senaste dygnet om medias ansvar och självinsikt så är Expressen kultur inne på samma tema. Artikeln handlar om medias hantering av den bostadstrixande moderate riksdagsledamoten.

Citat:
Jag har hört en del klaga över att journalister silar*mygg och sväljer kameler när det blir stort fokus på kvittogranskningar. Det är svårare att beskriva komplicerade systemfel i stat, landsting och kommun – som kostar skattebetalarna miljarder – medan vi river upp himmel och jord för 158 000 kronor i felaktiga utbetalningar till en enskild riksdagsledamot.

Journalistiken måste rymma båda dessa genrer. Och jag skulle gärna se ännu mer granskning av systemfelen och sakpolitiken.

Men värdet av avslöjanden kan inte bara bedömas i storleken på summorna som använts till fel saker. Kvittojournalistiken blir ett slags moraliskt test av våra folkvalda.*Vågar vi lägga omsorgen om barn och gamla i era händer? Kan vi lita på att ni strävar efter att skapa det bästa möjliga samhället, och inte låter er korrumperas?*

Men se där, ett moraliskt test av våra folkvalda i syfte att säkerställa att de strävar efter att skapa det bästa möjliga samhället. Inte mig emot!

Frågan inställer sig dock omedelbart var denna omsorg från media kring samhällsbygget har hållit hus under alla år av hög invandring med den gradvisa och på senare tid eskalerande samhällsförsämringen som tydlig följd? Vem har ställt politikerna inför ett moraliskt test kring invandringen? Vem har påtalat det moraliskt felaktiga i att försumma svenskarnas intressen till förmån för icke-svenskars intressen?

En och annan i MSM har förvisso konstaterat under senare tid att invandringen är dysfunktionell (dock enbart på grund av att "integrationen" fallerat) men den här moraliska aspekten visavi svenska politikers behandling av det svenska folk de är sätta att styra är sorgligt frånvarande i debatten.

Men nog inser media självt vilken stor påverkan de har på samhällsutvecklingen och den tidigare i tråden konstaterade rädslan för ett ansvarsutkrävande kommer nog bli allt mer påtaglig i takt med det mångkulturella samhällsförfallet.

https://www.expressen.se/nyheter/kvi...ags-moraltest/
Citera
2019-04-28, 15:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Visst, vi betalar försäkringar och sådant för en viss nivå av service trots att vi genom skatten borde ha fått den, men detta kommer successivt att ersätta den gamla modellen. Det här är en ny marknad som växer fram idag. Allt fler aktörer erbjuder privatpersoner och arbetsgivare ingångar till kortare kö i bostadskön, gräddfil till tandläkare eller läkare för att inte tala om den växande sektorn vaktbolag. Dessa mäktiga aktörer kommer kräva att skatten inte blir för hög så att folk och arbetsgivare kan betala dessa försäkringar.

Såsom jag nämnde finns det ju inte någon vinst på längre sikt med folk som inte bidrar. Det är emot alla lagar om hur stabila samhällen byggs upp. Naturen finner sin egen lösning som man sa i filmen Jurassic Park. På kort sikt vinner kanske vissa på att delta i det välfärdsindustriella komplexet, men till slut så imploderar en sådan företeelse. Det säger sig självt. Exempelvis har det kommunala utjämningssystemet snart ätit upp sig självt. Ja, alla områden har tömts på resurser för att hålla myten om mångkulturen vid liv.

Beakta att antirasister och fantaster av mångkultur själva lever i strikt vita miljöer och arbetar inom vita verksamheter. De lever verkligen inte som de lär. I och med det så kommer de inte vara motståndare för det nya som växer fram eftersom de bara tänker på sin egen trygghet. Ja jag tror de kommer att vara i framkant för en sådan utveckling.
Det finns många spekulationer om vad som driver fram mångkulturen och den oundvikliga kollapsen av välfärdsstaten. Jag tror att du just har gett förklaringen: De som har råd och saknar samvete vill ha denna utveckling. Därför ges utvecklingen legitimitet och därför finns det inget mediakrig att tala om. Vi går mot ett utpräglat elitstyre, fascism, och de samvetslösa med pengar vill ha det så.
Citera
2019-04-28, 15:21
Medlem
fasligts avatar
Det var ett tag sedan nu som kaosliberalernas våta dröm om att krossa välfärdsstaten medelst massinvandring var på tapeten. Nåväl, här är ämnet på nytt aktuellt. Widar Andersson har synpunkter på det skvatt galna Centerpartiet med den lika bred- som glappkäftade Lööf vid rodret. Nej, fru Lööf, försämrad arbetsrätt för svenskar leder inte det miljonhövdade etniska prekariatet till anställningsbarhet.
Dagens upplaga av Centerpartiet i rikspolitiken är inget som jag direkt faller i farstun för. Partiets nuvarande attityd och ledarskap är alltför aktivistiskt och polariserande för att väcka mina politiska lustar.
[...]
I den vildvuxna aktivistdebatten om den arbetsrättsliga utredningens direktiv propagerar flera centerpartister för att sämre anställningstrygghet kommer att leda till en bättre integration på arbetsmarknaden; underlätta för de som idag står långt bort från arbetsmarknaden att ta ett kliv in i den anställningsbara delen av arbetskraften.

Att förbättra integrationen är förvisso en kärnuppgift i samhället. Men det är i det stora hela verklighetsfrämmande att hävda att Lagen om anställningsskydd står i vägen för utrikes födda som vill in på arbetsmarknaden.

Ute i verkligheterna är det ju så att den som har lämpliga kunskaper och färdigheter inte har några större problem att få ett arbete. Det råder arbetskraftsbrist inom flera yrken och på många arbetsplatser. Huvudspåret i verkligheterna är inte att arbetsgivarna i allmänhet går och väntar på att regeringen och Centerpartiet ska göra det enklare att sparka en gammelsvensk för att ta in en nysvensk.
[...]
Vi lever i ett föränderligt samhälle. Saker och ting behöver justeras från och till.

Sakligt och politiskt är det dock helt på tok att argumentera för att försämrad trygghet för människor i breda LO-yrken krävs för att invandrare ska få jobb. Så hänger det inte ihop. Centern har irrat sig fram till aktivismens stup.
https://www.folkbladet.se/opinion/en...om6046304.aspx

Kanske börjar den glupska Sverigefientliga globalisthyndan Lööf gapa så stort att det osmakliga maginnehållet blir tillgängligt för gemene man att skåda och vämjas över?

Inte bara arbetsrätten bör, enligt Andersson, värnas mot globalistisk migrationsaktivism. Rättsväsendet behöver armeringsförstärkas och vansinniga föreställningar om utländska våldsverkares potentiellt lyckosamma svenskhet städas ut. Gärna med rotborste och lut vad mig anbelangar.

Ämnet är våldtäktssomaliern som levt kriminellt i Sverige så pass länge att Högsta Domstolen kom fram till att vederbörande inte kunde dömas till utvisning till det hemland han rätteligen borde bebo.
Kriminaliteten har förändrats och förgrovats på senare tid. Det svenska påföljdssystemet har visat sig som allra mest naket och vekt när det gäller kriminalitet kopplat till terror och till mord i gängrelaterade miljöer. Politikerna är i full färd med att försöka springa i kapp.

Brottsbalken utvecklas således i ett samspel mellan verkligheterna och lagstiftarna. En del av dessa samspelande verkligheter utgörs av hur domstolarna tolkar lagarna i sina domslut.

Tidigare i veckan satte Högsta domstolen ned foten i ett på goda grunder uppmärksammat fall. En somalisk man med ett småkriminellt förflutet begick sommaren 2018 en våldtäkt mot en för honom obekant och sovande kvinna i Linköping.

Tings- och hovrätten dömde mannen - utöver ett uppseendeväckande lågt fängelsestraff på 20 månader - till utvisning från Sverige i tio år. Högsta domstolen upphävde utvisningen med hänvisning till "synnerliga skäl": Mannen talade "förhållandevis bra svenska", hade bott i Sverige i drygt 8 år och "räknade med en svensk framtid."

Högsta domstolen var inte enig. Två av fem justitieråd ville att mannen skulle utvisas. Jag är enig med opponenterna. Regeringen och riksdagen behöver gripa in och rätta till lagstiftningen. Att tala "förhållandevis bra svenska" kan inte vara ett synnerligt skäl för en utländsk våldtäktsman att undslippa utvisning till sitt hemland.

Domen är högst besynnerlig och kan ställa till mycket skada i samhället om den tillåts bli praxisbildande för hur domstolar framöver ska hantera liknande fall. Regeringen har synnerligt starka skäl att agera.
https://www.folkbladet.se/opinion/sy...om6041328.aspx

Det tråkiga är bara att regeringen, innehållandes Miljöpartiet och med Centern och Liberalerna som aktiva stödhjul samt Vänsterpartiet i logen med bödelsyxan i beredskap, inte har minsta incitament att försöka sig på någon åtstramning av utlänningars bekvämlighet och rörelsefrihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in