Citat:
Ursprungligen postat av
Tarstan
Det är väldigt svårt att gå igenom på google om Kina sparar pengar på solkraft, jag hittar bara kinesiska källor.
Bra att de satsar på solkraft än kol naturligtvis, men deras energibehov är mycket stort från kolkraften och har ökat kraftigt sedan 2006, enligt dina källor några inlägg upp.
Kina är en kommunistiskt diktatur vilket folk verkar glömma, jag har ingen aning om hur mycket de styr i samhället men gissar väldigt mycket.
Enligt google kör de på 5 års planer fortfarande.
http://www.bbc.com/future/story/20180822-why-china-is-transforming-the-worlds-solar-energy
"China is the world’s largest manufacturer of solar panel technology, points out Yvonne Liu at Bloomberg New Energy Finance, a market research firm"
"The government has a clear economic interest, then, in ensuring that there is high demand for solar panels."
Finns mer i länken att Kina har politiska motiv till solpaneler också.
Jag är väldigt dålig insatt men vad en kommunistisk diktatur, (USA är fortfarande demokrati trots Trump), säger ska man nog ta en med en stor nypa salt.
Kanske off topic men Kina ar ett stort land, och de olika delstaterna har stor makt. Oftast sager Peking riktlinjer men det ar upp till varje landshovding att folja dem och det som hande 2018 var att vissa landshovdingar inte foljde Pekings mal. Om detta skrevs det mycket i Kina och dessa landshovdingar fick avga.
Det finns ett gammalt Kinesiskt talesatt, Bergen ar hoga och kejsaren langt borta.
Pekings mal ar ny energi och idag tillverkas 90% av varldens batterier i Kina. Givetvis kravs det energi for att tillverka batterier. Kina tillverkar mycket av vad du koper i Sverige, givetvis kraver all tillverkning pengar.
Vid finanskrisen 2008 hade Kina tva vagar att ga.
A. sanka vardet pa RMB och darmed gynna exporten fran framforallt den enkla och hemska tillverkning av billiiga produkter.
B. att satsa pa infrastruktur
Kina valde B som i stora delar blev bra. Dock hade olika landshovdingar for stora planer och vi "ghost towns" sa nar Xi JP kom till makten bromsade han in pa dessa ghost town projekt.
For tre ar sedan borjade Kina att stanga ner sina gamla stal foretag som tillverkar bond stal och idag jobbar de for att fa Svensk standard pa stal. Idag ar vantetiden ett ar pa att fa nummerplaten till din bil om du bor i Peking, om du koper EV far du nummer platen direkt.
2006 var Kina fortfarande valdigt fattigt, jag kom ihag nar vi besokte fruns slaktingar under nyaret. Bostaderna hade inte uppvarmning man hade sma kaminer under borden som varmdes av mycket smutsig kol. Fa hade bilar.
Idag har varje familj bil och man har uppvarming genom AC om det behovs. Men oftast ar rumstemperaturen omkring 13C, det ar kallt men helt okay. Elkostnaden i Kina ar dyr, dyrare an i Sverige.
En dalig sak med Kina ar att min inte kan reglera sin rumstemperatur, vi bor i nordostra Kina och har uppvarmning till bostaden tack vare kol och karnkraft. Men man kan INTE reglera temperaturen (ingen termostat till elementen) sa det blir oftast for varmt och man oppnar fonstren.