2019-03-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok, så enligt hovrätten är det åtminstone inte uteslutet då att KJ kan ha dödat henne i sin lägenhet. Det låter ju övertygande. Men var tänker sig alltså hovrätten att han sedan skall ha styckat henne? Även det i lägenheten?

Det är väl Hovrättens sätt att säga att man till 110% inte kan säga vart brottsplatsen är, eftersom det inte finns någon teknisk bevisning. Men att det med största sannolikhet måste vara i lägenheten. Dom avfärdar ju att det är V.B som vittnet sett, utan fastslår att K.J måste vara den sista personen som sett V.B. Dom säger att blodet kommer från VB och att hon måste varit död när hon låg i bilen - Och att någon annan inte kan ha gjort åverkan på bilen. Dom säger att V.B tappar kontrollen över sin telefon efter kl.20:38. Dessutom säger dom att dom sätter tilltro till grannarnas uppgifter om kvinnoskrik från K.J lägenhet och att en mansperson därefter stänger sovrumsfönstret och drar ned persiennerna. Det är ju ostridigt att någon annan än K.J (läs "mansperson") och V.B (läs "kvinnoskrik) varit i lägenheten denna kvällen, det säger ju K.J själv. Dom tror heller inte ljudet kommer från TV:n. Alltså kan inte lägenheten som brottsplats uteslutas.

Dom går inte in helt på när och vart han skulle ha styckat henne. Dom avslutar ju med att skriva: ”Hovrätten finner därför att det är ställt utom rimligt tvivel att det var Kristoffer Johansson som den 4-5 maj 2013 dödade Vatchareeya Bangsuan, skadade och under tiden den 4-22 maj skymfligen behandlade liket efter henne, transporterade henne och placerade ut hennes kvarlevor i skogen och i ett hus i området vid Mjösjöberget och Gammelängsberget inom Bodens kommun.”

...Däremot säger dom att:
- Kroppen har i något skick forslats bort i bilen, av en person som inte kan vara någon annan än K.J.
Varför? För det är K.J:s bil, han har inte lånat ut den till någon. K.J har uppenbarligen använt bilen, efter att V.B skulle ha lämnat lägenheten, då han åkte till sin bror. När han här använder bilen OCH FRAMFÖRALLT efter all tid som går efter detta. Så reagerar han aldrig över att någon obehörig skulle ha varit inne bilen, att någonting fattas i bilen, att någonting tillkommit i bilen, att bilen skulle vara flyttad osv. Det finns heller inga vittnen som slagit larm om att någon obehörig rört sig kring bilen. Betänk då att K.J är nattmänniska och har möjlighet att hålla koll på bilen hela natten. Medans han sover på dagen, då allmänheten dessutom i dagsljus ”kan hålla koll på bilen”. Vidare så finns det överhuvutaget ingenting som säger att K.J någon gång i sitt liv haft ”inbrott” i bilen. Det är väl antagligen det som är anledningen till att han fortsatt slarva med att inte låsa bilen ibland (man lär ju sig av sina misstag).

- Kroppen har någon gång styckats, av en person som inte kan vara någon annan än K.J.
Varför? Man hittar V.B kropp styckad, där experterna fastslagit att det bara kunnat uppstå fysiskt av annan person (i övrigt, läs första stycket i inlägget.) Det finns heller ingen annan person som skulle ha anledning/motiv att döda/stycka V.B. M.B som alternativ gärningsman är utredd (det tycker inte Quarrell. Men det tycker polis, åklagare, Tingsrätten, Hovrätten och Högsta Domstolen..) Man hittar DNA på V.B ben som kan vara K.J:s. Detta talar i någon mån för att K.J varit i kontakt med V.B ben efter hennes död. Man har dessutom hittat den styckade kroppen på platser K.J känner väl till och brukar röra sig på.

- Att K.J haft möjlighet att flytta kroppsdelar 18-20 maj.
Varför? (Detta har jag varit inne på i föregående inlägg: Befann sig hos föräldrarna, vars hus ligger nära fyndplatsen. Finns hål i Kristoffer och pappans ”alibi-kedja”. K.J är nattmänniska och haft tillgång att göra snabba besök i skogen för att flytta kroppsdelarna.)

Ett tips är att du själv läser TR respektive HR-domen. Dom finns ju här i tråden...
Citera
2019-03-25, 18:18
Medlem
Citat:
Din egen teori är ju klart bättre än hovrättens. Men var tänker du dig då att kroppen var när KJ besökte sin bror för att få alibi och leta efter styckningsverktyg. Hade han redan baxat in kroppen i bilen då och hade den med sig, eller låg den fortfarande kvar i lägenheten?

Hmm. Det är skitsvårt!

1. Låg död i lägenheten
+ Rimligt med tanke på att han relativt snabbt åker till brodern för att fixa ett alibi, för att skingra tankarna (fundera på vad han skall göra med kroppen), leta verktyg till en ev. styckning
- Vågar man verkligen lämna ett lik i bostaden, om någon skulle komma in?

2. Låg död i bagaget
+ Rimligt med tanke på att han kanske tog "allt i ett svep". Dvs liket i bilen, fixa alibi och ev. verktyg, sedan köra till skogen och där stycka.
- Kan/vågar han ta risken att redan 22:00-23:00, en lördag-kväll i maj, baxa ned en kropp i trapphuset?

3. Låg död på annan plats, t ex skogen
+ (Läs ovan) alt. Rimligt att i tidigt panik-skede ta kroppen och dumpa i skogen. Kanske någon gång senare under kvällen/natten kom han på att det vore bra att stycka kroppen.
- (Läs ovan) alt. Kan det förefalla krångligt för K.J att först åka till annan plats/skogen och dumpa kroppen, sedan åka till brodern och sedan någon gång senare åka tillbaks till annan plats/skogen för att stycka kroppen?
Citera
2019-03-25, 18:47
Medlem
skillemandinkis avatar
När vb skriver till M att "han/hon är ju knäpp" så har jag alltid föreställt mig att M har skrivit något innan i stil med "min fru... blabla..." var på vb kontrar med "hon är ju knäpp"
Tror inte hon skriver om KJ alls i de sms:et.
Tror inte dom hittat hans raderade sms denna dagen heller va?
Varför mördades VB av KJ ? Jag kan inte komma på en vettig anledning varför de skedde just denna dag! Kan hon ha sett nåt och frontat om hans sexuella vanor som gjort honom förbannad? Hon kan väl inte haft nån hållhake på den dåren? Jag kan inte tänka mig in i nåt speciellt scenario där KJ flippar...
Citera
2019-03-25, 18:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Hmm. Det är skitsvårt!

1. Låg död i lägenheten
+ Rimligt med tanke på att han relativt snabbt åker till brodern för att fixa ett alibi, för att skingra tankarna (fundera på vad han skall göra med kroppen), leta verktyg till en ev. styckning
- Vågar man verkligen lämna ett lik i bostaden, om någon skulle komma in?

2. Låg död i bagaget
+ Rimligt med tanke på att han kanske tog "allt i ett svep". Dvs liket i bilen, fixa alibi och ev. verktyg, sedan köra till skogen och där stycka.
- Kan/vågar han ta risken att redan 22:00-23:00, en lördag-kväll i maj, baxa ned en kropp i trapphuset?

3. Låg död på annan plats, t ex skogen
+ (Läs ovan) alt. Rimligt att i tidigt panik-skede ta kroppen och dumpa i skogen. Kanske någon gång senare under kvällen/natten kom han på att det vore bra att stycka kroppen.
- (Läs ovan) alt. Kan det förefalla krångligt för K.J att först åka till annan plats/skogen och dumpa kroppen, sedan åka till brodern och sedan någon gång senare åka tillbaks till annan plats/skogen för att stycka kroppen?
1. Om Vatchareeya låg död i lägenheten medan Kim var hos brodern hade Uno slagit frivolter pga liklukten.

2. Han kunde inte köra fram bilen till porten och bära ut en död kropp genom en loftgång kl 22-23 en lördagkväll utan att bli upptäckt av grannarna.

3. Se 2.

Glöm inte att besvara (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan.
Citera
2019-03-25, 19:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är väl Hovrättens sätt att säga att man till 110% inte kan säga vart brottsplatsen är, eftersom det inte finns någon teknisk bevisning. Men att det med största sannolikhet måste vara i lägenheten.
Hovrätten menar nog precis vad den skriver, och hovrätten skriver alltså inte att hon med största sannolikhet har dödats i KJ:s lägenhet. Enligt hovrätten är det inte uteslutet att hon kan ha dödats i KJ:s lägenhet:

Citat:
Dom går inte in helt på när och vart han skulle ha styckat henne. Dom avslutar ju med att skriva: ”Hovrätten finner därför att det är ställt utom rimligt tvivel att det var Kristoffer Johansson som den 4-5 maj 2013 dödade Vatchareeya Bangsuan, skadade och under tiden den 4-22 maj skymfligen behandlade liket efter henne, transporterade henne och placerade ut hennes kvarlevor i skogen och i ett hus i området vid Mjösjöberget och Gammelängsberget inom Bodens kommun.”
Hovrätten går alltså inte in alls på var KJ skall ha styckat henne.

Citat:
Ett tips är att du själv läser TR respektive HR-domen. Dom finns ju här i tråden...
Jag litar på att du har citerat domen rätt.
Senast redigerad av Draifos 2019-03-25 kl. 20:03.
Citera
2019-03-25, 22:27
Medlem
Citat:
Hovrätten menar nog precis vad den skriver, och hovrätten skriver alltså inte att hon med största sannolikhet har dödats i KJ:s lägenhet. Enligt hovrätten är det inte uteslutet att hon kan ha dödats i KJ:s lägenhet:

Hovrätten går alltså inte in alls på var KJ skall ha styckat henne.

Jag litar på att du har citerat domen rätt.

Ja, det var ju en fantastisk återkoppling på ett långt inlägg ;-)

Läser du det jag skriver och framförallt om du läser domen så förstår du nog att det är som jag säger. Du måste kunna tolka argument/domskäl. Allt talar för lägenheten. Finns inte så mycket utrymme till någonting annat. Eller tror du någonting annat? Isåfall vad?

Nej, precis Hovrätten går inte alls in på vart K.J skulle ha styckat henne. Precis som jag skrev till dig i inlägg 99694.
Citera
2019-03-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
1. Om Vatchareeya låg död i lägenheten medan Kim var hos brodern hade Uno slagit frivolter pga liklukten.

2. Han kunde inte köra fram bilen till porten och bära ut en död kropp genom en loftgång kl 22-23 en lördagkväll utan att bli upptäckt av grannarna.

3. Se 2.

Glöm inte att besvara (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan.

På tal om liklukt, det va väl ingen av advokaterna som ifrågasatt Unos bilmarkering.

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan

Citat:
Citat från resningsansökan från Advokatfirman Silbersky AB
"Likdoft" är kemiskt generisk och inte specifik för enskilda individer. Den
kemiska process som påbörjas vid förruttnelse är identisk för alla organiska
material. Även döda djur utsöndrar dofter som antas vara snarlika de från
människan och de flesta hundar reagerar på doften från döda djur...

Likdoften är inte en doft utan består av ett flertal olika dofter som
uppkommer under olika stadier av förruttnelse. Utöver
doften av föruttnelse från döda kroppar kan hundarna reagera på bl.a. ruttnande blod från en levande person.
Hundens förmåga har begränsningar och utöver riskerna för fel från hunden, är
resultatet
av ett sök beroende av att hundföraren gör en korrekt tolkning av den information som hunden förmedlar. Då det vid skarpt sök, till skillnad från träning,
inte går att veta vad hunden har reagerat på krävs det en teknisk undersökning som
kontrollerar vad hunden markerat för innan det går att uttala sig om markeringen är
falsk eller korrekt. Ett negativt sökresultat är frusterande för hunden, vilket kan
resultera i att hunden gör en felaktig markering.
Även om en hund inte markerar för döda djur vid träning finns risk att den gör det
vid ett skarpt sök. Orsaken kan vara att hunden blir påverkad av hundförarens
engagemang, är utmattad, uttråkad eller markerar för snarlika dofter i tron att det är
det hundföraren vill och risken ökar med hög värme och långa sökintervall.
Per-Erik Karlsson vid Rikskriminalpolisen, Polishundtjänsten i Karlsborg;
Det finns alltid risker för att hunden markerar på döda djur, eftersom alla
döda kroppar utsöndrar kadaverin, vilket luktar likadant oavsett om det är
människa eller djur.
Då detta kan vara en felkälla uppgav Per-Erik Karlsson att polisen aldrig utifrån en
markering drar slutsatsen att hunden markerat på människa...

Citera
2019-03-26, 07:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, det var ju en fantastisk återkoppling på ett långt inlägg ;-)

Läser du det jag skriver och framförallt om du läser domen så förstår du nog att det är som jag säger. Du måste kunna tolka argument/domskäl. Allt talar för lägenheten. Finns inte så mycket utrymme till någonting annat. Eller tror du någonting annat? Isåfall vad?

Nej, precis Hovrätten går inte alls in på vart K.J skulle ha styckat henne. Precis som jag skrev till dig i inlägg 99694.
Det enda jag säger är alltså att ingen har kunnat lägga fram en logiskt sammanhängande teori, fri från motsägelser, om hur KJ skulle ha kunnat döda och stycka Vatchareeya. Och att det här skulle kunna tyda på att det helt enkelt inte går. Om du har en annan uppfattning så är det väl bara att lägga fram ett förslag på en sådan teori (dvs. ett möjligt händelseförlopp).
Senast redigerad av Draifos 2019-03-26 kl. 08:14.
Citera
2019-03-26, 10:51
Medlem
Citat:
Det enda jag säger är alltså att ingen har kunnat lägga fram en logiskt sammanhängande teori, fri från motsägelser, om hur KJ skulle ha kunnat döda och stycka Vatchareeya. Och att det här skulle kunna tyda på att det helt enkelt inte går. Om du har en annan uppfattning så är det väl bara att lägga fram ett förslag på en sådan teori (dvs. ett möjligt händelseförlopp).

Jo, jag förstår! Men vart i utredningen finns den personen? Hur har den personen kunnat gå under radarn i alla år? Detta är ju isåfall en person som gjort sig skyldig till allt ifrån Dråp, till Medhjälp till dråp, till Skyddande av brottsling till Brott mot griftefriden. Men hen finns inte med i en enda telefonlista, inga vittnen har sett denna personen, man har inte hittat några spår efter denna personen, K.J har aldrig pekat ut denna personen, K.J kompisar har aldrig flaggat för denna personen.

Man får också komma ihåg att polisen släpper spaningen på K.J 13-19 maj (detta är en lång period, där K.J kunnat vidta alla möjliga åtgärder), för att istället spana på den enda alternativa gärningsmannen som funnits i denna utredningen, dvs M.B. Inte heller här hittar man någonting av värde på M.B. Så frågan är om inte K.J eller M.B är gärningsmannen, vem menar du är gärningsman då?
Citera
2019-03-26, 12:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jo, jag förstår! Men vart i utredningen finns den personen? Hur har den personen kunnat gå under radarn i alla år? /..../
Jag vet inte vem det var som dödade och styckade Vatchareeya, men eftersom polisen fann blod från henne i bagageutrymmet på KJ:s bil så borde väl just han kunna vara intressant här. Problemet är bara att de teorier om händelseförlopp som hittills har lagts fram med KJ som gärningsman är osammanhängande och motsägelsefulla. Det går helt enkelt inte ihop.

En möjlig lösning på det här problemet skulle kunna vara att vi låter Vatchareeya gå på egna ben ut ur lägenheten, och att KJ och hon tillsammans åker iväg till brottsplatsen i hans bil.

En annan lösning som har föreslagits tidigare i tråden är att Vatchareeya först ensam lämnar lägenheten, och att KJ en stund senare åker ifatt henne och erbjuder skjuts. Sedan kan du ju fortsätta därifrån och se om det går att få ihop ett möjligt händelseförlopp med dödande och styckning (dvs. en gärningsbeskrivning).
Senast redigerad av Draifos 2019-03-26 kl. 12:50.
Citera
2019-03-26, 12:41
Medlem
En helt annan fråga. När blir KJ frisläppt?
Citera
2019-03-26, 12:57
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du menar med "den personen", men jag antar att du syftar på den som dödade och styckade Vatchareeya. Vem det är vet jag inte, men eftersom polisen fann blod från Vatchareeya i bagageutrymmet på KJ:s bil så borde väl t.ex. just han vara intressant. Problemet är bara att de teorier som hittills har lagts fram med KJ som gärningsman är osammanhängande och motsägelsefulla. Det går helt enkelt inte ihop.

En möjlig lösning på det här problemet skulle kunna vara att vi låter Vatchareeya gå på egna ben ut ur lägenheten, och att KJ och hon tillsammans åker iväg till brottsplatsen i hans bil.

En annan lösning som har föreslagits tidigare i tråden är att Vatchareeya först ensam lämnar lägenheten, och att KJ en stund senare åker ifatt henne och erbjuder skjuts. Sedan kan du ju fortsätta därifrån och se om det går att få ihop ett möjligt händelseförlopp med dödande och styckning.

Jo, absolut. Men då betyder detta:
1. Att K.J så att säga behövt åkt runt och letat efter V.B, till slut hittat henne längs vägen och med våld tvingat in henne i bilen (någonting man inte bara gör i en handvändning). Klockan skall då vara runt/strax efter 21:00. Inga vittnen ser/hör detta, trots att det är en lördag-kväll i maj. Då kan ditt motargument vara att K.J "lockar in" V.B och erbjuder skjuts. Vilket då skulle betyda att V.B gladeligen går med på att en berusad K.J kör henne hem (han har ju inte gjort annat än att dricka öl när hon besökte honom).

2. Hennes mobiltelefon har inte kopplats upp sedan kl.20:38. Detta betyder att V.B "som lever med sin mobiltelefon i handen" väljer att promenera hem, helt utan att lyssna på musik, SMS:a eller prata i telefon med någon. Då kan ditt motargument vara att den kan ha laddat ur. Men enligt uppgifter är hon väldigt mån om att ha den laddad och haft en hel kväll hos K.J på sig att ladda den, innan hon ger sig av.

3. Detta betyder troligen också att K.J har en detaljerad plan och har "absoluta närvaron" att ta med sig tejprullen från lägenheten, innan han ger sig av för att komma ikapp V.B.

4. Följdfrågan blir också: Är det V.B vittnet sett vid Lejonbacksvägen? Isåfall är frågan hur K.J kunde komma på att hon var just där? Eftersom Lejonbacksvägen varken leder till V.B eller M.B hem.
Då kan ditt motargument vara att K.J någon gång i förhör påstått för sina kompisar att V.B berättat att hon skulle göra ett ärende i dessa trakter. Sanningshalten i detta är ganska låg eftersom V.B kommit överens med sin mamma att vara hemma kl.21:00 eftersom V.B själv önskat en speciell maträtt, som mamman lovat att göra.

Jag skall försöka mig på någon slags teori i första skedet. Så får jag försöka fylla på därefter.
1. K.J kanske håller sig så nära sanningen han kan. Han säger att hon lämnar lägenheten runt kl.21:00. Det kan då betyda att hon dödas runt kl.21:00 (observera 21:00 är cirka-tid).
2. Detta passar bra ihop med att V.B mobiltelefon dör någon gång efter kl.20:38
3. Detta kan också passa bra med att vittnen hör skrik från K.J lägenhet runt kl.21:00-22:00. Vittnet Margareta Friberg har ju sagt att dom var ute på balkongen runt kl.21:00-21:15 och max stått där ute i 10 min. när dom hör skriken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in