Lena Ferm, andre vice ordförande i Göteborgsmoderaternas kretsstyrelse och ledamot i stadsdelsnämnden Västra Hisingen reagerade våldsamt på ett twitterinlägg från ett skämtkonto.
Inlägget gav förslag på hur 2 milj invandrare enkelt flera gånger om kan återställa regeringens stöld av 320 miljoner från äldreomsorgen genom att återbetala tusen bidragskronor var.
Lena twittrade ilsket ”De flesta invandrare är analfabeter. De kommer inte lösa ett skit..” vilket inte är helt osant men kanske lite ogenomtänkt även efter 2 glas rött.
När Lena nu blir konfronterad är hon såklart "ångerfull" över sitt ärliga twitterinlägg.
Citat:
– Jag vill bara säga att det är en fullständigt vansinnigt klumpigt tweet. Jag ångrar den till 100 procent. Jag har plockat bort den, jag menar ingenting av det jag skrev.
Hur kommer det sig att du skrev den från början?
– Vansinnigt illa uttryckt, vansinnigt illa uttryckt. Jag ångrar det som sagt. Den är bortplockad.
Men jag undrar hur tänkte du när du skrev den?
– Nej, men alltså jag ångrar den. Jag har plockat bort den. Den finns inte. Det finns ingenting mer att kommentera.
Det intressanta kommer sen vad Axel Josefson, Göteborgsmoderaternas gruppledare och kommunstyrelsens ordförande väljer att göra.
Citat:
– Jag tycker att det är högst olämpligt. Det är inget som Moderaterna står för, säger han.
Han säger att partiet kommer föra en dialog med Lena om saken, men vill inte svara på om agerandet innebär några konsekvenser.
– Jag tycker att det är bra att hon har backat från uttalandet och tagit bort tweeten. Vi kommer naturligtvis ha ett samtal kring det som har hänt. Som jag uppfattar det är hon själv fullt införstådd med att detta inte var bra, säger Josefson.
Så var den saken utredd? Ja, varför inte.
https://www.expressen.se/gt/m-kvinnan-de-flesta-invandrare-ar-analfabeter/