2019-04-24, 15:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag har ett stort problem med klarna som gör att jag hellre betalar i förväg, kontant genom kort.

Det är att Klarna missat att standard betalningsvillkor gentemot privatpersoner är 30 dagar netto. Men oftast skickar Klarna fakturan samma dag som paketet går från leverantören. Man får då alltså 7 dagar netto, om man har tur med postmord. Bussigt. Om postmord försenar min leverans är det upp till MIG att så fort som möjligt höra av mig till klarna och berätta att jag inte fått varan än. Gör jag inte det kan jag välja mellan att få förseningsavgifter, alt tvingas betala för varan innan jag fått den i min hand.

Har du en gång gått med på de här jävla 7 dagar netto (betald faktura = gått med på villkoren) så är du sen fast och kommer aldrig få det korrekta åtminstone tio dagar netto. Förr var det som sagt standard att om inget annat bestämts så gällde 30 dagar från fakturadatum.

Undvik Klarna om du kan. Jag missade en gång berätta för dem att jag inte fått varan än och fick en härlig påminnelseavgift som överskred beställningstotalen (180). Det gäller att ligga på, så se försenar datumet, de lumpna snålisarna
Citera
2019-04-24, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Klarna är knappast det bästa som hänt internet.

Kolla deras omsättning och vinst så inser du fort att några begäran om data hit och dit är betydelselöst.

Dom skor sig på andras pengar utan att tillföra något jag önskar.

De lever förmodligen på att dumma jävla människor handlar saker de inte har råd med och sedan inte betalar. Då förstår jag att man hatar klarna.

Är du månne en av dessa individer som handlar och inte betalar? Då får man problem med Klarna.
Citera
2019-04-24, 15:33
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Klarna är ett företag startat av riskkapitalister för att tjäna mycket pengar på andra. Deras tjänster funkar ok, men de här som verkar tro att Klarna är ett helgon som ägnar sig åt schysst välgörenhet till kunden måste vara allmänt blåst.
Citera
2019-04-24, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krukkula
De lever förmodligen på att dumma jävla människor handlar saker de inte har råd med och sedan inte betalar. Då förstår jag att man hatar klarna.

Är du månne en av dessa individer som handlar och inte betalar? Då får man problem med Klarna.

Nej man kan dra slutsatsen att de är i indrivningsbranschen utan att själv vara drabbad.
Citera
2019-04-24, 15:42
Medlem
kinky_Ms avatar
Inte sämre en någon annan banktjänst. Snarare bättre. De som klagar är lyxfällan-deltagare.
Citera
2019-04-24, 15:45
Medlem
JustZlatans avatar
Jag brukar alltid betala med kreditkort så jag slipper faktura från Klarna. Litar inte på detta företag.

Svårt att jäklas med ett miljardföretag.
Citera
2019-04-24, 15:48
Medlem
Ett smutsigt jävla företag som VÄGRAR raderna mina uppgifter trots att jag bett om det flera gånger.

Väljer alltid andra betalningsalternativ, men Klarna är som cancer och sprider strategiskt till bl.a. Apotekens nätbutiker och man står helt utan alternativ.

Hade gärna ställt upp på att bomba dem med jobb, men de skickar nåt pissigt autosvar och påstår att jobbet är gjort. När jag ett par veckor senare kollar så har de fortfarande kvar all info såsom bankkort... Dessa as skall anmälas, ett fullständigt hån mot allt vad GDPR var tänk att motverka och de kunde inte bry sig mindre.
Citera
2019-04-24, 15:58
Medlem
Jag fattar verkligen inte vad vissa bölar om. Det har aldrig varit några problem för mig att handla genom dem, smidig och bra app har de också.
Citera
2019-04-24, 15:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Klarna är ett företag startat av riskkapitalister för att tjäna mycket pengar på andra.

Nej, Klarna startades av tre studenter. De fick i början hjälp av skolans icke-vinstdrivande inkubator, för att komma igång. Först ungefär två och ett halv år senare behövde de mer pengar och fick då ta emot en slant från Öresund.
Citera
2019-04-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Klarna har fått mängder av anmälningar till Konsumentverket.
De har fått flest GDPR- anmälningar hos Datainspektionen, värre än alla storbanker tillsammans.
Ser man på tusentals recensioner hos Trustpilot, hundratals recensioner på Google och Reco så får de bottenbetyg.
Den enskilde kunden behandlas illa och har inget att sätta emot. Klarna är helt döv för all kritik.
Jag läste om ett tips bland alla ilskna recensioner:
Skriv till dataskydd@klarna.se
Begär ut alla uppgifter de har om dig samt uppgifter som kan identifiera dig som person.
När du fått uppgifterna begär du att få all denna information raderad (du kan inte ha några betalningar kvar hos dem).
Extra administration och extra kostnader för Klarna
Denna procedur kan upprepas. så det går bra att betala med Klarna igen.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&u act=8&ved=2ahUKEwiUi8HN0-jhAhVJyKYKHaKAAGkQFjAEegQIBRAB&url=https%3A%2F%2Fw ww.svt.se%2Fnyheter%2Finrikes%2Fmanga-1&usg=AOvVaw0n22KqSbneiS1bVzyEUuRB

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&u act=8&ved=2ahUKEwj4v6Xz0-jhAhVxz6YKHaEaC68Q0PADMAd6BAgCEAU&url=https%3A%2F% 2Fdigital.di.se%2Fartikel%2Fkunderna-frustrerade-gdpr-klagomalen-mot-klarna-okar&usg=AOvVaw2gqUObnD-1-7_ElWDzAeTO
Om man betalar i tid får man inga problem...har deras app och funkar klockrent.
Dock så kanske man köper mer än nödvändigt då det är lätt att ta grejer på kontot ibland,men man är väl förfan ingen bebis som vissa är tydligen och behöver en dadda som hjälper en med allt.
Ni som har problem är väl lyxfällan WT ändå!
Citera
2019-04-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har ett stort problem med klarna som gör att jag hellre betalar i förväg, kontant genom kort.

Det är att Klarna missat att standard betalningsvillkor gentemot privatpersoner är 30 dagar netto. Men oftast skickar Klarna fakturan samma dag som paketet går från leverantören. Man får då alltså 7 dagar netto, om man har tur med postmord. Bussigt. Om postmord försenar min leverans är det upp till MIG att så fort som möjligt höra av mig till klarna och berätta att jag inte fått varan än. Gör jag inte det kan jag välja mellan att få förseningsavgifter, alt tvingas betala för varan innan jag fått den i min hand.

Har du en gång gått med på de här jävla 7 dagar netto (betald faktura = gått med på villkoren) så är du sen fast och kommer aldrig få det korrekta åtminstone tio dagar netto. Förr var det som sagt standard att om inget annat bestämts så gällde 30 dagar från fakturadatum.

Undvik Klarna om du kan. Jag missade en gång berätta för dem att jag inte fått varan än och fick en härlig påminnelseavgift som överskred beställningstotalen (180). Det gäller att ligga på, så se försenar datumet, de lumpna snålisarna

Det är företaget som ordnar med fakturan, de företag jag beställer I från ordnar så den kommer en dag efter posten fått sändelsen.

Tar 1 minut att skicka ett meddelande "kan ni förlänga med en vecka?" så gör dem de, har aldrig haft problem, de pausar, förlänger och makulerar utan problem.

Men förstår att folk som har svårt med datum kandke tycker fakturor är knepiga, personligen glömmer jag inte att varken betala eller kontakta vid problem.
Citera
2019-04-24, 16:21
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Standard till konsumenter är inte 30 dagar. Det är allt från 10-30.

Om du fick en avgift som överskred totalbeloppet har du både fått påminnelse och inkasso (60+180) och då ligger felet hos dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Krukkula

Precis. Har du pengar är det smidigt med Klarna. Har du inga pengar utan tror att ”det löser sig” blir det dyrare med Klarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Klarna är ett företag startat av riskkapitalister för att tjäna mycket pengar på andra. Deras tjänster funkar ok, men de här som verkar tro att Klarna är ett helgon som ägnar sig åt schysst välgörenhet till kunden måste vara allmänt blåst.

Klart att de är en affärsdrivande verksamhet som lever på att folk inte gör rätt för sig, men eftersom jag gör rätt för mig blir det smidigare på alla sätt och vis med Klarna, sedan kan dumskallar som inte kan betala fakturor i tid sponsra dem med intäkter om de vill.

Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Nej man kan dra slutsatsen att de är i indrivningsbranschen utan att själv vara drabbad.

Inte mycket till slutsats med tanke på att de skulle gå i konkurs om de inte drev in sina fordringar, likt alla andra bolag. Knappast någon som jobbar gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in