2019-03-26, 15:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jasså? I Tingsrätten berättade ju spaningsledaren att han rekommenderade att dom skulle byta fokus till K.J (igen). Eftersom man snabbt upptäckte att M.B var en hårt arbetande person, som i princip aldrig var hemma, utan arbetade på restaurangen och i princip hade frun med sig vad han än gjorde. Och att det inte fanns något som helst avvikande eller intressant i hans beteende/livssätt, som dom hade nytta utav.
Polisen hittade inget av intresse för utredningen om försvinnandet vid spaningen på Kim heller. Saningschefen vittnade i rätten ur minnet att det stod fel datum i två spaningsrapporter. Hur troligt är det? Vatchareeyas kvarlevor hittades dagen efter att spaningen på MB hade upphört. Ringer det inte en klocka?
Citera
2019-03-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Likhundar behövdes inte hos Ida. Mordplatsen var uppenbar.

Grannarna var vaksamma eller nyfikna, vilket du kan läsa i FUP. Om Kim hade kört fram bilen till porten kl 21-22 och släpat ut en död kropp hade han definitivt blivit uppmärksammad. Det finns fönster ut, både mot loftgången och gården utanför, för att inte tala om fönster i grannhusen.

Ja, det är ju bra. Men brodern lutar ju åt att K.J kom till honom närmare 23:00, så där finns ju tid.
Citera
2019-03-26, 15:31
Medlem
Citat:
Jasså? I Tingsrätten berättade ju spaningsledaren att han rekommenderade att dom skulle byta fokus till K.J (igen). Eftersom man snabbt upptäckte att M.B var en hårt arbetande person, som i princip aldrig var hemma, utan arbetade på restaurangen och i princip hade frun med sig vad han än gjorde. Och att det inte fanns något som helst avvikande eller intressant i hans beteende/livssätt, som dom hade nytta utav.

Här visar du ett nytt exempel på hur spaningsledningen låter sina egna värderingar och förväntningar styra dem till att inte ta sin uppgift på allvar.

Vad skulle MB annars göra? Helt medveten om att han hade span på sig? Åka ut i skogen och gräva ner likdelar?
Citera
2019-03-26, 15:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, det är ju bra. Men brodern lutar ju åt att K.J kom till honom närmare 23:00, så där finns ju tid.
Brorsan:
Citat:
H. Han kom, vad kan det ha varit, vid 22.00-23.00 tiden tror jag.
Citat:
På fråga då Kristoffer, kallad K, kom på besök till föräldrahemmet i Norra Svartbyn så tror D
att klockan kan ha varit vid 22.00-tiden.
Granne:
Citat:
Vid ca klockan 22.00 gick Nils ut med sina hundar, vilket han oftast gör då han har sina
hundar. Nils berättar att han har delad vårdnad om dem. Normalt har han dem över helgerna,
men under sin sjukskrivning han dem även under veckorna.

Kvällsturen med hundarna tar ca en kvart uppger Nils. Han brukar då gå Svedjevägen ner mot
älven. Han mötte ingen under den promenaden som han kan minnas. När han återkom den
kvällen hörde han inte rösterna mer. Mellan lägenheterna hörs det inte så väl. Vanlig
samtalston hörs inte. Efter hundpromenaden tittade Nils på tv, och lade sig därefter. Han
lägger sig vid klockan 23.30–00.00.
Citat:
På fråga vad Nils gjorde fram tills han gick och lade sig uppger han att han gick på
hundpromenad omkring kl.22.00 eller 22.30 och efter det tittade han på tv. Han satt på en stol
med en förhöjning för det opererade benet. På fråga om han såg folk i rörelse under aktuell
hundpromenad uppger han att han inte brukar möta folk den tiden, han tror inte han mötte
någon. Nils tror att han gick sin gamla runda längs Svedjevägen och älven och samma väg
tillbaka, rundan tar ca 30 minuter. Nils brukar inte stöta på grannarna Tore och Kerstin då de
är ute på kvällspromenader med sin hund, svarar han på fråga. Han tror att de går tidigare, då
de är pensionärer och är uppe tidigt på morgonen.

På fråga kan inte Nils svara på om Kristoffer fortfarande var hemma då Nils gick ut på, eller
kom hem från, den sena hundpromenaden.

Nils uppger att han gick och lade sig omkring kl.23.30, som han brukar. Han kan inte minnas
exakt hur han gjorde aktuell kväll men han känner sig ganska säker på att han inte lade sig
senare än kl.23.30, det brukar han aldrig göra.
Kim kunde inte ha kört fram bilen till porten och släpat ut en kropp före kl 23 utan att bli uppmärksammad, närmaste grannen var vaken. Efter det fanns det kadaverinlukt kvar i lägenheten.
Citera
2019-03-26, 16:04
Medlem
Citat:
Jasså? I Tingsrätten berättade ju spaningsledaren att han Eftersom man snabbt upptäckte rekommenderade att dom skulle byta fokus till K.J (igen). att M.B var en hårt arbetande person, som i princip aldrig var hemma, utan arbetade på restaurangen och i princip hade frun med sig vad han än gjorde. Och att det inte fanns något som helst avvikande eller intressant i hans beteende/livssätt, som dom hade nytta utav.

Står det här verkligen i utredningen, jag kan nämligen tänka mig ett flertal
tillfällen när han inte hade frun med sig, det kan säkert du också göra.
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-03-26 kl. 16:06.
Citera
2019-03-26, 16:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Står det här verkligen i utredningen, jag kan nämligen tänka mig ett flertal
tillfällen när han inte hade frun med sig, det kan säkert du också göra.
Uppgifterna kom från spaningschefen i tingsrätten. MB var en hårt arbetande sushikock som åkte till jobbet på morgonen, han var på restaurangen hela dagen, åkte och handlade och åkte hem på kvällen, oftast har han sin fru med sig. Någon gång ibland åkte han till Luleå. Han bedrev inte mycket träning under den perioden, bara några enstaka pass. Haaaaag slirade på sanningen när han skrev att MB i princip aldrig var hemma och i princip alltid hade sin fru med sig. Men det är inte viktigt, spaningen gav inget, lika lite som spaningen på Kim.
Citera
2019-03-26, 16:48
Medlem
Citat:
Uppgifterna kom från spaningschefen i tingsrätten. MB var en hårt arbetande sushikock som åkte till jobbet på morgonen, han var på restaurangen hela dagen, åkte och handlade och åkte hem på kvällen, oftast har han sin fru med sig. Någon gång ibland åkte han till Luleå. Han bedrev inte mycket träning under den perioden, bara några enstaka pass. Haaaaag slirade på sanningen när han skrev att MB i princip aldrig var hemma och i princip alltid hade sin fru med sig. Men det är inte viktigt, spaningen gav inget, lika lite som spaningen på Kim.

Ok, jo att han arbetade hårt har ju framkommit, så hårt så att han till och med
tappade minnet.

Att spaningen inte gav något är kanske inte så konstigt, dom åkte mer eller
mindre karavan emellanåt.

Som sagt, kanske ändå att frun inte va med varje gång han va ute , menar
då främst innan mordet.

Dom här blodmängdstesterna som gjordes, har för mig att det gick å få samma
resultat med BlueStar som utredningen fick med endast någonstans mellan
en tsk å ett krm blod, stämmer det?
Citera
2019-03-26, 16:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ok, jo att han arbetade hårt har ju framkommit, så hårt så att han till och med
tappade minnet.

Att spaningen inte gav något är kanske inte så konstigt, dom åkte mer eller
mindre karavan emellanåt.

Som sagt, kanske ändå att frun inte va med varje gång han va ute , menar
då främst innan mordet.

Dom här blodmängdstesterna som gjordes, har för mig att det gick å få samma
resultat med BlueStar som utredningen fick med endast någonstans mellan
en tsk å ett krm blod, stämmer det?
Eftersom spaningen skedde efter försvinnandet kunde inte spaningsledaren uttala sig om hur mycket tid han tillbringade med frun före försvinnandet.

Mängden blod är en uppskattning. Jag har sett ett experiment: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan. Med lite blod och mycket BlueStar kan det se ut som mycket blod. Jag kan tänka mig att blodmängden på listen kan ha varit en tesked, kanske så lite som ett kryddmått, men polisen förstärkte intrycket med mycket BlueStar och överlagring av bilder.
Citera
2019-03-26, 17:13
Medlem
Citat:
Eftersom spaningen skedde efter försvinnandet kunde inte spaningsledaren uttala sig om hur mycket tid han tillbringade med frun före försvinnandet.

Mängden blod är en uppskattning. Jag har sett ett experiment: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan. Med lite blod och mycket BlueStar kan det se ut som mycket blod. Jag kan tänka mig att blodmängden på listen kan ha varit en tesked, kanske så lite som ett kryddmått, men polisen förstärkte intrycket med mycket BlueStar och överlagring av bilder.

Det är så klart riktigt, det kan vi bara anta.

Det blir en annan sak om det visar sig att blodmängden är så liten att den kan
komma från näsblod eller kanske en blödande tå.
KJ hämtade ju VB ibland efter hennes träning, att han då står och rotar i baklucka
medans han väntar är inte osannolikt, när VB kommer ut så går hon så klart fram
till KJ vid bakluckan.
Resten blir ännu mer antaganden.
Citera
2019-03-26, 17:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är så klart riktigt, det kan vi bara anta.

Det blir en annan sak om det visar sig att blodmängden är så liten att den kan
komma från näsblod eller kanske en blödande tå.
KJ hämtade ju VB ibland efter hennes träning, att han då står och rotar i baklucka
medans han väntar är inte osannolikt, när VB kommer ut så går hon så klart fram
till KJ vid bakluckan.
Resten blir ännu mer antaganden.
Det förutsätter att Vatchareeya var död när hon rotade i bakluckan eller att Uno markerade fel.
Citera
2019-03-26, 17:49
Medlem
Citat:
Det förutsätter att Vatchareeya var död när hon rotade i bakluckan eller att Uno markerade fel.

Jag chansar nog på att hon levde när hon kanske satt upp foten på listen för att
tejpa en eller ett par blödande tår med NLLs sårtejp, den tejpningen som hon
förbättrade hemma hos KJ, där hon sedan la upp tejprullen på badrumsskåpet.
Bara en tanke så klart.

Jag utesluter inte alls att Uno å Ulf hade en halv taskig dag på jobbet, när
söket påbörjades i KJs bil så va ju upplägget sådant att husse skulle förstå
att det va tredje och sista chansen å få till en markering, å det påstod han
ju att han fick.
Citera
2019-03-26, 18:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag chansar nog på att hon levde när hon kanske satt upp foten på listen för att
tejpa en eller ett par blödande tår med NLLs sårtejp, den tejpningen som hon
förbättrade hemma hos KJ, där hon sedan la upp tejprullen på badrumsskåpet.
Bara en tanke så klart.

Jag utesluter inte alls att Uno å Ulf hade en halv taskig dag på jobbet, när
söket påbörjades i KJs bil så va ju upplägget sådant att husse skulle förstå
att det va tredje och sista chansen å få till en markering, å det påstod han
ju att han fick.
Det förklarar inte blodet på plastkassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in