Citat:
Ursprungligen postat av
Egotrippen
Jag sökte upp saken och där sades det att zopiklon har en halveringstid på cirka 5h och zolpidem har en halveringstid på cirka 4h. Båda två är därav klassade som kortverkande insomningstabletter, och är tämligen lika.
Enligt egen erfarenhet är zolp ett potentare preparat än zop för en längre och skönare sömn. Det har ett mer narkotiskt rus även vilket faller mig i smaken.
Zolpidem FASS: Eliminationshalveringstiden är kort med ett medelvärde på 2,4 timmar och en effektduration på upp till 6 timmar
Zopiklon FASS: Halveringstiden är 4-6 timmar, ökad till 7 timmar hos äldre personer
Zopiklon har en snabbt insättande effekt (inom cirka 30 minuter), förkortar insomningstiden, förlänger sömndurationen och minskar antalet uppvaknanden under natten. Mängden REM-sömn och djupsömn (stadium III och IV) bibehålls vid rekommenderad dosering.
Där jag tog min information ifrån gällande halveringstid. Gällande zolpidem så håller jag med dig. Zolpidem ger mig någon form av rus, medan zopiklon är mer lik en ”riktig” benso för mig. Lite cannabis till zolpidem så blir det riktigt mysigt.