2019-04-24, 22:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag brukar alltid betala med kreditkort så jag slipper faktura från Klarna. Litar inte på detta företag.

Svårt att jäklas med ett miljardföretag.

Vad jag sett får man inte ens upp alternativet "betala med kredit/betalkort" utan att först behöva registrera sina uppgifter hos Klarna. Det ingår inte bland de alternativ de trycker upp i ansiktet på en ens. Som sagt krävde Klarna en gång till och med att få veta mitt personnummer INNAN jag ens fick chansen att välja att betala med kredit/betalkort.

Det är så uppenbart att det är datamining de sysslar med. Registrera folk på ett centralt ställe.
Citera
2019-04-24, 22:42
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fast allt det här finns i deras vilkor.

Glöm inte att betala så är problemet ur världen. Och kan man inte betala sina räkningar så är man dum om man använder klarna..

I mitt fall betalade jag omedelbart i butiken med betalkort, men Klarna som mellanhand drog beloppet dubbelt. Jag hade aldrig bett om att ha med dem att göra, men blev ändå tvungen att kontakta dem och be att få tillbaka pengar som de dragit felaktigt.

Men jag håller med om att man är dum om man handlar på sajter som satt Klarna som datainsamlare. Men då får man ta att man ofta får låta bli att handla.

Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
För köparen är det snart omöjligt att undvika Klarna bortsett från att helt avstå köp.

Så är det. Världen tas alltmer över av snokare och parasiter. Man måste avstå alltmer, som inte går att få utan mössan i hand och framåt böj med brallorna nere. Marknaden fungerar så, att alternativ saknas och snokarna har monopol. Med statligt stöd.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-04-24 kl. 22:51.
Citera
2019-04-24, 22:56
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Vad jag sett får man inte ens upp alternativet "betala med kredit/betalkort" utan att först behöva registrera sina uppgifter hos Klarna. Det ingår inte bland de alternativ de trycker upp i ansiktet på en ens. Som sagt krävde Klarna en gång till och med att få veta mitt personnummer INNAN jag ens fick chansen att välja att betala med kredit/betalkort.

Det är så uppenbart att det är datamining de sysslar med. Registrera folk på ett centralt ställe.

Det går att fortsätta med betalningen utan att uppge personnummer. Jag brukar aldrig uppge mitt personnummer. Inte heller kreditkortet heller tror jag. Jag brukar alltid skriva kortnumret, eller använda Google som sparat kortet för hemsidan. Inga problem.
Citera
2019-04-25, 09:55
Medlem
Jag betalar alltid med direktbetalning via banken när det finns möjlighet (vilket det nästan alltid finns om man handlar på svenska sidor). Ser inga fördelar alls med att använda Klarna. Om jag vill ångra ett köp får jag ju ändå tillbaka pengarna direkt till bankkontot.

Att betala genom att skriva in kortuppgifter ser jag som alltför osäkert.
Citera
2019-04-25, 09:57
Avslutad
De förutsätter att alla kunder har appen. Utan den, är de fan inte smidiga.
Citera
2019-04-25, 19:25
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
De förutsätter att alla kunder har appen. Utan den, är de fan inte smidiga.

Ladda ner den då.
Citera
2019-04-26, 06:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Ladda ner den då.
Varför förutsätter du att alla äger en telefon som kan hantera appar?
Citera
2019-04-26, 07:20
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Varför förutsätter du att alla äger en telefon som kan hantera appar?

För att det är 2019.
Oavsett är jag till 99% säker på att du kan logga in via en dator också.
Citera
2019-04-26, 07:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Kan ja men dåligt skriven sida, den står för 100% av dom prloblemen jag har med klarna
Citera
2019-04-26, 09:23
Avslutad
Citat:
För att det är 2019.
Nä, det behövs mobilt id. Jag vill inte gå runt med en sökare på mig och bli en zombie. Är det lag på att ha en smart telefon idag, eller ens dator?
Citera
2019-04-26, 09:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan ja men dåligt skriven sida, den står för 100% av dom prloblemen jag har med klarna
Tog en bra stund att hitta deras telefonnummer.
Citera
2019-04-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesperBorjesson
Jag betalar alltid med direktbetalning via banken när det finns möjlighet (vilket det nästan alltid finns om man handlar på svenska sidor). Ser inga fördelar alls med att använda Klarna. Om jag vill ångra ett köp får jag ju ändå tillbaka pengarna direkt till bankkontot.

Att betala genom att skriva in kortuppgifter ser jag som alltför osäkert.

Men om du handlar via en sida som använder Klarna innebär ju en direktbetalning normalt att du ger Klarna direktåtkomst till att göra bankaffärer på dina vägnar? Du skickar ju dina credentials via Klarna till banken.

När jag frågade banken om ansvarsfördelningen här var det kristallklart att man själv ansvarar för vem man litar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in