2018-09-04, 18:55
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Är inte det illa nog, tycker du? Cykloner kommer alltså troligen att öka. Vem tycker att det är bra?

Vi har fått fler extrema väder på bara några år, precis som IPCC har varnat för sedan länge.
Det är naturligtvis omöjligt för IPCC att säga hur mycket de kommer att öka.

Ännu en i tråden som är oförmögen att ha ett vettig diskussion med. Borde veta bättre än att fortsätta skriva här.

Och nej, statistiken säger att vi har haft mindre "extrema" väder de sista decennierna.
Men du är välkommen att visa tillförlitlig statistik på motsatsen om du kan finna den.
Citera
2018-09-05, 05:34
Medlem
lasternassummas avatar
Skrivet av arbetet i tråden 2018-08-29:

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som prognosticerat av undertecknat: ingen orkansäsong i Atlanten i år.

Nu är orkansäsongen här - så blåser vindarna i Atlanten

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/11296769

När jag skrev:
"Det har påståtts i tråden att det inte blir några tropiska stormar i Atlanten i höst."

så replikerar du...

Skrivet av arbetet i tråden 2018-09-05:

Citat:
Det har jag inte alls påstått din fjant. Jag har sagt att det nog blir en lugn orkansäsong i år.

Man kan ha fel. Man kan ändra uppfattning, om verkligheten gör sig påmind, t.ex i form av oväder. Om det gör dig till en fjant eller inte låter jag vara osagt.

Citera
2018-09-05, 05:55
Medlem
lasternassummas avatar
Hurricane Florence next storm in the pipeline, and more are expected to follow

"Florence became a hurricane Tuesday morning, the third hurricane of the 2018 Atlantic season."
"At least two more storms are expected in the week ahead as the hurricane season reaches its typical mid-September peak."

https://eu.usatoday.com/story/news/2018/09/04/hurricane-florence-next-two-more-follow/1192525002/

Nu betraktas det som osannolikt att Florence kommer att nå det Nordamerikanska fastlandet. Bermuda kan komma att drabbas.

Det är inget onormalt med den här typen av oväder den här årstiden. Den intressanta frågan i den här tråden är om frekvens och intensitet förändras när klimatet förändras.

Den statistik som finns är inte så omfattande och har brister. Om det finns en trend, utgående från det underlag som NOAA har publicerat, så är det att antalet oväder i Atlanten ökar.

https://minfil.com/W66fO6g9b4/180903_Atlantic_basin_storms2_graph_png

Här finns underlaget från NOAA:
https://www.nhc.noaa.gov/climo/images/AtlanticStormTotalsTable.pdf

Citera
2018-09-05, 06:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Skrivet av arbetet i tråden 2018-08-29:

När jag skrev:
"Det har påståtts i tråden att det inte blir några tropiska stormar i Atlanten i höst."

så replikerar du...

Skrivet av arbetet i tråden 2018-09-05:

Man kan ha fel. Man kan ändra uppfattning, om verkligheten gör sig påmind, t.ex i form av oväder. Om det gör dig till en fjant eller inte låter jag vara osagt.

Jag kanske formulerade lite tokigt där. Naturligtvis kommer det att blåsa som det alltid har gjort men det blir nog en lugn höst relativt sett.
Citera
2018-09-05, 09:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Ännu en i tråden som är oförmögen att ha ett vettig diskussion med. Borde veta bättre än att fortsätta skriva här.

Och nej, statistiken säger att vi har haft mindre "extrema" väder de sista decennierna.
Men du är välkommen att visa tillförlitlig statistik på motsatsen om du kan finna den.
Först och främt saknas data över en del extrema väder om man ser bakåt några årtionden. Efter det har man blivit bättre och nu ser vi ju hur extremvädren blir vanligare och mer extrema, med blotta ögat faktiskt. Folk i andra länder har upplevt detta länge redan.

Men vi kan alltså inte dra några säkra slutsatser av statistiken. Så oavsett vad din statistik säger så är den inte tillräckligt tillförlitlig.

Däremot säger IPCC att extrema väder blir vanligare och det är helt logiskt. Det kan inte bli på annat sätt. Halten av CO2 har ökat så kraftigt att värme, alltså energin har blivit mycket större i atmosfären och även i haven. Detta skapar enorma obalanser och det kan ta flera hundra år innan klimatet kommer i balans igen.

Sju omkomna när Japan härjas av tyfonen Jebi

Tyfonen Jebi, som under tisdagen nådde Japans kust, hade på onsdagsmorgonen, lokal tid, krävt minst tio dödsoffer och hundratals personer har skadats. Drygt 1,2 miljoner invånare har uppmanats att evakuera sina bostäder. Omkring 3.000 personer var på tisdagen strandade på en flygplats efter att en broolycka inträffat i det hårda vädret.

Myndigheterna har uppmanat drygt 1,2 miljoner människor att evakuera sina hem, bland annat i prefekturerna Osaka, Kyoto, Hyogo, Kagawa, Ehime och Wakayama.

Under sommaren har Japan drabbats av hårt väder i form av kraftiga regn, översvämningar och värmerekord som dödat hundratals människor.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/en-miljon-manniskor-uppmanas-att-evakuera-nar-tyfonen-nar-japan/

Och i Atlanten är flera oväder på G. Den tropiska stormen Gordon når land i Alabama, Mississippi. Orkanen Florence med maxvind uppåt 160 km/h befinner sig längre ut.

https://www.cbsnews.com/live-news/tropical-storm-gordon-makes-landfall-gulf-coast-near-alabama-mississippi-border-latest-path-track/
Senast redigerad av humanlife 2018-09-05 kl. 09:55.
Citera
2018-09-05, 12:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Klimathotskojeriöverenskommelsen från AGW-väckelsemötet i Paris är i farozonen. De rika länder vill inte pröjsa (Puh! Det finns trots allt vakna politiker även i det tokliberala väst):

Bangkok climate conference sounds Paris Agreement alarm

United Nations experts warn time is running out to save global pact addressing impact of climate change as rich nations are accused of shirking responsibility
/…/If nations cannot reach an agreement by a December summit in Poland – known as COP24 – the Paris Agreement, carved out in 2015, will be at risk.

“The credibility of the process … is at stake,” Michal Kurtyka, president designate of COP24, said at the opening of Tuesday’s meeting.

“We are not moving as swiftly as we can,” he added. “We need concrete propositions and solutions now.”

Money is at the heart of issue. The Paris Agreement has promised US$100 billion annually from 2020 to poor nations already coping with floods, heatwaves, rising sea levels and superstorms made worse by climate change.
https://www.scmp.com/news/asia/southeast-asia/article/2162749/bangkok-climate-conference-sounds-paris-agreement-alarm

Det är synnerligen osmakliga kommentarer du gör här. Trumps avtåg från Parisavtalet var förstås ett enormt svek mot hela världen. USA har bidragit mest till CO2-utsläppen, hur man är räknar. De har ett stort ansvar gentemot fattiga länder som drabbas hårt av klimatförändringarna redan. När USA sviker, så sänker det moralen hos många.

Det är en stor skam om fler rika länder också smiter från sitt ansvar. Vi får verkligen hoppas att det inte blir så.

En kommentar ur din artikel:

"As the impacts get worse, “the poorest and most vulnerable, who have contributed almost nothing to the problem, suffer more,” said Patricia Espinosa of UN Climate Change in a statement."

Detta är redan verkligheten för många utvecklingsländer.

Det är inte anständigt att vända ryggen åt detta.
Citera
2018-09-05, 12:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är synnerligen osmakliga kommentarer du gör här. Trumps avtåg från Parisavtalet var förstås ett enormt svek mot hela världen. USA har bidragit mest till CO2-utsläppen, hur man är räknar. De har ett stort ansvar gentemot fattiga länder som drabbas hårt av klimatförändringarna redan. När USA sviker, så sänker det moralen hos många.

Det är en stor skam om fler rika länder också smiter från sitt ansvar. Vi får verkligen hoppas att det inte blir så.

En kommentar ur din artikel:

"As the impacts get worse, “the poorest and most vulnerable, who have contributed almost nothing to the problem, suffer more,” said Patricia Espinosa of UN Climate Change in a statement."

Detta är redan verkligheten för många utvecklingsländer.

Det är inte anständigt att vända ryggen åt detta.
Men kolkraftverk går visst bra att bygga en masse. Maldiverna bygger nytt. Flygplats för de nya jätteflygplanen:

New runway construction begins at Maldives international airport

The 80mm AC25 asphalt concrete surface is expected to be completed within a month, according to the state-owned Maldives Airports Company Ltd.

https://maldivesindependent.com/business/new-runway-construction-begins-at-maldives-international-airport-136515

Och jag känner inte minsta skam för detta då jag till skillnad från många har satt mig in i vad skojeriet handlar om och inte är det några sänkta CO2 nivåer globalt man pratar om. Man fördröjer "klimatkatastrofen" med ett par år enl. egna beräkningar. Det till astronomiska kostnader som med största sannolikhet kommer att slå hårt mot länder i typ Sub-Sahara och deras matförsörjning med fler döda än vad någon klimatförändring någonsin skulle kunna åstadkomma.
Citera
2018-09-05, 13:28
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Men kolkraftverk går visst bra att bygga en masse. Maldiverna bygger nytt. Flygplats för de nya jätteflygplanen:

The 80mm AC25 asphalt concrete surface is expected to be completed within a month, according to the state-owned Maldives Airports Company Ltd.

https://maldivesindependent.com/business/new-runway-construction-begins-at-maldives-international-airport-136515

Och jag känner inte minsta skam för detta då jag till skillnad från många har satt mig in i vad skojeriet handlar om och inte är det några sänkta CO2 nivåer globalt man pratar om. Man fördröjer "klimatkatastrofen" med ett par år enl. egna beräkningar. Det till astronomiska kostnader som med största sannolikhet kommer att slå hårt mot länder i typ Sub-Sahara och deras matförsörjning med fler döda än vad någon klimatförändring någonsin skulle kunna åstadkomma.

Klimatförändring kan åstadkomma kollaps för hela världens odling och matförsörjning, med miljarder döda som följd, på vilket sätt är inte det värre?
Citera
2018-09-05, 13:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Klimatförändring kan åstadkomma kollaps för hela världens odling och matförsörjning, med miljarder döda som följd, på vilket sätt är inte det värre?
Kör vi på med fulla spjäll in i framtiden med klimatskojarsektens budskap så kommer detta att inträffa med säkerhet:

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2018-09-05, 13:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

I en ideal värld skulle naturligtvis inga kolkraftverk byggas nu. Men nu är inte världen ideal och det går inte att byta till förnybar energi i så snabb takt som är önskvärt. Verkligen sätter gränser.

Och varför skulle inte Maldiverna få bygga en flygplats?!

Du har inte satt dig in i klimatfrågan överhuvudtaget, du har bara lyssnat på klimatförnekare. Det är en jäkla skillnad. Och varifrån har du fått uppgiften ovan, det jag har fetat?
Citera
2018-09-05, 14:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
I en ideal värld skulle naturligtvis inga kolkraftverk byggas nu. Men nu är inte världen ideal och det går inte att byta till förnybar energi i så snabb takt som är önskvärt. Verkligen sätter gränser.

Och varför skulle inte Maldiverna få bygga en flygplats?!

Du har inte satt dig in i klimatfrågan överhuvudtaget, du har bara lyssnat på klimatförnekare. Det är en jäkla skillnad. Och varifrån har du fått uppgiften ovan, det jag har fetat?
Jag lyssnar bara på mig själv. Parisöverenskommelsen undantar hela den tredje världen från någon som helst CO2-reglering. Hade man inte fört in detta skulle ingen av länderna där ha skrivit på. Det tråkiga är att man inkluderade tillväxtländer som Kina, Indien, Pakistan m.fl. i denna kategori. Klart att man då skrev på. I väst pågår redan klimatutveckling med sänkta CO2-utsläpp så inga problem här. Visserligen innehåller överenskommelsen innehåller klausuler att väst ska finansiera tredje världens energiutveckling men det finns ju inget avtal än mindre ett bindande sådant så vad har man att förlora. Huvudsaken är the optics att alla skrev på.

Vad vi ser nu är det som var oundvikligt: pengarna till tredje världen uteblir.

Och som sagt med denna konstruktion finns det flera som ifrågasätter om det överhuvudtaget skulle leda till sänkta CO2-utsläpp. Jag menar att det inte gör det. Skojeri på högsta nivå!
Citera
2018-09-05, 15:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag lyssnar bara på mig själv. Parisöverenskommelsen undantar hela den tredje världen från någon som helst CO2-reglering. Hade man inte fört in detta skulle ingen av länderna där ha skrivit på. Det tråkiga är att man inkluderade tillväxtländer som Kina, Indien, Pakistan m.fl. i denna kategori. Klart att man då skrev på. I väst pågår redan klimatutveckling med sänkta CO2-utsläpp så inga problem här. Visserligen innehåller överenskommelsen innehåller klausuler att väst ska finansiera tredje världens energiutveckling men det finns ju inget avtal än mindre ett bindande sådant så vad har man att förlora. Huvudsaken är the optics att alla skrev på.

Vad vi ser nu är det som var oundvikligt: pengarna till tredje världen uteblir.

Och som sagt med denna konstruktion finns det flera som ifrågasätter om det överhuvudtaget skulle leda till sänkta CO2-utsläpp. Jag menar att det inte gör det. Skojeri på högsta nivå!
Du använder gång på gång argument från klimatförnekarna, så det är rentav löjligt tydligt att du hämtar din "kunskap" därifrån.
Mitt alldeles bestämda råd är att läsa på själva klimatfrågan, uppvärmningen, växthuseffekten. FAKTA.

I alla moral och all juridik så är det grundregel att om man skadar någon, så måste man kompensera för detta, sona sitt brott. Vi har skadat hela världen med våra CO2-utsläpp. Vi har skapat en störning i klimatsystemet som kommer att få mycket allvarliga konsekvenser för våra samhällen och allt levande.
Men det är inte alla människor på jorden som är skyldiga, de fattiga är oskyldiga. Många av världens länder har knappt några utsläpp alls.

De som har släppt ut mest koldioxid är USA. Deras ackumulerade utsläpp i atmosfären är faktiskt en betydande andel av ökningen av CO2. Det är därför de skall betala för sig.

Inom några år, kommer vi att ha upplevt så många extremväder och andra katastrofer i världen att alla inser att något måste göras. Då kommer drastiska beslut om att förbjuda CO2-utsläpp helt och hållet. Det är min förutsägelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in