Citat:
Ursprungligen postat av
Favoritgame
Lustigt hur du väljer vetenskap som bara passar dina åsikter.
Sedan har det kommit andra åsikter men dessa får inte samma utrymme.
Vetenskap handlar inte om åsikter, utan att få bäst uppfattning om verkligheten. Jag väljer inte ut nyheter baserat på vad jag vill tro. Här har du en artikel som visar vad temperaturskillnaderna kommer bli vid det du hänvisar till ("solar minimum").
https://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2018/jan/09/the-imminent-mini-ice-age-myth-is-back-and-its-still-wrong
Grafen är tydlig, skillnaden är så minimal att det är försumbart. "The Indipendent" som SVT-artikeln hänvisar till en kvinnlig forskare. Artikeln ovan skriver såhär om henne:
Citat:
Zharkova believes her solar model is correct, but at best it can only try to predict when the next quiet solar period will occur. Its influence on Earth’s climate is outside her expertise, and the peer-reviewed research is clear that it would be a minimal impact. Zharkova disagrees – I contacted her, and she told me that she believes a grand solar minimum would have a much bigger cooling effect. However, she also referenced long-debunked myths about global warming on
Mars and
Jupiter, and made a comment about “the preachers of global warming.
Så, igen, det finns många "intressen" i världen, och när man är en forskare som uttalar sig om saker utanför sin utbildning (utanför sin expertis) och hänvisar till "predikarna av global uppvärmning" så borde man höja ett ögonbryn.
Likaså när en artikel tar upp ord som "alarmisterna". Det är redan innan jag klickat på länken vinklat. *klickar* Okej. En typisk förnekarblogg, dvs. en blogg som inte är skriven av utbildade journalister, utan vanliga medborgare. Personen den här bloggen intervjuar är också högst opålitlig.
http://uppsalainitiativet.blogspot.com/2016/03/wibjorn-karlen-kverulerar-och.html
Så, kort och gott så gäller det att vara uppmärksam när man läser på om dessa påståenden, precis som jag sa även innan du hann göra ett enda påstående. Och dessa forskare är som sagt ungefär 0.01% av de totala forskarna. Resten finns det ingen liknande kritik mot, då de sköter sig.