2019-03-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
1. Om Vatchareeya låg död i lägenheten medan Kim var hos brodern hade Uno slagit frivolter pga liklukten.

2. Han kunde inte köra fram bilen till porten och bära ut en död kropp genom en loftgång kl 22-23 en lördagkväll utan att bli upptäckt av grannarna.

3. Se 2.

Glöm inte att besvara (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan.

Det där med liklukt under kortare tid (för jag menar isåfall inte att V.B legat död i lägenheten i 2 veckor, utan snarare några timmar!!), vet jag inte så mycket om. Du kan säkert det bättre än mig.

Men i artikeln https://www.svd.se/rattslakaren-darfor-marker-grannarna-inget
står det: "Peter Krantz säger att det även skiljer stort på hur kroppar luktar. – Är det kallt ute och svalt i lägenheten och en liten mager människa har dött, så går det ganska långsamt, tar mer en vecka innan det blir några förändringar. Är man stor och fet svalnar kroppen långsammare och processen drar igång fortare. När processen gått tillräckligt långt stannar den delvis av och kroppen blir mer mumifierad. Och olägenheten för grannarna minskar. Riktigt smala människor kan i stort sett gå direkt till mumifieringsstadiet." Här känns det ju som att V.B hör hemma under exempel 1 snarare än exempel 2. Så hunden Uno, som för övrigt var inne i K.J lägenhet flera veckor efter att V.B skulle varit där, hade nog inte förutsättningar att slå några frivolter...
Citera
2019-03-26, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet inte vem det var som dödade och styckade Vatchareeya, men eftersom polisen fann blod från henne i bagageutrymmet på KJ:s bil så borde väl just han kunna vara intressant här. Problemet är bara att de teorier om händelseförlopp som hittills har lagts fram med KJ som gärningsman är osammanhängande och motsägelsefulla. Det går helt enkelt inte ihop.

En möjlig lösning på det här problemet skulle kunna vara att vi låter Vatchareeya gå på egna ben ut ur lägenheten, och att KJ och hon tillsammans åker iväg till brottsplatsen i hans bil.

En annan lösning som har föreslagits tidigare i tråden är att Vatchareeya först ensam lämnar lägenheten, och att KJ en stund senare åker ifatt henne och erbjuder skjuts. Sedan kan du ju fortsätta därifrån och se om det går att få ihop ett möjligt händelseförlopp med dödande och styckning (dvs. en gärningsbeskrivning).

Ett problem med blodet i bilen är att det inte finns några säkra uppgifter om mängden blod.
En tekniker sa att "det är mer än näsblod, om man så säger", men det finns inget som styrker
att det skulle vara några större mängder.

Det gjordes experiment med BlueStar för att få fram liknande markeringar som teknikerna
hade fått fram, det va förvånansvärt lite blod som krävdes, Q vet nog mer.
Citera
2019-03-26, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det där med liklukt under kortare tid (för jag menar isåfall inte att V.B legat död i lägenheten i 2 veckor, utan snarare några timmar!!), vet jag inte så mycket om. Du kan säkert det bättre än mig.

står det: "Peter Krantz säger att det även skiljer stort på hur kroppar luktar. – Är det kallt ute och svalt i lägenheten och en liten mager människa har dött, så går det ganska långsamt, tar mer en vecka innan det blir några förändringar. Är man stor och fet svalnar kroppen långsammare och processen drar igång fortare. När processen gått tillräckligt långt stannar den delvis av och kroppen blir mer mumifierad. Och olägenheten för grannarna minskar. Riktigt smala människor kan i stort sett gå direkt till mumifieringsstadiet." Här känns det ju som att V.B hör hemma under exempel 1 snarare än exempel 2. Så hunden Uno, som för övrigt var inne i K.J lägenhet flera veckor efter att V.B skulle varit där, hade nog inte förutsättningar att slå några frivolter...

Kadaverinlukt utvecklas redan efter ca:20-30min, så den kommer alltså
snabbt efter döden.

Det tog ännu längre tid innan Uno hamnade i skuffen på KJs bil.
Citera
2019-03-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kadaverinlukt utvecklas redan efter ca:20-30min, så den kommer alltså
snabbt efter döden.

Det tog ännu längre tid innan Uno hamnade i skuffen på KJs bil.

Varför nämner rättsläkaren i artikeln ingenting om kadaverinlukt efter 20-30 min då?

Ja, men så finns ju teorin att K.J vid senare tillfälle (t ex 18-20 maj) flyttat kroppsdelarna.
Då har det gått så lång tid så likdoften uppkommit. Dessutom är då kroppsdelarna styckade, vilket lättare medför lukt/odör.
Citera
2019-03-26, 14:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Vi pratar lukt som likhundar känner, inte lukt som människor känner vilket artikeln handlar om, förmultelse eller likstelhet. Under rättegången efter mordet på Marina Johansson i Spekeröd sa en polisman att det tar 20 minuter för kadaverin att utvecklas, vilket är det ämne som som likhundar känner lukten av. I andra sammanhang har jag läst en timme. Om Kim åkte hemifrån till brorsan direkt efter mordet och efter återvändandet stannade bilen framför porten gick det mer än en timme innan han var tillbaka. Så tidigt hade han blivit upptäckt av grannar. Väntade han längre med att ta ut kroppen luktade det desto mer.

Notera att det tog månader efter Vatchareeyas försvinnande innan Uno markerade liklukt i bilen.

Inse att lägenheten inte kan ha varit mordplatsen, Vatchareeya gick ut på egna ben. Att hovrätten inte utesluter lägenheten som mordplats är ett sätt för den att få ihop bevispusslet genom att hamra dit en bit.
Citera
2019-03-26, 14:46
Medlem
Det finns goda grunder i att se detta som ett rättsövergrepp.
Citera
2019-03-26, 14:57
Medlem
Citat:
Vi pratar lukt som likhundar känner, inte lukt som människor känner vilket artikeln handlar om, förmultelse eller likstelhet. Under rättegången efter mordet på Marina Johansson i Spekeröd sa en polisman att det tar 20 minuter för kadaverin att utvecklas, vilket är det ämne som som likhundar känner lukten av. I andra sammanhang har jag läst en timme. Om Kim åkte hemifrån till brorsan direkt efter mordet och efter återvändandet stannade bilen framför porten gick det mer än en timme innan han var tillbaka. Så tidigt hade han blivit upptäckt av grannar. Väntade han längre med att ta ut kroppen luktade det desto mer.

Notera att det tog månader efter Vatchareeyas försvinnande innan Uno markerade liklukt i bilen.

Inse att lägenheten inte kan ha varit mordplatsen, Vatchareeya gick ut på egna ben. Att hovrätten inte utesluter lägenheten som mordplats är ett sätt för den att få ihop bevispusslet genom att hamra dit en bit.

OK. Absolut, då är det nog så. Men vi måste ta frågan i beaktande: När avled egentligen V.B? K.J kan ju ha utsatt henne för ett otroligt våld, så att hon varit medvetslös, men att kroppen "lade av" senare.
Hon kan ju dessutom avlidit strax före att K.J åkte till sin bror och att det rör sig om så kort tid som hon varit avliden i lägenheten, så att inte ens super-duper-kadaverinlukten startat. Nu vet jag ju att du inte tror att han flyttat henne ensam i loftgången runt kl.22:00-23:00, men det går ju inte att utesluta.

Vidare vill jag att du läser mitt svar till CarlJanne75 (inlägg 99725) Alltså att: Teorin att K.J vid senare tillfälle (t ex 18-20 maj) flyttat kroppsdelarna finns ju. Då har det gått så lång tid så likdoften uppkommit. Dessutom är då kroppsdelarna styckade, vilket lättare medför lukt/odör.
Citera
2019-03-26, 15:05
Medlem
Citat:
Jo, jag förstår! Men vart i utredningen finns den personen? Hur har den personen kunnat gå under radarn i alla år? Detta är ju isåfall en person som gjort sig skyldig till allt ifrån Dråp, till Medhjälp till dråp, till Skyddande av brottsling till Brott mot griftefriden. Men hen finns inte med i en enda telefonlista, inga vittnen har sett denna personen, man har inte hittat några spår efter denna personen, K.J har aldrig pekat ut denna personen, K.J kompisar har aldrig flaggat för denna personen.

Man får också komma ihåg att polisen släpper spaningen på K.J 13-19 maj (detta är en lång period, där K.J kunnat vidta alla möjliga åtgärder), för att istället spana på den enda alternativa gärningsmannen som funnits i denna utredningen, dvs M.B. Inte heller här hittar man någonting av värde på M.B. Så frågan är om inte K.J eller M.B är gärningsmannen, vem menar du är gärningsman då?

Man får också komma ihåg att så snart VB kropp hittats så ändrar spaningspoliserna sina vittnesmål så att MB helt plötsligt får alibi trots att spaningsanteckningarna säger nåt helt annat.
Citera
2019-03-26, 15:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
OK. Absolut, då är det nog så. Men vi måste ta frågan i beaktande: När avled egentligen V.B? K.J kan ju ha utsatt henne för ett otroligt våld, så att hon varit medvetslös, men att kroppen "lade av" senare.
Hon kan ju dessutom avlidit strax före att K.J åkte till sin bror och att det rör sig om så kort tid som hon varit avliden i lägenheten, så att inte ens super-duper-kadaverinlukten startat. Nu vet jag ju att du inte tror att han flyttat henne ensam i loftgången runt kl.22:00-23:00, men det går ju inte att utesluta.
Vatchareeya dog senast när hon fick ett knivhugg i hjärtat. Som jag beskrev tidigare hade liklukt hunnit utvecklas under den timme det tog att åka till brorsan, stanna där ett tag och åka tillbaka. Hade han före kl 23 kört fram bilen till porten och släpat ut en kropp hade han iakttagits.
Citat:
Vidare vill jag att du läser mitt svar till CarlJanne75 (inlägg 99725) Alltså att: Teorin att K.J vid senare tillfälle (t ex 18-20 maj) flyttat kroppsdelarna finns ju. Då har det gått så lång tid så likdoften uppkommit. Dessutom är då kroppsdelarna styckade, vilket lättare medför lukt/odör.
Jag har läst och förstår inte vad du är ute efter. Är vi överens om att lägenheten inte är mordplatsen?
Citera
2019-03-26, 15:16
Medlem
Citat:
Vatchareeya dog senast när hon fick ett knivhugg i hjärtat. Som jag beskrev tidigare hade liklukt hunnit utvecklas under den timme det tog att åka till brorsan, stanna där ett tag och åka tillbaka. Hade han före kl 23 kört fram bilen till porten och släpat ut en kropp hade han iakttagits.

Jag har läst och förstår inte vad du är ute efter. Är vi överens om att lägenheten inte är mordplatsen?

Häng med nu! I det betänkandet menar jag ju att han direkt/relativt fort plockar in henne i bagaget och att hon ligger där när han är hos brodern. Alltså att V.B inte befunnit sig avliden i lägenheten speciellt länge innan hon forslas bort (tänk dig Ida Fässberg-mordet i Trollhättan. Där snackade man aldrig liklukt).

Bygger du den där teorin på att det skall finnas grannar/vittnen som vaktat trappuppgången och bilen eller vadå? Isåfall vilka personer är detta?
Citera
2019-03-26, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Man får också komma ihåg att så snart VB kropp hittats så ändrar spaningspoliserna sina vittnesmål så att MB helt plötsligt får alibi trots att spaningsanteckningarna säger nåt helt annat.

Jasså? I Tingsrätten berättade ju spaningsledaren att han rekommenderade att dom skulle byta fokus till K.J (igen). Eftersom man snabbt upptäckte att M.B var en hårt arbetande person, som i princip aldrig var hemma, utan arbetade på restaurangen och i princip hade frun med sig vad han än gjorde. Och att det inte fanns något som helst avvikande eller intressant i hans beteende/livssätt, som dom hade nytta utav.
Citera
2019-03-26, 15:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Häng med nu! I det betänkandet menar jag ju att han direkt/relativt fort plockar in henne i bagaget och att hon ligger där när han är hos brodern. Alltså att V.B inte befunnit sig avliden i lägenheten speciellt länge innan hon forslas bort (tänk dig Ida Fässberg-mordet i Trollhättan. Där snackade man aldrig liklukt).

Bygger du den där teorin på att det skall finnas grannar/vittnen som vaktat trappuppgången och bilen eller vadå? Isåfall vilka personer är detta?
Likhundar behövdes inte hos Ida. Mordplatsen var uppenbar.

Grannarna var vaksamma eller nyfikna, vilket du kan läsa i FUP. Om Kim hade kört fram bilen till porten kl 21-22 och släpat ut en död kropp hade han definitivt blivit uppmärksammad. Det finns fönster ut, både mot loftgången och gården utanför, för att inte tala om fönster i grannhusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in