2019-04-27, 08:41
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive

Då jordens huvudsakliga växthusgas är CO2, och det är den som håller jorden varm, och ö.h.t. gör att nätterna på jorden inte blir lika kalla som en vinterdag, så går det väl utmärkt att påstå att "om vi släpper ut för mycket CO2 så blir jorden för varm"?

Du kan väl hålla dig till sanningen som är att vattenånga är den huvudsakliga växthusgasen på jorden. CO2 är en av flera gaser som med olika fysikaliska fenomen håller temperaturen på jorden.

Typ klimatologi 101
Citera
2019-04-27, 08:41
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Lustigt hur du väljer vetenskap som bara passar dina åsikter.

Sedan har det kommit andra åsikter men dessa får inte samma utrymme.
Vetenskap handlar inte om åsikter, utan att få bäst uppfattning om verkligheten. Jag väljer inte ut nyheter baserat på vad jag vill tro. Här har du en artikel som visar vad temperaturskillnaderna kommer bli vid det du hänvisar till ("solar minimum"). https://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2018/jan/09/the-imminent-mini-ice-age-myth-is-back-and-its-still-wrong
Grafen är tydlig, skillnaden är så minimal att det är försumbart. "The Indipendent" som SVT-artikeln hänvisar till en kvinnlig forskare. Artikeln ovan skriver såhär om henne:
Citat:
Zharkova believes her solar model is correct, but at best it can only try to predict when the next quiet solar period will occur. Its influence on Earth’s climate is outside her expertise, and the peer-reviewed research is clear that it would be a minimal impact. Zharkova disagrees – I contacted her, and she told me that she believes a grand solar minimum would have a much bigger cooling effect. However, she also referenced long-debunked myths about global warming on Mars and Jupiter, and made a comment about “the preachers of global warming.
Så, igen, det finns många "intressen" i världen, och när man är en forskare som uttalar sig om saker utanför sin utbildning (utanför sin expertis) och hänvisar till "predikarna av global uppvärmning" så borde man höja ett ögonbryn.

Likaså när en artikel tar upp ord som "alarmisterna". Det är redan innan jag klickat på länken vinklat. *klickar* Okej. En typisk förnekarblogg, dvs. en blogg som inte är skriven av utbildade journalister, utan vanliga medborgare. Personen den här bloggen intervjuar är också högst opålitlig. http://uppsalainitiativet.blogspot.com/2016/03/wibjorn-karlen-kverulerar-och.html

Så, kort och gott så gäller det att vara uppmärksam när man läser på om dessa påståenden, precis som jag sa även innan du hann göra ett enda påstående. Och dessa forskare är som sagt ungefär 0.01% av de totala forskarna. Resten finns det ingen liknande kritik mot, då de sköter sig.
Citera
2019-04-27, 08:47
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du kan väl hålla dig till sanningen som är att vattenånga är den huvudsakliga växthusgasen på jorden. CO2 är en av flera gaser som med olika fysikaliska fenomen håller temperaturen på jorden.
Typ klimatologi 101
https://www.newscientist.com/article/dn11652-climate-myths-carbon-dioxide-isnt-the-most-important-greenhouse-gas/
Citat:
Water is a major greenhouse gas too, but its level in the atmosphere depends on temperature. Excess water vapour rains out in days. Excess CO2 accumulates, warming the atmosphere, which raises water vapour levels and causes further warming.
Det förefaller att vi båda har rätt, och jag fick lära mig lite om vattenånga när jag kollade upp ditt påstånde. Ingen CO2 > ingen vattenånga. Men visst, vattenånga verkar bestå av den största delen uppvärmning/kvarhållning av värme.
Citera
2019-04-27, 08:55
Medlem
Citat:
Vetenskap handlar inte om åsikter, utan att få bäst uppfattning om verkligheten. Jag väljer inte ut nyheter baserat på vad jag vill tro. Här har du en artikel som visar vad temperaturskillnaderna kommer bli vid det du hänvisar till ("solar minimum"). https://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2018/jan/09/the-imminent-mini-ice-age-myth-is-back-and-its-still-wrong
Grafen är tydlig, skillnaden är så minimal att det är försumbart. "The Indipendent" som SVT-artikeln hänvisar till en kvinnlig forskare. Artikeln ovan skriver såhär om henne:
Så, igen, det finns många "intressen" i världen, och när man är en forskare som uttalar sig om saker utanför sin utbildning (utanför sin expertis) och hänvisar till "predikarna av global uppvärmning" så borde man höja ett ögonbryn.

Likaså när en artikel tar upp ord som "alarmisterna". Det är redan innan jag klickat på länken vinklat. *klickar* Okej. En typisk förnekarblogg, dvs. en blogg som inte är skriven av utbildade journalister, utan vanliga medborgare. Personen den här bloggen intervjuar är också högst opålitlig. http://uppsalainitiativet.blogspot.com/2016/03/wibjorn-karlen-kverulerar-och.html

Så, kort och gott så gäller det att vara uppmärksam när man läser på om dessa påståenden, precis som jag sa även innan du hann göra ett enda påstående. Och dessa forskare är som sagt ungefär 0.01% av de totala forskarna. Resten finns det ingen liknande kritik mot, då de sköter sig.

Har du några källor på att det skulle vara 0.01% av forskarna? Du använder dig ju själv av härskartekniker och förminskar forskare som inte skulle stå bakom växthuseffekten. Jag vet att jag själv t ex inte skulle våga ifrågasätta växthuseffekten officiellt om jag var forskare för att det skulle omöjliggöra en forskarkarriär.
Senast redigerad av Favoritgame 2019-04-27 kl. 08:56. Anledning: Förtydligande
Citera
2019-04-27, 08:59
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Har du några källor på att det skulle vara 0.01% av forskarna? Du använder dig ju själv av härskartekniker och förminskar forskare som inte skulle stå bakom växthuseffekten. Jag vet att jag själv t ex inte skulle våga ifrågasätta växthuseffekten officiellt om jag var forskare för att det skulle omöjliggöra en forskarkarriär.
wut? Jag länkade artiklar som argumenterade emot dem. Det är precis så kritik ska gå till.

Det finns inga konspirationsteorier eller "någon slags forskarkorridor" (variant av åsiktskorridor) inom vetenskapen.

Nej, har inga källor till just det påståendet. Menar att det är uppenbart.
Citera
2019-04-27, 09:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Du länkar alltså till en synnerligen tendentiös tidning och till en aktivistsida och kallar det för en vetenskaplig ansats. Du har just diskvalificerat dig från fortsatt deltagande i tråden.
Citera
2019-04-27, 09:15
Medlem
Citat:
Lustigt hur du väljer vetenskap som bara passar dina åsikter.
Sökte på Zharkova som citerades i din länk och fann detta:
Citat:
However, Zharkova ends with a word of warning: not about the cold but about humanity's attitude toward the environment during the minimum. We must not ignore the effects of global warming and assume that it isn't happening. “The Sun buys us time to stop these carbon emissions,” Zharkova says. The next minimum might give the Earth a chance to reduce adverse effects from global warming.
https://www.iflscience.com/environment/mini-ice-age-not-reason-ignore-global-warming/
https://www.iflscience.com/environment/mini-ice-age-hoopla-giant-failure-science-communication/

SVT publicerade alltså en ren anka.

Nu ställer jag mig skeptisk både till att man kan förutsäga solaktiviteten framåt och att den påverkar klimatet så mycket, men annars har hon rätt, att som mest kan det köpa lite tid, ge en paus i uppvärmningen. Däremot tror jag hon är för optimistisk, resultatet kommer inte bli att vi utnyttjar den tiden utan att vi ignorerar problemet och när sen solen kommer igång igen och vi får dubbelt så snabb uppvärmning både från mer CO2 och ökad solaktivitet så är det än mer kört.
Citat:
Sedan har det kommit andra åsikter men dessa får inte samma utrymme.
Kan ju finnas skäl till det. För Karlén handlar det just om åsikter snarare än publicerad vetenskap.
Senast redigerad av Xenonen 2019-04-27 kl. 09:20.
Citera
2019-04-27, 09:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vi har ökat CO2-halten i luften med ca: 50% på 220 år, varav hälften (ca: 25%) sedan 1992. Det är fakta, och går att se här: http://www.realclimate.org/images//mlo_full_record-600x360.png

Jepp, från hela 0.02 ppm till snart 0.04 ppm. Vi kan nog köra på med 100% mer innan vi får några problem skulle jag tro.
Citera
2019-04-27, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp, från hela 0.02 ppm till snart 0.04 ppm. Vi kan nog köra på med 100% mer innan vi får några problem skulle jag tro.
Nu vart det väl ändå några tiopotenser fel, men så länge du håller dig till tro kanske du faktiskt tror att det är 0,04 ppm snarare än 410 ppm.
Citera
2019-04-27, 09:32
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jepp, från hela 0.02 ppm till snart 0.04 ppm. Vi kan nog köra på med 100% mer innan vi får några problem
skulle jag tro
.
Varför tror du det? Och med ett sådant "dra saker ur arslet" (förmodat), varför drar du gränsen vid "100% mer"?
Citera
2019-04-27, 09:34
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Du länkar alltså till en synnerligen tendentiös tidning och till en aktivistsida och kallar det för en vetenskaplig ansats. Du har just diskvalificerat dig från fortsatt deltagande i tråden.
Vad är kritiken? Det går utmärkt att länka till vilken sida som helst så länge den har källhänvisning, vilket är den huvudsakliga kritiken emot förnekarbloggar. Det förekommer aldrig källhänvisning. Personen jag citerade länkade till en sån blogg. Texten bestod av en intervju där en förnekarforskare fick spekulera fritt. Inga källhänvisningar alls. Länken jag tog upp påpekade bland annat detta, och källhänvisade.

Wikipedia är t.ex. ingen källa i sig, men så länge påståendena källhänvisas går det bra att länka till dem, eller hur?
Citera
2019-04-27, 09:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vad är kritiken? Det går utmärkt att länka till vilken sida som helst så länge den har källhänvisning, vilket är den huvudsakliga kritiken emot förnekarbloggar. Det förekommer aldrig källhänvisning. Personen jag citerade länkade till en sån blogg. Texten bestod av en intervju där en förnekarforskare fick spekulera fritt. Inga källhänvisningar alls. Länken jag tog upp påpekade bland annat detta, och källhänvisade.

Wikipedia är t.ex. ingen källa i sig, men så länge påståendena källhänvisas går det bra att länka till dem, eller hur?
Inte i min värld, den akademiska. Skulle aldrig släppa igenom något med Wikipediahänvisningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in