2019-08-13, 20:00
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinuxFox
Ja, mycket torftigt utan wikipedia. Något oerhört...
Källor går ju faktiskt om du är lite på hugget att få på annat sätt.
Vad du anser om mig står ju givetvis för dig. Min beskrivning av dig hur tror du den skulle lyda?
Jag kan ge en hint. Lite, lite grövre!
Jag har inte sagt att ditt liv är torftigt för att du inte läser wikipedia utan att ditt liv sannolikt är torftigt om du inte läser några informationskällor alls. Nu har du ju dock svarat så vi slipper undra; din tillvaro är säkerligen en patetisk existens. Du uppvisar lättkränkthet och ignorans. En vanlig och alltid lika tröttsam kombination.
Citera
2019-08-13, 20:12
Medlem
Ja jag vill inte ha med klarna alls att göra sedan jag beställt en vara och klarna var mellanhand, sen hade iten företaget den varan och hävde köpet.
men klarna betalade inte tillbaka och var välldigt krångliga att ha att göra med.

bland annat skulle jag fylla i ett papper som dom skickade till mig för återbetalning som jag skickade in. bekräftelse på alla steg i processen som man tog fick man inte heller.

Var bara på nån femhundring och det orkade jag inte bråka om... det vill säga ta det vidare.

Efter det så beställer jag inte av företag som använder klarna som mellanhand. och om det är någon som man måste använda då kontaktar jag företaget och berättar att dom är skyldig mig pengar och frågar om jag kan få betala på annat sätt annars byter jag tjänst.

varning för Klarna !
Citera
2019-08-13, 20:53
Medlem
Citat:
Igen, jag han inte komma speciellt långt innan jag fick mothugg av okunniga outbildade personer som inte har något bättre för sig än att anmärka på ordval. Jag hade tänkt komma dit. Hade bara börjat.
Uppenbarligen är ingen intresserad av att höra vad jag har att komma med i form av bevis och eller åsikter/emperi finns ju inte. Så varför skulle jag fortsätta då anser du?
Meningen med en trådstart på flashback är att redovisa sin ståndpunkt, att argumenterar för sin sak och därifrån bli en diskussion. Visst har du fått oförtjänt mycket skit. Men sticker man ut huvudet och påstår saker utan några som helst argument för påståendet så blir det ofta så. Kan förstå varför många blir upprörda, inklusive mig själv, är trött på klickbete. Ett bra klickbete är att påstå att Klarna är ett luftslott, det hade jag gärna läst. Att de behandlar kunder som skit är ingen nyhet och inget som jag tänker ägna min tid åt eftersom det har skrivits hur mycket som helst om detta i pressen, på FB och även på SR och SVT.

Och jag beklagar att de gör sig lustiga över en felstavning, kan hända vem som helst. Händer mig hela tiden. Mina lärare på Juridiska fakultet i Uppsala gav oss uppläxning om vi högg på felstavningen eller dylikt. De kallade det för "akademisk ohederlighet". De borde pöbeln på FB ta åt sig istället för att kalla folk för diverse invektiv så fort det blir lite fel.
Senast redigerad av Vadoadoa 2019-08-13 kl. 21:00. Anledning: Ha ha, stafade fel.
Citera
2019-08-13, 21:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
klarna, när jag var på Manhattan förra sommaren så vad de enda tre svenska företag jag såg på många ställen IKEA, Fjällräven, och Klarna. Jag tror de försöker göra en IKEA i USA.

Jag är kluven till dem. Uppenbarligen tjänar de för lite på att bara inkassera, så de hittar ständigt på nya trix för att likt paragrafvrängare få in en liten slant från oss (dumma) kunder.

Just nu har jag kopplat mitt swedbank-konto till klarna, så om jag köper en sak på nätet så kan summan dras direkt från mitt bank-konto, av klarna, när jag använder bankid. Det är ju utmärkt, så mycket bättre än att stora USA-företag som VISA eller paypal indirekt tar en del av mina pengar.

Men det kan också gå snett. Jag handlade varor via tradera, trodde jag klickade i "betala", fick hem mina varor. Och 3 veckor senare får jag en faktura hemskickad med + 60 kr i förseningsavgift. Jag skulle gått in på mitt klarna-konto och tittat efter fakturan. För det kom ingen faktura, varken per email eller på annat sätt, jag glömde b ort affären, och blev då enligt deras paragrafer skyldig 60 kr.

Liknande incidenter händer hela tiden med klarna, +60 kr, eftersom de precis testar ett nytt system, jag går med på det, jag fattar egentligen inte upplägget, och vips 60 kr. Så i grunden hatar jag klarna, de hjälper inte mig, de vill ha mina pengar. Men om de kan rensa sin affärside och på ett enkelt sätt hantera min betalning mot massor med företag inklusive småhandlare på tradera så är jag för dem.

En av klarnas chefer sa rakt ut på di.se för 3-4 år sedan "vi tjänar inget på våra hederliga kunder, vår vinst kommer från förseningsavgifter". han blev nästan halshuggen för det uttalandet. Med rätta. Nu flera år senare jobbar de fortfarande med samma metodik.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-08-13 kl. 21:11.
Citera
2019-08-13, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Meningen med en trådstart på flashback är att redovisa sin ståndpunkt, att argumenterar för sin sak och därifrån bli en diskussion. Visst har du fått oförtjänt mycket skit. Men sticker man ut huvudet och påstår saker utan några som helst argument för påståendet så blir det ofta så. Kan förstå varför många blir upprörda, inklusive mig själv, är trött på klickbete. Ett bra klickbete är att påstå att Klarna är ett luftslott, det hade jag gärna läst. Att de behandlar kunder som skit är ingen nyhet och inget som jag tänker ägna min tid åt eftersom det har skrivits hur mycket som helst om detta i pressen, på FB och även på SR och SVT.

Och jag beklagar att de gör sig lustiga över en felstavning, kan hända vem som helst. Händer mig hela tiden. Mina lärare på Juridiska fakultet i Uppsala gav oss uppläxning om vi högg på felstavningen eller dylikt. De kallade det för "akademisk ohederlighet". De borde pöbeln på FB ta åt sig istället för att kalla folk för diverse invektiv så fort det blir lite fel.

Ja, borde jag använt en annan rubrik då menar du?
Hur kan du veta vart mitt resonemang hade landat i? Jag har gång på gång sagt att jag tänkt förklara men blev upptagen med att bli attakerad. Är det så det fungerar här på FB. DVS man måste skriva en hel krönika som första inlägg om man startar en tråd?
Nej det är ingen nyhet, det vet jag. Och jag ville dela med mig av mina erfarenhter grundade på emperi. Jag frågade om någon var intresserad av att höra min bild. Jag inser att du inte är det och undrar därmed varför du då över huvudtaget läser tråden?
Jag påstår att det är ett luftslott i och med att dom knappast kommer kunna fortsätta blåsa sina kunder som dom gör så länge till. Därmed en orealistisk framtidsdröm aka luftslott. USA-Satsningen kan dom glömma då Trump som bekant inte tillåter utländska företag som blåser Amerikaner.
Sedan kanske jag lade andra tolkningar i just ordet luftslott. Ber om ursäkt för det. Faktum kvarstår.
Jag menar baserat på vad jag har fått erfara att det inte finns några personer som kan någonting över huvud taget på Klarna. Självklart Sebastian och grundarana men där emellan och kundtjänst är det "ljustblått". Det är bara auto-svar och man kan aldrig få tala med någon vettig människa. Jag vill bara lämna Klarna. Men det är omöjligt! Dom Hänvisar till Sin policy som påstås följa GDPR som orsak och verkar inte läst dessa själva. Pga att jag inte orkade med all skit och påhopp jag fick i början fortsatte jag inte. Inte för att jag inte kan ta kritik men det var inte riktigt att bemöta det jag hade tänkt att lägga tid på. (Trodde det var högre i tak här på FB). Därför nöjde jag mig med den här länken. https://www.youtube.com/watch?v=1yne8Xc-s30.
Citera
2019-08-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
klarna, när jag var på Manhattan förra sommaren så vad de enda tre svenska företag jag såg på många ställen IKEA, Fjällräven, och Klarna. Jag tror de försöker göra en IKEA i USA.

Jag är kluven till dem. Uppenbarligen tjänar de för lite på att bara inkassera, så de hittar ständigt på nya trix för att likt paragrafvrängare få in en liten slant från oss (dumma) kunder.

Just nu har jag kopplat mitt swedbank-konto till klarna, så om jag köper en sak på nätet så kan summan dras direkt från mitt bank-konto, av klarna, när jag använder bankid. Det är ju utmärkt, så mycket bättre än att stora USA-företag som VISA eller paypal indirekt tar en del av mina pengar.

Men det kan också gå snett. Jag handlade varor via tradera, trodde jag klickade i "betala", fick hem mina varor. Och 3 veckor senare får jag en faktura hemskickad med + 60 kr i förseningsavgift. Jag skulle gått in på mitt klarna-konto och tittat efter fakturan. För det kom ingen faktura, varken per email eller på annat sätt, jag glömde b ort affären, och blev då enligt deras paragrafer skyldig 60 kr.

Liknande incidenter händer hela tiden med klarna, +60 kr, eftersom de precis testar ett nytt system, jag går med på det, jag fattar egentligen inte upplägget, och vips 60 kr. Så i grunden hatar jag klarna, de hjälper inte mig, de vill ha mina pengar. Men om de kan rensa sin affärside och på ett enkelt sätt hantera min betalning mot massor med företag inklusive småhandlare på tradera så är jag för dem.

En av klarnas chefer sa rakt ut på di.se för 3-4 år sedan "vi tjänar inget på våra hederliga kunder, vår vinst kommer från förseningsavgifter". han blev nästan halshuggen för det uttalandet. Med rätta. Nu flera år senare jobbar de fortfarande med samma metodik.

I Tiningen Metro 2018.
Stod en kolumn om just Klarna. Skriven av Kajsa Ekis Ekman.
Kajsa skriver bl.a. att Klarna har satt i system att inte skicka ut fakturor när folk tar på avbetalning och så får man en betalningspåminnelse.
även att enligt Kajsa har Klarana också sagt "den bästa kunden är den som inte betalar direkt men som får en påminnelse och sedan inkassokrav".
Senast redigerad av LinuxFox 2019-08-13 kl. 22:24.
Citera
2019-08-14, 09:00
Medlem
Citat:
Gärna, det var det som var tanken. Och det skulle inte handla vare sig om fakturor eller deras USA-satsning från början. Jag blev mer eller mindre tvungen att bemöta det.
Jag var tydlig med att jag ville berätta hur dom behandlat mig. Ingen annan.
Det är alltså inget tvång att läsa. Men när jag möts av okunniga obildade människors komentarer om att jag stavat fel i rubriken. Det kan vem som helst råka göra. Så då hänvisade jag helt enkelt till Fredrik Lindström https://www.youtube.com/watch?v=1yne8Xc-s30 för att jag insåg att vad jag än skriver tänker ingen lyssna utan bara attakera. Det här är kanske känt för många hur dom aggerar. För mig har det varit en mardröm. Jag har tidigare hanterat kunder i hela mitt yrkesliv. Jag har inte varit med om något så okunnigt och oprofessionellt företag tidigare. Jag blev lite förvånad och tänkte dela med mig. Jag tänker inte prata för döva öron.

Om det inte skulle handla om det var det onödigt att ta upp de sakerna av dig.
Det handlar inte om felstavning i rubriken, det handlar om felaktiga påståenden.

Låt bli att berätta då.
Kanske blev du behandlad på det sätt du förtjänar - du verkar inte direkt lätt att samarbeta med - men jag vet inte eftersom du vägrar berätta vad som hänt.
Citera
2019-08-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Detta är min upplevelse.

Och med tanke på hur mycket Klarna tjänar på sådana som mig, drar iaf jag slutsatsen att det är besvärligt!

Det är självklart ingen slump att Klarnas förstahandsalternativ är att välja 14 dagars faktura, eftersom de VET att det är mänskligt att glömma och de VET att många är för lata för att lägga en sekund extra på att scrolla fram fler betalalternativ. De vill absolut tjäna pengar på sina fakturor. Men att folk som är glömska ÄNDÅ väljer faktura är ju obegripligt. Tar några sekunder att knappa i kortnumret. Hur handikappanpassat ska allt vara egentligen?
Citera
2019-08-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Om det inte skulle handla om det var det onödigt att ta upp de sakerna av dig.
Det handlar inte om felstavning i rubriken, det handlar om felaktiga påståenden.

Låt bli att berätta då.
Kanske blev du behandlad på det sätt du förtjänar - du verkar inte direkt lätt att samarbeta med - men jag vet inte eftersom du vägrar berätta vad som hänt.

Hej, tyck vad du vill. Kanske är det så mobben här på FB fungerar.
Ha väldigt klart för dig. Jag vägrar ingenting!
Citera
2019-08-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa

Tror du på allvar att de som ägnar sig åt att kalla folk för diverse invektiv? Vet vad det betyder ens...
Jag är tveksam men tack för de orden i alla fall. "akademisk ohederlighet" det skall jag ta med mig.
Citera
2019-08-15, 08:32
Medlem
Citat:
Hej, tyck vad du vill. Kanske är det så mobben här på FB fungerar.
Ha väldigt klart för dig. Jag vägrar ingenting!

Vad synd det är om dig som blev överbevisad här i dina påståenden - buhu! Vilken mobb!

Vad betyder vägra för dig?

Du är ju helt omöjlig att ha och göra med.
Citera
2019-08-16, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Klarna tar nog mer av dina pengar än Visa och Mastercard mfl. Betalar du kreditkortskostnaden i tid så utgår inga extra avgifter.
Däremot kan det finnas avgifter för själva kortet. Å andra sidan ingår försäkring mm.
Klarna är helt meningslösa för konsumenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in