Citat:
Fast nationalstatens dödgrävare är en liten klick eliter med reell makt. Du tror väll inte att ett helt folkslag med liten makt fungerar under samma premisser? Varför skulle dessa kvalitativt olika förhållandena fungera likadant?Nähä. Jag konstaterar återigen att nationalstatens dödgrävare aldrig resonerat så. De har inte väntat på att möjligheten ska materialisera sig att genomdriva en fundamentalt onaturlig, incitamentsdriven migrationspolitik på en nivå som skulle verkat absurt orealistisk - tills den stegvis förverkligades. De agerade inkrementellt i varje situation de fann sig och väntade inte på att en politisk majoritet skulle falla som ett moget äpple i händerna på dem. Resultatet var en serie uppnådda kritiska massor och flyttade mållinjer. Aptiten ökade med ätandet och det blygsamma startbudet blir aldrig slutbud.
Citat:
Fast svenskar accepterar läget sålänge sysselsättning och inkomst finns. Så fungerar den i det avseendet hyperindividualistiska svensken - man knegar på och tjänar sina stålar så att man kan pimpla sitt boxvin, betala sitt bostadslån, dra utomlands eller göra det man nu vill göra. Så jo, i praktiken så måste tillräckligt stor andel av befolkningen kännas vid problemen för att sympati ska kunna etableras. Det är lätt att sympatisera om man gjort analysen, men folk gör inte analysen. Folk läser Aftonbladet o DN ffs.
Och jag tror du missförstod vad jag menade förut. Inte att du menade att svenskar inte finns, utan att abstraktionen "svensken" finns och måste "vakna" för att förändring ska ske. Så är det ju inte i praktiken. Svenskar har vaknat länge nu och befinner sig längs en glidande skala av oro/ilska/verklighetsflykt/önsketänkande/uppgivenhet. Hopp är det sämre med.
Om det inte finns något arbete att gå till så innebär det möjlighet till strukturella förändringar. Där jag menar att den bästa strategin för att få till stånd reell återvandring bortanför sagorna du presenterar är att just att attackera globalismens fundament. Att attackera det system och maktstruktur som givit mångkultur. Det är så att säga att attackera premisserna som givit slutsatsen. Mkt potent.
Citat:
Återigen, gör en cost-benefit analys på alternativen och argumentera för att det andra är mer rationellt för makten. Nu är det mest blind tro.
På samma sätt är Somalia, Afghanistan och Syrien idag säkra, välmående länder med fiber och köpcentra. Inte hela länderna förstås, men delar. Jag tvivlar på att det finns något land på jordens yta som ENDAST består av plåtskjul och helt saknar granithällar med försänkta diskhoar. Varje U-land har diplomatkvarter och en redan idag existerande inhemsk medelklass av byråkrater och affärsmän med köpkraft. På grund av kostnadsläget är det bara att växla svensk bidragsnivå till en tjänstemannalön, där.
(I sista sidan på Hans Roslings bok factfulness så finns bilder på hur världens olika kök ser ut.)
Senast redigerad av frasselito 2019-04-09 kl. 17:48.
Senast redigerad av frasselito 2019-04-09 kl. 17:48.