Citat:
Bra svar!Jag flyger mycket både i tjänst och privat, så jag använder diverse lounger flitigt. Fast track varje gång, gäller både på Arlanda, Landvetter och Malmö. Oftast själv, och annars struntar jag fullständigt i om andra i sällskapet får ta vanliga kön, man möts ju oavsett efter säkerhetskontrollen. Du kan förövrigt ge bort ett extrakort till t ex en familjemedlem, så åker man gemensamt kan upp till fyra personer gå in i lounge/fast track.
På Arlanda har man dessutom Amex-loungen, där man får äta riktig finmat från Pontus Frithiof.
Du behöver inte resa till samma ställe för att ha nytta av hotellförmånerna. Du blir ju guld i kedjornas förmånsprogram, och får tillgång till speciella deals på lite finare hotell världen över, så det är snarare så att du har mer nytta av det om du reser till många olika platser.
Fria uppgraderingar fungerar som så att om jag bokar t ex singelrum så får jag per automatik dubbelrum, förutsatt att hotellet inte är helt fullbokat då.
På Arlanda har man dessutom Amex-loungen, där man får äta riktig finmat från Pontus Frithiof.
Du behöver inte resa till samma ställe för att ha nytta av hotellförmånerna. Du blir ju guld i kedjornas förmånsprogram, och får tillgång till speciella deals på lite finare hotell världen över, så det är snarare så att du har mer nytta av det om du reser till många olika platser.
Fria uppgraderingar fungerar som så att om jag bokar t ex singelrum så får jag per automatik dubbelrum, förutsatt att hotellet inte är helt fullbokat då.
Visste inte att man fick ett extrakort, det gör det mycket smidigare. Ganska ofta jag reser runt 4 pers.
Gratis mat på Pontus är ju nice.
Vad jag läst ingår ofta ett glas öl/vin också.
Och under vissa tillfällen kan man få ett glas välomstskumpa baserat på vad jag läst på http://www.businessclass.se/forum/threads/amex-lounge-p%C3%A5-arlanda-pontus-in-the-air.90215/page-3
Att den ligger efter säkerhetskontrollen (är det kanske är så med alla lounger) är ju kanon, då hinner man faktiskt gå dit och sitta där tills boarding närmar sig.
Det som avskräcker mig mest med Amex är priset.
Jag känner mig ovan vid att någonsin betala mer än 300 kr per år för ett kreditkort, om det inte ger extremt hög garanterad bonus på alla köp.
Hur många förmåner man än får, så blir jag alltid lite osäker på om jag faktiskt kommer använda dom
(Exempelvis har jag hur många rabatter som helst via jobbet, men de kommer jag aldrig ihåg att använda)
1500 kr per år för Amex Gold med bara 4 gratis lounge-besök per år känns dyrt.
6000 kr per år för Platinum skulle jag inte ens tänka på i min vildaste fantasi.
Visst, 4 måltider+4 öl på Arlanda så är man lätt uppe i över tusenlappen.
Och en uppgradering av rum eller resa kan va värt flera tusen kronor per resa, men det är ju inte garanterat att man faktiskt kommer nyttja förmånerna.
Flyger man i jobbet är det ju en solklar vinst, men för en som flyger 5 gånger per år, till väldigt varierade platser, är det mer osäkert.
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-01-28 kl. 18:06.
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-01-28 kl. 18:06.