Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-06, 00:02
  #1
Medlem
tangs avatar
någon här som har handlar med klarna. har läst en del negativa grejer om dom. ska själv beställa en dyrare mackapär på avbetalning och klarna är enda alternativ tyvärr.

dela era erfarenheter och frågor här.
Citera
2010-10-06, 00:06
  #2
Medlem
Min enda erfarenhet är av Klarna är en faktura med den halvmysiga påminnelseavgiften á 175 kr för att jag var en vecka sen, för att sen få höra att min bror som är 12 år äldre betalade 1½ månad för sent för att han råkat slänga fakturan och glömt av det slapp påminnelseavgiften. Tackar för det, Klarna ser väl en öppning när en grabb som är under 25 inte betalat i tid och fläskar på rejält i hopp och tro att man ska betala.
Citera
2010-10-06, 00:06
  #3
Medlem
tangs avatar
någon som vet om man kan göra så att man betalar av dom två första månaderna direkt så att man alltid ligger före en månad och slipper strul med sena fakturor och påminnelse avgifter. ska ringa kundservice imorgon så vet inte varför jag frågar här egentligen
Citera
2010-10-06, 00:13
  #4
Medlem
Har en polare som jobbar på företaget och enligt vad jag hört från honom så känns företaget snarare som ett dagis för vuxna än ett seriöst bolag.
Citera
2010-10-06, 00:33
  #5
Medlem
RadikalFails avatar
Har haft fakturor hos dom, och måste säga att det är det sämsta alternativet som finns.
Jag brukar vilja ha 14 dagar på mig att betala, och så har inte det alternativet funnits.
Sen fick jag helt från tomma intet en påminnelseavgift från dom, fast jag hade betalat.

Dom känns ganska oseriösa.
Citera
2010-10-06, 18:51
  #6
Medlem
Av deras TV-reklam känns det mest som att de vill lura i insnöade, paranoida svenssons att de (Klarna) är det enda säkra betalningsalternativet på internet.

Jag menar, kom igen. De flesta svenska internetbutiker är ju syncade med bankernas extra säkra kreditkortshantering iallfall, och ska man handla utomlands ifrån finns ju PayPal.
Och skulle man mot förmodan bli scammad brukar ju bankerna inte krångla med att betala tillbaka.

Geez säger jag och byter kanal.
Citera
2010-10-09, 12:12
  #7
Medlem
moodys avatar
Klarna har tagit över apoteksgruppens faktura service. Iallafall här på gotland. Jag har inget negativt att säga om dom.
Citera
2010-10-10, 20:09
  #8
Medlem
fums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xojeje
Min enda erfarenhet är av Klarna är en faktura med den halvmysiga påminnelseavgiften á 175 kr för att jag var en vecka sen, för att sen få höra att min bror som är 12 år äldre betalade 1½ månad för sent för att han råkat slänga fakturan och glömt av det slapp påminnelseavgiften. Tackar för det, Klarna ser väl en öppning när en grabb som är under 25 inte betalat i tid och fläskar på rejält i hopp och tro att man ska betala.


175 kronor är lagstadgad inkassoavgift.
Citera
2010-10-10, 20:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fum
175 kronor är lagstadgad inkassoavgift.

Nästan, det är väl 160 som är lagstadgat + dröjsmålsränta?

Hursomhaver så var det ju inte det han sa, han sa påminnelseavgift. Det brukar ligga på kring 50 SEK i vanliga fall så 175 låter ju hutlöst faktiskt.

Om detta stämmer så blir det alltså 175 + 160 + några kronor dröjsmålsränta om man är sen med fakturan till Klarna och de skickar den till inkasso. Det låter extremt, frågan är om man ens får ta 175 kronor i påminnelseavgift men antagligen.

Lite OT men på tal om höga straffavgifter så är ju trängelskatten i Stockholm ett bra exempel på hutlösa tilläggsavgifter: https://www.flashback.org/t793388
Citera
2010-10-10, 20:29
  #10
Medlem
fums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Nästan, det är väl 160 som är lagstadgat + dröjsmålsränta?

Hursomhaver så var det ju inte det han sa, han sa påminnelseavgift. Det brukar ligga på kring 50 SEK i vanliga fall så 175 låter ju hutlöst faktiskt.

Om detta stämmer så blir det alltså 175 + 160 + några kronor dröjsmålsränta om man är sen med fakturan till Klarna och de skickar den till inkasso. Det låter extremt, frågan är om man ens får ta 175 kronor i påminnelseavgift men antagligen.

Lite OT men på tal om höga straffavgifter så är ju trängelskatten i Stockholm ett bra exempel på hutlösa tilläggsavgifter: https://www.flashback.org/t793388

Klarna har också inkassoverksamhet. Så sannolikt är det så att fakturat gått vidare.
Citera
2010-10-10, 20:37
  #11
Medlem
Har ingen aning om hur de jobbar men så länge man betalar allt i tid är det 'great' !
Citera
2010-10-13, 12:27
  #12
Medlem
milkoholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Nästan, det är väl 160 som är lagstadgat + dröjsmålsränta?

Hursomhaver så var det ju inte det han sa, han sa påminnelseavgift. Det brukar ligga på kring 50 SEK i vanliga fall så 175 låter ju hutlöst faktiskt.

Om detta stämmer så blir det alltså 175 + 160 + några kronor dröjsmålsränta om man är sen med fakturan till Klarna och de skickar den till inkasso. Det låter extremt, frågan är om man ens får ta 175 kronor i påminnelseavgift men antagligen.

Lite OT men på tal om höga straffavgifter så är ju trängelskatten i Stockholm ett bra exempel på hutlösa tilläggsavgifter: https://www.flashback.org/t793388


Nu är jag inte helt säker här men läser man här http://sv.wikipedia.org/wiki/Betalningsp%C3%A5minnelse så är det olagligt att ta ut mer än 50:- i påminnelseavgift.

Kan det vara så att din vän inte betalade sin faktura, fick en påminnelse á 50 kronor, fortfarande inte betalade, kom till inkasso och fick en inkassoavgift á 175 kronor?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback