Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Jag har ett stort problem med klarna som gör att jag hellre betalar i förväg, kontant genom kort.
Det är att Klarna missat att standard betalningsvillkor gentemot privatpersoner är 30 dagar netto. Men oftast skickar Klarna fakturan samma dag som paketet går från leverantören. Man får då alltså 7 dagar netto, om man har tur med postmord. Bussigt. Om postmord försenar min leverans är det upp till MIG att så fort som möjligt höra av mig till klarna och berätta att jag inte fått varan än. Gör jag inte det kan jag välja mellan att få förseningsavgifter, alt tvingas betala för varan innan jag fått den i min hand.
Har du en gång gått med på de här jävla 7 dagar netto (betald faktura = gått med på villkoren) så är du sen fast och kommer aldrig få det korrekta åtminstone tio dagar netto. Förr var det som sagt standard att om inget annat bestämts så gällde 30 dagar från fakturadatum.
Undvik Klarna om du kan. Jag missade en gång berätta för dem att jag inte fått varan än och fick en härlig påminnelseavgift som överskred beställningstotalen (180). Det gäller att ligga på, så se försenar datumet, de lumpna snålisarna
Leverantören styr över när fakturan skickas, inte Klarna.
Hur räknar du att du får fakturan samma dag den skickas och beräknas komma dagen efter med 7 dagar netto? Möjligtvis 14 minus en och 13 dagar netto.
Får du inte varan och ändå faktura är det återigen leverantören som gjort fel och där har jag inte upplevt eller hört talas om problem att makulera eller annat. Paket är ju spårbara.